בית משפט השלום ברחובות קבע לאחרונה שנהג מכלית מים שנפל מגובה של כשלושה מטרים בזמן עבודתו בהקמת נמל אשדוד החדש יפוצה בכ-800 אלף שקל. השופט קובי אסולין קבע כי 80% ישולמו על ידי הביטוח הלאומי שהכיר באירוע כתאונת עבודה, ו-20% על ידי המעסיקה של הנהג, שהתרשלה כשאפשרה לו לעלות על גג המכלית חסרת הסולם ונקודות האחיזה.
התובע (75) עבד אצל קבלנית משנה שביצעה עבודות בנייה בנמל. בתביעה שהגיש באמצעות עו"ד אדיר שויגמן הוא טען שאת מילוי המים מבצע בדרך כלל עובד אחר שלא נמצא באותו יום, ולכן הוא עלה בעצמו - החליק ונפל ארצה.
1 צפייה בגלריה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בתביעה הוא טען שהמעסיקה התרשלה בכך שלא דאגה לבטיחותו בעבודה. הוא סיפר שמאז עולמו חרב עליו, הוא סובל מסיוטים וזיעה קרה ומתקשה להירדם בלילות. לדבריו מאז האירוע הוא סובל מסחרחורות וכאבי ראש בלתי פוסקים והתחיל בטיפול פסיכיאטרי.
המעסיקה, שיוצגה באמצעות עו"ד גלית גורן, טענה מנגד שהנהג לא נדרש למלא את המכלית מחלקה העליון אלא מזה התחתון. לדבריה, מי שהורה לו למלא מים מהברז העילי היה גורם מטעם האתר ולא מטעם המעביד. מכאן, לשיטתה, שהיא פטורה מאחריות כלשהי לנזקיו.
השופט אסולין קיבל את טענתו המרכזית של הנהג, שלפיה הנתבעת הפרה את חובתה כלפיו לשמור על בטיחותו באתר העבודה: "על מעסיק לנקוט כל האמצעים הסבירים כדי לוודא שעובדיו יוכלו לבצע את עבודתם בתנאי בטיחות אופטימליים... הנתבעת הפרה את חובתה כמעסיקת התובע לספק לו סביבת עבודה בטוחה ולוודא ולפקח כי העבודה נעשית בצורה בטיחותית, ומכאן חבותה".
בפסק הדין נקבע שיש מקום להטיל על הנהג אשם תורם של 10%, משום שמצופה היה מעובד ותיק ומוערך לנקוט משנה זהירות ביחס לאופן ביצוע העבודה, במיוחד כשהוא יודע שאין למכלית סולם ואמצעי אחיזה.
בדיון על הנזק ניסתה המעסיקה להמעיט מהשלכות התאונה על חיי הנהג, בין היתר כשטענה שהוא סוחב עימו תאונת התחשמלות קודמת ופוסט טראומה מהשירות הצבאי במלחמת יום כיפור. מנגד סיפרה בתו כי מאז התאונה אביה נהיה עצבני ומתוח, אין לו סבלנות יותר לבני משפחתו והוא צועק ללא סיבה. "משהו באור שהיה בו כבה", סיפרה.
ברוח זו סיפר התובע בתצהירו כי מעוגן של כל המשפחה הוא הפך בעקבות התאונה "למטרד כחפץ המונח בסלון שאפילו הנכדים אינם יכולים לשחק איתי".
השופט קבע שנזקי הנהג, בניכוי אשם תורם, מסתכמים ב-805,266 שקל. חלקה של המעסיקה הינו 157,880 שקל בעוד היתרה תשולם באמצעות ביטוח לאומי. עוד נפסקו לתובע שכר טרחת עו"ד בסך 37 אלף שקל והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד אדיר שויגמן • ב"כ הנתבעת: עו"ד גלית גורן • ynet הוא שותף באתר פסקדין