1 צפייה בגלריה
(צילום: מתן טורקיה)
בעקבות בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד עיריית נתניה בנוגע לכשל בהנגשת מערך התחבורה הציבורית בעיר, אישרה לאחרונה השופטת מיכל נד"ב מבית המשפט לעניינים מנהליים בלוד הסדר פשרה שמעניק הטבות משמעותיות לבעלי מוגבלויות ולקשישים. בין היתר התחייבה העירייה לסיים את עבודות ההנגשה ברחבי העיר תוך 3.5 שנים, להקים שביל אופניים נגיש, להקצות מבנה לארגון שפועל למענם, לקיים פעילויות לרווחתם ולהפעיל עבורם חוג ריקוד. למגישי הבקשה ישולם גמול של 200 אלף שקל ולעורכי הדין שייצגו אותם שכר טרחה של 936 אלף שקל.
את הבקשה הגישו עורכי הדין טל לביא ונירה לביא ב-2015 בשם חמישה בעלי מוגבלות תושבי נתניה, בטענה לכשלים נרחבים של העירייה. בעקבות טענות שונות של העירייה, כעבור שלוש שנים הוגשה בקשה מתוקנת שהתייחסה ספציפית לבעיות בתחבורה הציבורית בעיר.
לטענת המבקשים, העירייה הפרה את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ותקנות ההנגשה של התחבורה הציבורית, כיוון שהשאירה יותר מ-70% מהתחנות בעיר ללא הנגשה ראויה.
בבקשה נטען כי כתוצאה מהמחדל של העירייה נפגעה היכולת של בעלי מוגבלות להתנייד בה והם נאלצו להשתמש בתחבורה פרטית או במוניות או לוותר על סידורים הכרחיים. בעקבות זאת, נגרמו להם עוגמת נפש, פגיעה באיכות החיים ותחושות שליליות. הנזק הכולל שנגרם לכלל בעלי המוגבלויות בעיר ואלה שהיו צריכים להגיע לעיר הוערך בכ-29 מיליון שקל.
בעקבות הליך גישור שקיימו המבקשים מול העירייה, שיוצגה באמצעות עוה"ד רינת טוב-כהן ובועז שמעוני, בפני השופטת (בדימוס) הילה גרסטל, גובש הסדר פשרה שהוגש לאישור בית המשפט ותוקן בעקבות הערות של היועץ המשפטי לממשלה.
ההסדר הסופי שאושר לאחרונה כולל התחייבויות רחבות מטעם העירייה לפעול למען בעלי המוגבלות והקשישים בעיר. בין היתר, סוכם כי היא תשלים את רצף ההנגשה של תחנות התחבורה הציבורית בעיר, כולל הנמכת המדרכות ותיקון ליקויים בתחנות וסביבתן בתוך 42 חודשים כשלפחות 50% מתוכנית העבודה תסתיים בחצי מהזמן.
עוד סוכם כי העירייה תקצה קרקע שעליה יוקם מבנה שייועד לארגון שפועל בנתניה למען בעלי מוגבלות וקשישים, ותעמיד את היכל התרבות, אחד מחופי הרחצה הנגישים ואת האצטדיון העירוני לצורך קיום אירועים לרווחת הנכים.
כמו כן התחייבה העירייה להפעיל עבור בעלי מוגבלות חוג ריקוד שבועי ולהקים שביל אופניים נגיש באורך קילומטר בפארק איינשטיין ומחסן לאחסון אופני ספורט ועגלות נכים לריקוד.
בהתאם להסדר, העירייה תשלם לחמשת המבקשים גמול של 200 אלף שקלים ו-936 אלף שקל שכר טרחה לעורכי הדין המייצגים. 50% מהשכר ישולם תוך 60 ימים, 25% נוספים תוך 21 חודשים בתנאי שלפחות חצי מתוכנית העבודה יושמה והיתרה עם השלמת הנגשת התחנות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשים: עו"ד טל לביא, עו"ד נירה לביא • ב"כ המשיבה: עו"ד רינת טוב-כהן, עו"ד בועז שמעוני • ynet הוא שותף באתר פסקדין