עוד לפני שההכרזות באירופה על הגדלת תקציבי הביטחון בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה מתרגמים להזמנות חדשות, מציגה התעשייה האווירית רווחי שיא ב-2021, בזכות מכירות החטיבות הצבאיות שלה, ותוך המשך ההפסדים של חטיבת התעופה.
תחת ניהולו של בועז לוי, המנכ"ל ששר הביטחון בני גנץ סירב במשך יותר משנה לאשר את מינויו, ובשנה שבה התנהלה החברה ברובה ללא יו"ר קבוע עד למינויו של עמיר פרץ לתפקיד, הגדילה תע"א את הרווח הנקי שלה ב-11% ל-148 מיליון דולר, ואת המכירות ב-7% ל-4.48 מיליארד דולר, הגבוהים שלה ביותר אי פעם. צבר ההזמנות גדל ב-6.4% ל-13.4 מיליארד דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הניסוי במערכת הברק
הניסוי במערכת הברק
ניסוי במערכת ברק
(צילום: התעשייה האווירית)
עיקר השיפור בתוצאות נובע, כאמור, מפעילות החטיבות הצבאיות, שהמכירות שלהן עלו ב-10% ל-3.8 מיליארד דולר, בזמן שחטיבת התעופה, שעוסקת בעיקר בתחזוקת מטוסים, הסבת מטוסי נוסעים למטען וייצור מטוס המנהלים גאלפסטרים G280, רשמה גידול של אחוז בודד עם ההתאוששות מהשפעות הקורונה, ל-1.1 מיליארד דולר.
בהתאם רשמו החטיבות הצבאיות, שכוללות את חטיבת הטילים והחלל ואת אלתא עלייה של 8% ברווח הנקי ל-268 מיליון דולר. ההפסד הנקי של חטיבת תעופה הסתכם בכ-27 מיליון דולר, ירידה קלה לעומת הפסד של כ-32 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. חלקו של הייצור במכירות החברה גדל מעט, מ-71 ל-72 אחוזים.
"זאת הייתה שנה מעולה לתעשייה האווירית. מעבר לעלייה במכירות וברווחיות, בלט הזינוק בהתקשרויות החדשות השנה, מ-3.6 מיליארד דולר בשנה שעברה ל-5.2 מיליארד דולר השנה, מחציתן ברבעון האחרון", אמר בועז לוי ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
עמיר פרץ, בועז לוי
עמיר פרץ, בועז לוי
עמיר פרץ ובועז לוי
(צילום: קמפיין העבודה- גשר, התעשייה האווירית)
מה בנוגע להנפקה? "אני משוכנע שתהיה הנפקה. כל הגורמים תומכים בכך, וגם שר הביטחון שביקר כאן אתמול ושוחחנו על כך. יש עוד תהליכים שאנחנו צריכים לעבור וכולי תקווה שזה יקרה עוד השנה".
על רקע הפרסום בכלכליסט כי שר האוצר אביגדור ליברמן מבקש למנות את איל אייזנברג ליו"ר אלתא, אמר לוי כי "הכוח של התעשייה האווירית הוא הסינרגיה בין החטיבות, לשלב בין חטיבות הטילים, התעופה ואלתא לעסקאות גדולות ורווחיות. חובה לשמר את התעשייה האווירית כחברה אחת, אבל ההחלטה הסופית היא של שני השרים".
מה הלקחים הראשונים שאתה מזהה מהמלחמה באוקראינה?.
"מערכות הגנה אווירית הדבר הבולט והנדרש, וגם לוויינות. המלחמה באוקראינה המחישה לכל הנוגעים בדבר את הצורך בקבלת תמונה באיכות גבוהה ובלוח זמנים קצר משדה הקרב, ואת זה אפשר לעשות רק מהחלל, בשילוב של בינה מלאכותית לטובת פיענוח מהיר של התמונות עוד לפני שהן משודרות לקרקע. שדה הקרב הוא כבר לא המלחמה הקלאסית, באותו איזור פועלים כוחות צבא, כוחות הצלה ואזרחים מעורבים".
אתם כבר מקבלים פניות מאירופה בעקבות המלחמה? "אנחנו נמצאים בשווקים האלה ומקבלים פניות. העבודה מול אוקראינה נמצאת בהקפאה לפי החלטות משרד הביטחון והממשלה, אבל כבר בשנה האחרונה דיווחנו על שורה של עסקאות משמעותיות באירופה: מכ"מים לגרמניה, מערכות תקיפה ימית לאסטוניה, רשמנו עסקאות חדשות עם בריטניה. אין לי ספק שהפעילות שלנו מול גרמניה תתעצם, אנחנו מעצמה בדיוק בתחומים המבוקשים כעת".
מתי יהיה שיפור בתוצאות של חטיבת התעופה? "קווי ההסבות למטוסי מטען בחטיבה מלאים, פעילות אחזקת מטוסי הנוסעים חוזרת לעצמה לאחר משבר הקורונה ואנחנו עובדים על התייעלות בייצור מטוס המנהלים G280 אצלנו ומול גאלפסטרים השותפה שלנו. בקרוב החטיבה תעבור לרווח".
עמיר פרץ, יו"ר התע"א, מסר כי "למרות התוצאות החיוביות, יש לנו עוד דרך ארוכה ואנו נשאף להגיע לתוצאות שיציבו אותנו בשורה אחת מול תוצאות רווח של חברות ביטחוניות אחרות בארץ ובעולם. המשימה הנוספת המונחת לפתחינו הינה ההנפקה, שכידוע אישור החיסיון ממתין על שולחן המשנה ליועמ"ש ולחתימתו. אך עד שזה יקרה, אנחנו נהיה ערוכים כך שמיד עם קבלת האישור נוכל לצאת לדרך ולבצע אותה במהירות האפשרית, תוך הבטחת האינטרסים של התעשייה האווירית , בניית שקט תעשייתי ארוך טווח והגדלות היקף המחקר והפיתוח".