בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא היום (שני) צו לפתיחת הליכים לחברות "פרנסה ניהול בסד" ו"בסדנו יזמות והשקעות" מקבוצת בסדנו, שהינה קבוצה ישראלית-אמריקנית המתמחה בהשקעות סטארטאפ, הייטק ונדל"ן בארץ ובארה"ב עם 1,500 משקיעים שרבים מהם מהמגזר החרדי.
השופטת סיגל יעקבי מינתה לתפקיד הנאמנים את עו"ד אילן שביט ורו"ח חן ברדיצ'ב, והורתה על הפעלה זמנית של החברות לשם בחינת סיכויי שיקומן הכלכלי, זאת בכפוף להפקדת הסכומים הדרושים להפעלת החברות.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
השופטת קבעה בהחלטתה כי "אני סבורה כי יש להיעתר לבקשות למתן צו פתיחת הליכים בעניינן של החברות ולהורות במסגרתו על הפעלה זמנית של החברות לשם בחינת סיכויי שיקומן הכלכלי, זאת כבקשתן החלופית של החברות ובהסכמת הנושים והממונה ובכפוף להעמדת המימון הנדרש לשם הפעלת התאגיד בתקופת הביניים".
החלטת בית המשפט ניתנה לאחר שהקבוצה הגישה לפני כשבוע בקשה למתן צו לפתיחת הליכים ומינוי נאמנים, כאשר בחודש שעבר דחתה בקשה שהגישו שתי חברות בקבוצת בסדנו לקבלת צו עיכוב הליכים לפי תיקון 4 המקל על חברות ולא ממנה להן נאמן. בדחייה קבעה השופטת כי פתוחה בפני בסדנו והנושים הדרך ליזום הליך של בקשה לצו פתיחת הליכים.
במסגרת הבקשה טענה בסדנו באמצעות עו"ד ד"ר שלמה נס ועו"ד ענבל רחמים ממשרד פירון כי "על מנת למנוע הידרדרות נוספת במצוקת החברות, מוגשת בקשה זו מטעם החברות למתן צו פתיחת הליכים, מינוי נאמנים ולקבלת הסעדים המבוקשים". לבקשה צורף תצהיר של יו"ר קבוצת בסדנו, ברוך אליעזר גרוס, שציין בו בין השאר כי "למיטב ידיעתי, נכון להיום, חשבונות הבנק של החברות כבר מעוקלים ולא ניתן לפעול באמצעותם בצורה תקינה". למעשה, ביקשו החברות להפעילן לצורך שיקומן הכלכלי.
במקביל להגשת הבקשה ע"י קבוצת בסדנו, הוגשה בקשה נוספת ע"י מספר מבקשים שטענו באמצעות עו"ד אביחי ורדי כי הינם נושים של שתי החברות וכי יש להוציא צו פירוק לחברות ולקיים חקירות .
עו"ד גיא סרוסי המייצג משקיעים ציין בעקבות ההחלטה כי "תמכנו בבקשה למתן הצו לאור החשש שהמשך ניהול החברות במצבן הנוכחי עלול לפגוע בזכויות הנושים. בית המשפט החליט לתת לחברות הזדמנות מוגבלת להוכיח את יכולתן לשיקום כלכלי, תוך הפעלה זמנית ובתנאי ברור שהמימון הדרוש יופקד בתוך שלושה ימים על ידי חברת 'בית יעקב'. על הנושים להגיש תביעות חוב להוכחת החוב של החברה כלפיהם במועדים הקבועים".
באוקטובר 2022 פתחה רשות ני"ע בחקירה גלויה בנוגע להתנהלות קבוצת בסדנו ובעל השליטה אליעזר גרוס, בכל הנוגע לגיוס כספים שמבצעת הקבוצה ממשקיעים בישראל, ובנוגע לשימוש שהיא עושה בכספים אלו. הקבוצה טוענת כי היא מאמינה שהחקירה תסתיים ללא הגשת כתב אישום. החשדות המרכזיים שעמדו בבסיס פתיחת החקירה של הקבוצה היו גיוס כספים שלא בהתאם לדיני ני"ע. אולם, בבקשה נטען כי החשדות שהועלו לא ייחסו לקבוצת בסדנו או לבעליה עבירה של גניבה.