סערת הדיבידנד והפיצוי - סמנכ"ל הכספים של ישרוטל בוועדת הכלכלה
(דוברות הכנסת)

בצל הסערה סביב חלוקת הדיבידנד וביטולו ברשת המלונות ישרוטל, סמנכ"ל הכספים של הרשת, משה מגיד, אמר הבוקר (יום א') בישיבה מיוחדת בוועדת הכלכלה כי "מי שהזמין חופשה מוקדם שילם מחירים דומים לשנה שעברה ומי שרוצה להזמין חופשה לחורף הקרוב יכול ליהנות מ-20% הנחה. בהתחלה המחירים היו סבירים וכשנשארו מעט חדרים המחירים עלו. אנחנו בודקים את המחירים כל הזמן, ויש מקומות עם מחירים מאוד זולים".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את הישיבה יזם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, וזאת על רקע הפרסום על כוונת רשת ישרוטל, שקיבלה מענקים מהמדינה בשל הקורונה, לחלק דיבידנד לבעלי המניות. היו"ר ביטון אמר כי "חברה שמקבלת סיוע של המדינה בעשרות מיליוני שקלים לא יכולה להגיד ביד אחת קשה לנו השנה, וביד שנייה לחלק דיבידנדים בעשרות מיליוני שקלים ולהעלות מחירים באופן דרמטי".
1 צפייה בגלריה
ישרוטל ים המלח
ישרוטל ים המלח
ישרוטל ים המלח
(ים מלח)
ביטון שאל את נציגי הממשלה האם ידוע כמה חברות קיבלו מענקים וחילקו דיבידנדים והאם יש הגבלה על כך והפקת לקחים בעקבות האירוע?
מגיד אמר כי ישרוטל קיבלה פיצוי על הנזקים של שנת 2020 ולא 2021, וכי כל שנה נמדדת בפני עצמה. הוא הוסיף: "אני לא חושב שזה נכון לחבר שנים ולהגיד שבגלל שברבעון השני של 2021 ישרוטל הצליחה להרוויח כסף נמדוד אותה לפי 2020. לגבי הדיבידנד זו החלטה של הדירקטוריון הוא הבין את הביקורת ולכן החליט לבטל. מי שנפגע יותר מכל זה בעלי מניות חיצוניים ולאו דווקא הבעלים, הם לא זקוקים לדיבידנד".
נציגת משרד האוצר, נעם דן, אמרה כי תנאי קבלת המענק הוקשחו כך שיסייעו למי שנפגע כתוצאה מעצירת תנועת התיירות הנכנסת. באשר לשאלות היו"ר ביטון בעניין חלוקת דיבידנדים, אמרה דן כי תעביר את הדברים לדרגים הבכירים כדי לבחון להוסיף קריטריון כזה.
מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, אמר כי ברור שהייתה לישרוטל טעות בשיקול הדעת, אך הוא ביקש להזכיר כי מדובר ברשת שמחזיקה מלונות בפריפריה והפריחה את מצפה רמון ומשקיעה מאות מיליוני שקלים בלמעלה מעשרה פרויקטים חדשים. "אנחנו רוצים שהם ימשיכו להשקיע ולא ירגישו נרדפים וצריך לשמור על פרופורציות", אמר הלוי.
מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, יוסי פתאל, תהה למה מאשרים הופעות של עומר אדם ופסטיבל פאנג'ויה באילת ולא מאפשרים הכנסת תיירים מחוסנים בקפסולות, למרות שהניסיון בכך עבר ללא תקלות. לדבריו, לעובדה שלא מאפשרים לתיירים להיכנס לארץ יש משמעות בחיי אדם. הוא מתח ביקורת גם על היחס של רשות המיסים לעסקים בענף, שאין להם הכנסות ממרץ והרשות מתייחסת אליהם כאל עסקים שנסגרו ודורשת מהם את המענקים שקיבלו. בתגובה לכך דרש היו"ר ביטון טיפול פרטני לבעיה מנציגי הממשלה.
היו"ר ביטון סיכם ואמר כי "הוועדה קוראת למשרד האוצר ולמשרד התיירות לבחון הוספת הגבלה על חלוקת דיבידנדים למלונות שקיבלו סיוע ממדינה. המדינה מבקשת מהמשרדים לדווח לוועדה על תוצאות בחינתם עד ליום אחד באוקטובר 2021. הוועדה קוראת להתאחדות המלונות להשתתף ביוזמה של משרד התיירות לשלב העסקה של מורי דרך בסיורים לאורחי המלון. הוועדה מבקשת ממשרד התיירות ומשרד האוצר, לרבות רשות המיסים, לקיים שיח עם נציגי מארגני התיירות הנכנסת במטרה לסייע להם לקבל את הסיוע שהם זכאים לו ולתת מענה לצרכים הייחודיים להם".
הוא הוסיף: "הוועדה מברכת על ההחלטה להחזיר את הפעלת מתוות התיירות הנכנסת לקבוצות, החל מ-19 בספטמבר 2021, וקוראת למשרד הבריאות והתיירות לבחון אישור כניסת תיירים מחוסנים בודדים שיכולים להיעזר בשירותי מורי הדרך. באשר לירושלים ונצרת נדרש מתווה סיוע ייחודי, וכן הוועדה מבקשת התייחסות למתן רשת ביטחון למלונות בנושא שימור עובדים, אם באמצעות המודל הגרמני או מודלים אחרים שמיושמים בעולם".

ענישה למראית עין

הרשת הודיעה בשבוע שעבר כי דירקטוריון החברה החליט לבטל את חלוקת הדיבידנד בסך 25 מיליון שקל שהתכוונה לחלק לבעלי מניותיה, למרות שהחברה קיבלה מענקי קורונה בסך 36 מיליון שקל מהמדינה. בהודעת החברה לבורסה נכתב כי דירקטוריון החברה החליט היום לבטל את חלוקת הדיבידנד "לאור היותו קשוב לרחשי הציבור בעניין".
לפי תוצאותיה הכספיות שפורסמה הרשת לאחרונה, החברה עברה לרווח נקי של 78 מיליון שקל ברבעון השני, ונכון לסוף יוני עמדו יתרות הרווחים של החברה הניתנים לחלוקה על סכום כולל של כ-799 מיליון שקל.
עיקר הביקורת הושמעה בשל העובדה שהרשת קיבלה כאמור ב-15 החודשים ממרץ 2020 ועד יוני 2021 מענקים בסך 36 מיליון שקל מהמדינה, רובם בגין השבת עובדים והטבות ארנונה. בנוסף נטען כי הרשתגבתה מחירים גבוהים בעונת הביקושים של חודשי הקיץ וניצלה את העובדה שהציבור הישראלי לא יכל לנסוע לחו"ל. יש לציין כי במחצית הראשונה של 2020 רשמה הרשת הפסד של 55 מיליון שקל.
יחד עם זאת, העובדה שלא תחלק דיבידנד כעת היא "ענישה" למראית עין ולא מונעת מהחברה לחלק אותו בעתיד בעיתוי נוח יותר, ובינתיים לרשום אותו כרווח נצבר.