אחר ממאכלי הרחוב הפופולריים ביותר בישראל הפך גם ללהיט בהזמנות דרך וולט (Wolt): שווארמה. אמנם המבורגר, צ'יפס וטבעות בצל שולטים כצפוי בהזמנות ברמה הארצית, אבל ב-25 ערים ויישובים, כולל ראשון לציון, חולון, בת ים, רחובות, רעננה, כפר סבא, ראש העין, בקעת אונו ופתח תקווה - שווארמה היא המנה מספר 1 במשלוחים של חברת וולט ב-2024. התשוקה לשווארמה ניכרת בכל ישראל, והמנה מטפסת בדירוגי ההזמנות.
יש כמה סיבות לכך: לפי הערכות, לצד החיבה הוותיקה של ישראלים למנה, הם גילו ששווארמה נשמרת טוב במשלוחים, במיוחד אם היא מוזמנת בלאפה. גם ההכנה שלה מהירה, ולכן זמן המשלוח שלה קצר יחסית (אם אין עיכובים). זאת גם מנה לא יקרה בהשוואה להזמנות וולט אחרות, גם כשמוסיפים לה 18-10 דמי משלוח ו-2 שקל "דמי טיפול" מומצאים של וולט וטיפ לשליח: אף שצלחת שווארמה מתומחרת ב-80 שקל, שווארמה בלאפה או בפיתה עולה 60-50 שקל, והיא מנה משביעה מאוד.
יש עלייה בהזמנות בשעות הערב - אז הצרכנים נמצאים בבתים ופחות בתורים מול השווארמיות. מגמת העלייה בהזמנות שווארמה ב-2024 ניכרת במהלך כל שעות היום, אבל בשעות הערב היא מגיעה ל-300%, כך לפי וולט.
בנוסף, הצטרפו לוולט כמה שווארמיות מוכרות. בראשל"צ, למשל, פופולריות במיוחד שווארמה שמש, הרצל 2 והנכד של אברם. שווארמת שמש אפילו פתחה תת רשת בשם אגבאבה, שמוכרת שווארמה פרימיום. בתל אביב לעומת זאת, עיר שמציעה מגוון שווארמות ודונר לתושביה, שווארמה כלל לא בעשירייה הפותחת.
למרות הזינוק המפתיע בפופולריות של שווארמה בהזמנות, המבורגר, צ'יפס וטבעות בצל ממשיכים לשלוט כמנות המוזמנות ביותר בארץ, בעוד השווארמה נמצאת במקום הרביעי, ואחריה פיצה (כשמדובר ברשתות, רוב הדילים המשתלמים על פיצות הן דרך אתרי הרשת או אפליקציות הרשתות עצמן) במקום החמישי וסושי במקום השישי.
"את הגידולים הכי מרשימים במספרי ההזמנות רשמו הקטגוריות שווארמה, אוכל תאילנדי, עוף (בזכות טרנד העוף המטוגן) וסנדוויצ׳ים", אומרים בוולט ישראל. "הפופולריות של אוכל אסייתי ירדה מעט בהשוואה לשנים קודמות".
בתל אביב ובאילת המבורגר וצ'יפס נמצאים במקום הראשון בהזמנות, בעוד בקריית גת, בנתיבות, בשדרות ובעוטף עזה - פיצה היא מספר 1 במשלוחי וולט. בנצרת מובילים את הדירוג המבורגר ופיצה, ואילו במקום השלישי נמצאים הקינוחים - שפופולריים בנצרת יותר מאשר בכל עיר אחרת.
רוזלך התקמבק והפך ללהיט מטורף
בזכות קטגוריית "המנות המוזמנות ביותר" - פיצ'ר שוולט הוסיפה לאחרונה לאפליקציה, יכולנו לבדוק מהן המנות המועדפות על ישראלים ברשתות המזון המהיר הפופולריות. הדירוג משתנה לעיתים בין ערים ואזורים, אבל יש מגמות בולטות.
