לצד ייקור החשמל בשיעור ניכר החודש, בשל העלייה במחירי הפחם בעולם, חברת החשמל פנתה השבוע למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, בבקשה לאפשר לה לקבל פרטים על לקוחות החברה, כלומר כמעט על כל תושבי ישראל. "תנו לנו לתת שירות טוב יותר ללקוחות שלנו", נאמר בפנייה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בחברת החשמל אמרו כי סבב הלחימה הנוכחי חידד את הצורך בהעדפה בשירות לאוכלוסייה מסוימת, כך שחברת החשמל תוכל להכיר פרטנית לקוחות מבוגרים ולתת להם מענה מהיר ומקוצר, קדימות בתור ושירות מיידי בזמן הפרעות באספקת החשמל, שעלולות לפגוע באיכות חייהם מפאת הצרכים המיוחדים.
חברת החשמל פנתה לכן למשנה ליועמ"ש בבקשה להכיר בה כ"גוף ציבורי", לפי חוק הגנת הפרטיות, לצורך קבלת מידע מהרשויות ולאפשר מתן שירות לאוכלוסיות מיוחדות אשר נכון להיום אין באפשרותה לספק. החברה מצאה כי היא מנועה מהאפשרות לעשות זאת היות ואינה מוכרת כגוף ציבורי.
דוגמה אחת מיני רבות להשלכות של פעילות זו היא הביקורת לה זוכה החברה כאשר חשבונות החשמל ממשיכים להישלח ללקוחות שנפטרו, ששמם רשום על החוזה. החברה פנתה מספר פעמים לרשות האוכלוסין וההגירה בבקשה לקבלת מידע אודות לקוחות החברה שנפטרו על מנת לאפשר עדכון רישום לקוחות, ולהימנע מעוגמת נפש למשפחה הממשיכה לקבל חשבונות חשמל על שם בן המשפחה שנפטר, אולם נענתה בשלילה היות ואינה מוכרת כגוף ציבורי.
תאגידי המים והביוב כבר זכו בהכרה כגוף ציבורי, ובהתאם להחלטה בעניינם, החברה, במכתב עליו חתום עו"ד גרשון ברקוביץ', סגן היועצת המשפטית, מבקשת הכרה זהה כגוף הממלא תפקידים ציבוריים, אשר מהווה ספק שירות חיוני המחויב לתת שירותים לכלל הלקוחות בשוויון מלא.
אורן הלמן, סמנכ"ל השירות בחברת החשמל: "חברת החשמל חייבת להכיר את לקוחותיה, בעיקר במקרי קיצון שם נדרש מידע לגבי לקוחות מבוגרים או עם מכשירים מצילי חיים, לקוחות עם מוגבלות וכדומה. כך גם לגבי לקוחות שנפטרו, שלצערנו אנחנו לא מצליחים לקבל את פרטיהם וכך נוצר מצב שמשפחות ממשיכות לקבל חשבונות חשמל על שם קרוביהם שנפטרו, ונגרמת עוגמת נפש".