משטרת ישראל העבירה למרכז לגביית קנסות 50,335 קנסות בגין שימוש עצמי בקנאביס בסכום של 59.5 מיליון שקל משנת 2019, אז נכנסה לתוקף רפורמת אי-ההפללה, שפוטרת את המעשנים מתיק פלילי אבל פוגעת להם בכיס. מתוך זה שולמו 31,372 קנסות בסך כולל של 41 מיליון שקל. כך עולה מנתוני רשות האכיפה והגבייה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע פרסום הנתונים: כניסתם לתוקף מחר, 1 באפריל, של תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי - החזקת קנאביס ושימוש בו לצריכה עצמית) שהותקנו על ידי שר המשפטים, גדעון סער. תקנות אלו קובעות, כי החזקת קנאביס או שימוש בו לצריכה עצמית יהיו עבירות מינהליות, ובהתאם העונש בגינן יהיה בתשלום קנס כספי בלבד. כלומר, מי שייתפס עם כמות קנאביס לשימוש עצמי עד 15 גרם לא יואשם בעבירה פלילית כפי שהיה עד כה, אלא ישלם קנס כספי בסך 500 שקל. שימוש בקנאביס במקום ציבורי יגרור קנס של 1,000 שקלים. מהצו יוחרגו חיילים, סוהרים ושוטרים. מתווה מיוחד יגובש לקטינים.
1 צפייה בגלריה
קנאביס מריחואנה ג'וינט חשיש עישון
קנאביס מריחואנה ג'וינט חשיש עישון
עישון קנאביס
(צילום: shutterstock)
התקנות יהפכו את עבירות החזקת הקנאביס והשימוש בו לצריכה עצמית לעבירות מנהליות בלבד, ובהתאם את ביטול הרישום הפלילי למשתמשים בו.
מנתוני המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות ברשות האכיפה והגבייה, הפועל לאכיפה ולגביית קנסות ואגרות עבור משרדי הממשלה ורשויות, מאז 2019 ניתנו 41,134 קנסות בסכומיהם הקודמים, על סך של 1,000 שקל בגין עבירה ראשונה, ואילו 9,203 קנסות ניתנו כבר על סכום קנס של 2,000 שקל בגין עבירת שימוש והחזקת קנאביס שנייה. המרכז מציין כי כ-65% ממקבלי הקנסות שילמו את הקנסות שהוטלו עליהם במועד, ואילו שאר קנסות הקנאביס שהטילה המשטרה נמצאים בהליכי גבייה שונים.
מנהל המרכז לגביית קנסות, דורון תשתית, ציין כי גביית הקנסות בגין שימוש עצמי בסם מסוג קנאביס התנהלה באופן דומה לגביית קנסות אחרים המטופלים במרכז, כאשר רוב הנקנסים שילמו את הקנס עוד טרם חלוף המועד הקובע לתשלום ואילו השאר נגבו לאחר הפעלת הליכי גבייה. עובדה זו מלמדת על יעילות הענישה הכלכלית שבאה להחליף את ההפללה. עוד ציין, כי לכל אותם נקנסים שטרם שילמו את הקנס ושהמועד הקובע לתשלומו חלף, עדיין פתוחה הדרך לפנות למרכז ולבקש סיוע בהפחתת הפיגורים, בקבלת אפשרויות תשלום שונות, ובעצירת הליכי הגבייה.