למשל: המנה המוזמנת ביותר במקדונלד'ס היא לרוב צ'יפס ענק, ואחריה 9 מקנאגטס או ארוחת 9 מקנאגטס. בקניון שרונים למשל, צ'יפס ענק הוא רק במקום השלישי, לאחר ארוחת 9 וארוחת 12 מקנאגטס. בסביון מזמינים הכי הרבה דווקא ארוחת מק רויאל, ואחרי כן כמובן: צ'יפס ענק וארוחת 9 מקנאגטס.
בארומה, המנה הפופולרית ביותר במשלוחים היא לרוב כריך חביתה, ואחריה אייס ארומה. בחלק מהסניפים, למשל ביקום, אייס ארומה במקום הראשון וחצי כריך חביתה במקום השני.
תופעה מדהימה היא הפופולריות של מנת הרוזלך של רשת לנדוור: בכל הסניפים שבדקנו, המנה הזאת היא מספר 1 בהזמנות מלנדוור. סניף לנדוור רחובות מציג את התופעה היטב: רוזלך במקום הראשון, רוזלך חצי חצי במקום השני ובייגל טוסט ירושלמי במקום השלישי. מגמה דומה נראית בסניפים רבים: ברעננה, רוזלך במקום הראשון, שניצל בשני ורוזלך חצי חצי בשלישי. בוולט מודים שיש עלייה מסחררת של 200% בביקוש לקינוח הזה.
בסושיות, נראה שהצרכנים מעדיפים את התמחות הבית ורולים פשוטים. כך למשל, המנה המבוקשת ביותר בג'פניקה היא רול הבית – כלומר רול לבחירה בטיגון עמוק – ואחריו פוטומאקי אינסייד אאוט. באושי אושי אוהבים את הרול הפשוט והזול מאקי דג, אבל גם את סאנסט בציפוי סלמון צרוב עם שבבי בטטה. בריבר, המנות הפופולריות ביותר הן נודלס למיניהם, בעיקר נודלס ירקות ונודלס ברוטבי קארי ירוק, ובווק טו ווק אטריות ביצים הן המובילות בהזמנות.
ב-KFC מזמינים הכי הרבה אולסטאר בוקס (4 סטריפס 6 בייטס) או כנפיים חריפות - וגם קולונל באקט. ב-KFC נתניה, המנה הפופולרית ביותר היא כנפיים חריפות, ואחריה טוויסטר ב-25 שקל.
בגולדה ובאוטלו, חצי ק"ג גלידה היא השלטת, כשבמקום השני 1 ק"ג (בחלק מהאזורים המקום הראשון והשני מתחלפים).
לפי וולט, הייתה השנה צמיחה גדולה בתחום המאפיות והקונדיטוריות. ברולדין, המנות המועדפות על מזמיני משלוחים הן קראנץ' שוקולד ומארז סופגניות תות. במתוקה, הלהיט הוא עוגת יום הולדת אישית עם ברכת יום הולדת, ואילו בבוטיק סנטרל אפשר לקנות פלטת שוקולד עם כיתוב מזל טוב, כשהלהיט הכי גדול ברשת הוא כמובן מאפה שמרים שוקולד.
ברשת המשקאות ריבר מזמינים הכי הרבה את משקה רילקס עם אננס מנגו, סורבה ותפוח ב-22 שקל ושייק ריג'וי, שכולל בננה ושוקולד אגוזי לוז. בהרצליה אוהבים גם משקה פרו ודיטוקס, וביבנה מצאנו במקום השני את השייק מיקס חלבה, אחרי רילקס כמובן. גם ברשת בי פרש המתחרה, משקה מנגו אננס, שמתומחר במקרה זה ב-29 שקל, הוא לרוב המוביל בהזמנות.
ברשתות הפיצות אין חדש, וההזמנה הבולטת ביותר היא עדיין פיצה מרגריטה משפחתית בהרכבה אישית. גם בקטגוריית ההמבורגרים, המבורגר בודד פשוט או דיל ארוחה הם עדיין המנות הפופולריות ביותר. בדקנו גם מה מזמינים במשביר בוולט: הבסט סלרים הם כרגע כרית שינה אורתופדית ב-79.90 שקל, גופייה לבנה וגרביונים.
