חברת התיירות איסתא ישראל תעניק לאלפי לקוחות זכאים פיצוי בשווי כולל של 800 אלף שקל - כך עולה מהסדר פשרה שאושר היום (ד') על ידי בית המשפט המחוזי מרכז במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד איסתא.
בקשת האישור הוגשה בנובמבר 2022, ועסקה בטענת המבקש על כך שאיסתא ישראל שיגרה דברי פרסומת לנמענים שלא מסרו הסכמה לכך, וכי בתגובה לפנייתו המקדימה של המבקש מסרה לו איסתא שהוא סומן כ"מורשה דיוור" בשל תקלה.
חברת התיירות טענה מנגד כי היא מקפידה על קיום הוראות חוק התקשורת, ואף מעבר לכך. לטענתה, המבקש הסכים לקבלת פרסומות כאשר אישר את מדיניות הפרטיות בעת ביצוע רכישה באתר. עוד טענה כי המבקש אישר קבלת דיוורים אף בעת שביצע רכישה באתר של חברה אחרת, השייכת לקבוצת איסתא.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בנוסף, טענה איסתא כי שליחת הפרסומת למבקש נבעה מתקלה, שבה האישור שנתן המבקש לקבלת פרסומות מהחברה האחרת הוזן כאילו ניתן לאיסתא ישראל עצמה. איסתא הדגישה כי תקלה זו תוקנה.
המבקש הגיש תגובה שבה טען בין היתר כי הסכמה למדיניות הפרטיות אינה שקולה להסכמה מפורשת לקבלת דברי פרסומת וכי איסתא לא רשאית לשגר פרסומות בהתבסס על הסכמה שניתנה לחברה אחרת, וכי ממילא אותה הסכמה לא הוכחה.
בעקבות הליך הגישור וקיום משא ומתן בין הצדדים, ולאחר שאיסתא מצאה שמספר הנמענים המירבי שקיבלו דיוורים בעקבות אותה תקלה הוא 15,423 אנשים (אם כי לשיטתה המספר בפועל נמוך בהרבה ועומד על כ-3000), הגיעו הצדדים להסכם פשרה בלי להודות בכל טענה.
על פי הסדר הפשרה שאושר, הוסכם כי איסתא ביצעה פיתוח טכנולוגי לצורך הסרת התקלה, המבטיח שלא יישלחו פרסומות לנמענים שלא הסכימו לכך, ואיסתא ישראל מתחייבת שלא לשגר פרסומות על בסיס הסכמה לקבלת דיוורים מחברות אחרות בקבוצה, או על בסיס הסכמה שניתנה בגדרי תקנון, תנאי שימוש או מדיניות פרטיות של האתר.
בנוסף, איסתא תעניק לחברי הקבוצה פיצוי בשווי של 800 אלף שקל. איסתא תשלח תוך 45 יום הודעה לחברי הקבוצה הרלוונטיים, ובה תסביר כי מכוח הסכם הפשרה הם זכאים לבחור באחת משתי הטבות. ההטבה הראשונה היא 15 דולר לביצוע הזמנות באתר החברה, ללא הגבלות ועד מאי 2026. ההטבה השנייה היא ארבעה ימי ביטוח נסיעות בסיסי וביטוח כבודה בסיסי של ביטוח ישיר בחינם לנוסעים בגילאים 60-0, לכל העולם למעט צפון אמריקה.
השופט גיא שני אישר את הפשרה וקבע כי "אין מחלוקת שמשלוח הפרסומות למבקש, ולקבוצה לא קטנה של נמענים נוספים, נעשה עקב תקלה. נחה דעתי כי השילוב בין פתרון התקלה באמצעות מענה טכנולוגי, התחייבות לעתיד ומנגנון פיצוי שמגלם סכום לא מבוטל, הוא דרך ראויה והוגנת לסיום ההליך".
עו"ד אוהד שמילוביץעו"ד אוהד שמילוביץ

עו"ד אוהד שמילוביץ, בא כוח המבקש, מסר בתגובה: "אנחנו שמחים על פסק דין שאישר את הסדר הפשרה אליו הגענו עם איסתא, ובמסגרתו הציבור יקבל הטבות בשווי של כ-800 אלף שקל. משרדנו ימשיך לפעול למיגור תופעת הספאם בישראל על מנת לוודא כי החברות הגדולות במשק פועלות בהתאם להוראות הדין ושולחות דברי פרסומת רק לנמענים שביקשו ומעוניינים לקבל אותם".