החששות הגוברים מפלישה רוסית לאוקראינה משפיעים גם על השוק: ברקע הדיווח על כך שנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הודיע למנהיגי נאט"ו ולמנהיגי אירופה כי ארה"ב מעריכה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לפלוש לאוקראינה בימים הקרובים, מחיר הנפט (WTI) זינק היום (ו') בלמעלה מ-4% למחיר של 93.75 דולר לחבית. הזהב - הנחשב בעיני רבים ל"חוף מבטחים" בעת משברים כלכליים, עלה גם הוא בשיעור של 1.46% ל-1,864.3 דולר לאונקיה.
במקביל, המסחר בוול סטריט ננעל היום בירידות שערים, בדומה למגמה שנמשכת מזה מספר שבועות: נאסד"ק נפל ב-2.78%, S&P 500 ב-1.9% ודאו ג'ונס ב-1.43%. הענקיות אלפבית (גוגל), אמזון, טסלה ומטא (פייסבוק) נפלו היום ב-3%-5% כל אחת ואנבידיה (NVIDIA) סיכמה את יום המסחר בירידה חדה אף יותר של 7.26%. בסיכום השבועי: נאסד"ק איבד 2.18%, S&P 500 ירד ב-1.82% ודאו ג'ונס ב-1%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לצד כוחות רוסים
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לצד כוחות רוסים
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לצד כוחות רוסים
(צילום: רויטרס, AP, gettyimages)
ביידן שוחח הערב עם מנהיגי בריטניה, קנדה, צרפת, גרמניה, פולין ורומניה. בשיחה השתתפו גם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ונשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין. השיחה התקיימה אחרי שביידן נפגש הלילה עם יועציו, בצל חששות בקרב גורמים אמריקנים לפיהם המשבר מתקרב לנקודה קריטית.
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, אמר הערב בתדרוך בבית הלבן כי ארה"ב מעריכה שמתקפה רוסית על אוקראינה תחל בהפצצות אוויריות. סאליבן קרא לכל האמריקנים שנמצאים באוקראינה לעזוב את שטח המדינה בשתי היממות הקרובות, מאחר שהוא צופה שהפעילות האווירית הרוסית תקשה על המראות של טיסות. "הסיכון גבוה מספיק והאיום מיידי מספיק. עכשיו זה הזמן לעזוב", אמר סאליבן. "אנחנו לא אומרים שפוטין החליט, אבל אנחנו אומרים שיש מספיק מקום לחשוש על-בסיס מה שאנחנו רואים על הקרקע ובהתבסס על מה שאנשי המודיעין אספו".
צפו: החששות האמריקנים מפני פרישה רוסית לאוקראינה גוברים
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, הדולר התחזק היום אל מול השקל והגיע לשער יציג של 3.235 שקלים - עלייה של כחצי אחוז. מדובר ברמה הגבוהה ביותר אליו הגיע הדולר מזה כארבעה חודשים. האירו התחזק גם הוא מעט ונקבע על שער יציג של 3.6845 שקלים.
אמש פורסם כי שיעור האינפלציה בארה"ב ממשיך לזנק והגיע ל-7.5% בשנה - שיא של 40 שנה. ההערכות הן שבניסיון להתמודד עם שיעורי האינפלציה הגבוהים, הבנק המרכזי של ארה"ב (הפד) יעלה הריבית כבר ב-16 במרץ ברבע אחוז לשיעור של 0.25%-0.5% והעלאה נוספת צפויה כבר בחודש מאי ל-0.75%.