העסקים מתלוננים על וולט – וגם הצרכנים
ואכן, ב-2024 הפכה וולט לאחת מפלטפורמות האיקומרס המובילות בישראל, כאשר אחת מכל שלוש הזמנות היא הזמנה מרשת קמעונאית - מתוך מגוון של 3,500 חנויות ועסקים שפועלים על גבי הפלטפורמה.
בתי העסקים אינם אוהבים לעבוד עם וולט - אבל הפופולריות של האפליקציה לא מותירה להם ברירה. הם אינם אוהבים לעבוד עם וולט בשל דרך העסקת השליחים (כפרילנסרים), ובעיקר בשל העמלה הגבוהה שוולט גובה מהם, ואף על פי כן, רשתות כמו am:pm החליטו לוותר על אתר איקומרס משלהן ולמכור אונליין רק דרך וולט, וכמובן, העלייה בעלויות גולגלה לצרכנים. עוד פועלות בוולט לצד אתר משלהן: סופר יודה, שופרסל, ויקטורי, מחסני השוק, רמי לוי בשכונה, וולט מרקט, טיב טעם, נוי השדה ו-Yellow. מבחינת מחירים – לרוב עדיף להזמין מאתרי רשתות השיווק (כך גם בפיצה ובמקדונלד'ס), אבל זמני המשלוח של וולט קצרים יותר.
ברשתות הסופרמרקט כצפוי מזמינים הכי הרבה חלב, ביצים וקוטג' – שהם שלושת המוצרים המובילים שאינם ירקות ופירות – ואחריהם קולה זירו. מבחינת המשקאות, פחיות אקסל נמצאות במקום השני, אחרי קולה זירו. ברוב הסניפים, מלפפונים הם הפריט המוביל. במוצרי ניקיון, הכוכבים הם מגבות נייר, אקונומיקה ונוזל כביסה. באופן מפתיע, מוצר הפארם המבוקש ביותר הוא בדיקות קורונה.
עוד בסופרמרקטים, ליל המתקפה האיראנית באפריל אחרון הביא לגידול של 80% במכירות חטיפים בחנויות השונות בוולט (המובילים: במבה וביסלי). בוולט מזהים גם את טרנד האינסטנט ראמן - עם הקאמבק של המנות החמות שרשם קפיצה השנה, עם גידול של 100% (פי 2) בהזמנת אינסטנט ראמן בהשוואה לשנה שעברה. גם שוקולד דובאי הוא להיט: יותר מ-30 אלף טבלאות שוקולד נמכרו דרך וולט השנה.
וולט גם הרחיבה השנה את קטגוריית מוצרי האלקטרוניקה והגדילה את המכירות מרשתות של מוצרים לבעלי חיים, וכן הצטרפו אליה רשתות אופנה כמו פומה, קלווין קליין, דניאלה להבי, קרוקס ושלומית אופיר.
אמנם המבחר בוולט גדל מאוד ונחות ההזמנה דרכה היא רבה, אבל כך גם תלונות הצרכנים. מבדיקת השיח אונליין עולה כי התלונות המובילות הן על איחורים במשלוח, כשזמני ההמתנה שהאפליקציה מתחייבת אליהם אינם תמיד הולמים את ההגעה בפועל של השליח. עוד תלונות הן על טעויות במנות, חוסר בפריטים ומנות שהגיעו באופן לא הולם.
יש גם תלונות על שירות הלקוחות של וולט, שנחשב זריז יחסית במענה וחביב אך קרינג'י, עם הרבה אימוג'יז של לבבות וחיוכים, לצג התעקשויות "לדבר עם המסעדה" במקום לבטל הזמנה קלוקלת, לצד בקשות לצלם מנה שאיחרה (מה יש לצלם פה) עבור הוכחת תלונה והתחמקות מתפתלת מפיצוי.
מוולט נמסר: "מספר הלקוחות שמקבלים מענה תוך פחות מ-60 שניות ממשיך לעלות, והוא עומד כעת על 75%".