בשיתוף אבני דרך וברזאני

 


קצרין שברמת הגולן עומדת בפני מהפך. שכונת ענק חדשה עתידה להיבנות במקום, חלקה מיועדת לזכאי תוכנית מחיר מטרה וחלקה לשוק החופשי. רישום להגרלה על הדירות המוזלות ביישוב שנסגר לאחרונה מעיד על ביקוש רב ליישוב הצפוני, כ-4,000 משקי בית נרשמו להגרלה על 700 דירות. כדי להבין מה צפוי בקצרין בשנים הבאות, מה קורה שם היום וגם לשמוע על תעסוקה והייטק בגולן, כינסנו שורה של גורמי מפתח באולפן ידיעות הנדל"ן. ראש מועצת קצרין דימי אפרצב, חנה שוורץ סמנכ"ל שיווק בקבוצת ברזאני ואבני דרך ועקיבא טורנהיים חבר קהילת ההייטק הגולנית hights tech.
"קצרין חוגגת השנה 46 שנים", פותח ואומר ראש המועצה המקומית אפרצב, "בעשורים האחרונים היינו סוג של מקום סודי שרק אנחנו ידענו ליהנות ממנו, אבל ב-10 השנים האחרונות אנחנו עמוק מאוד בהכנת תוכניות שיהוו קפיצת מדרגה מאוד משמעותית. ממש עכשיו יוצאים לדרך בפרויקט גדול לאחר הזכייה של חברת ברזאני ואבני דרך במכרז הענק, שהוא, לפי מה שאני למדתי, המכרז הרביעי מאז קום המדינה בשיטת תכנן ובנה. בתוך 10 שנים קצרין הולכת להכפיל את עצמה, זאת אומרת להגיע מכעשרת אלפים איש עכשיו לכ-25 אלף איש". אפרצב הוסיף שקצרין מתפתחת בשנים האחרונות בשורה ארוכה של תחומים: "מבחינת פיתוח של האקדמיה, פיתוח של מדע, פיתוח של חינוך, תיירות, הרבה מאוד תחומים, והתשתית לזה נבנתה עד עכשיו, וכרגע יוצאת לביצוע. כל זה ביחד מייצר מגוון עצום של הזדמנויות שאני משוכנע, שמעמד הביניים יכול לנצל לטובתו כדי לבנות לעצמו עתיד בטוח, וגם להשאיר חותם מאוד משמעותי, שזה גם לא פחות חשוב בעיני".
שוורץ, נציגת החברות שזכו במכרז תכנן ובנה ביישוב, סיפרה באולפן מה כולל המכרז ומדוע הוא בשורה לרוכשים הפוטנציאלים: "זה מכרז שהוא תכנן ובנה ויש בו בשורה מטורפת לרוכשים עתידיים. אנחנו בעצם גם מתכננים וגם בונים את כל השכונה. לא בונים בניין אחד, וכמו במתחמים רבים אחרים לא יודעים מתי מבני הציבור יהיו מוכנים או התשתיות או הכיכרות. יש לא מעט שכונות שהן לא תכנן ובנה והרוכשים מוצאים עצמם גרים באתר בנייה. כאן, בגלל שזה תכנן ובנה, אנחנו אחראים על הכול; תשתיות, מבני ציבור, מגורים, ואת הכול אנחנו מוסרים ביחד בתוך ארבע שנים. זאת אומרת שמי שיבוא לגור בשכונה - לא יגור בתוך אתר בנייה, ויזכה בעצם ליהנות מכל מה שהשכונה יכולה לתת מהרגע הראשון".

שותפויות מדהימות בין הייטקיסטים לתלמידים

כאמור, משתתף נוסף באולפן היה עקיבא טורנהיים איש הייטק וחבר קהילת ההייטק הגולנית hights tech. על-פי טורנהיים, יש הייטק ויש תעסוקה גם ברמת הגולן: "יש דבר כזה, יש הייטקיסטים בגולן ויש הייטקיסטים בקצרין. חיים, נושמים ורוצים גם לעזור ולרתום אחרים. כמה דברים שאנחנו ממוקדים בהם עכשיו זה שתהיה תשתית, וכמובן שיהיה מקום. כרגע שאנחנו מתעסקים בבנייה של חלל שיתופי לעבודה, בסטנדרט הכי גבוה כמו החברות שאנחנו מכירים בכל מקום אחר בעולם. ואנחנו גם משקיעים בפן החינוכי, כי אנחנו מאוד רוצים שהילדים שלנו יוכלו לעשות הכול ושהעולם יהיה פתוח בפניהם. יש שותפויות מדהימות בין אנשי ההייטק והתיכוניסטים שלנו בנופי גולן וממכון שמיר למחקר ומדע שנמצא בקצרין. בא חבר מקהילת ההייטק, ועם הניסיון שלו הוא חובר לילד
לביצוע עבודות הגמר. זה דבר ייחודי שבעצם מביא ילד לא רק עם תעודת בגרות, אלא גם עם ניסיון מעשי רלוונטי בתעשייה".
בהמשך הדיון באולפן התייחס אפרצב גם ליתרונות שיש לקצרין על כל יישוב אחר בארץ: "49% מכל השטח המתוכנן ביישוב הוא שטח ירוק. גם השכונה החדשה הולכת להיות משופעת בכמות מאוד גדולה של פארקים וטבע. אנחנו נמצאים בין שתי שמורות טבע ענקיות, נחל משושים ונחל זוויתן. אתה קם בבוקר ובתוך רבע שעה של ריצה אתה מגיע למשושי זוויתן, מתרחץ וחוזר בחזרה. אני משוכנע שמי שהיום חושב על ההצלחות של אלה שהיו לפנינו, החוכמה היא לזהות הזדמנויות. ואני כמובן פונה מכאן לאוכלוסייה של מעמד הביניים, לחבר'ה צעירים שמחפשים את עצמם, שרוצים לממש את עצמם, וכרגע צפוף להם במרכז הארץ. וגם לבני קצרין, בני הגולן או בני קריית שמונה, צפת, טבריה, חצור הגלילית שהקימו משפחות, ומתגעגעים לחזור הביתה. יש פה הזדמנות נהדרת. גם חינוך נהדר, גם קרבה להורים וגם יכולת לממש את עצמם בתחומים רבים".

"הנרטיב הקהילתי יישמר"

ומה עתיד להיבנות בשכונה החדשה בקצרין? שוורץ מרחיבה: "מדובר בשכונה של כ-1,560 יחידות דיור. גם בבנייה רוויה וגם בנייה שהיא צמודי קרקע. מדובר בווילות שיש בהן יחידות אירוח וצימרים, חד משפחתיים ודו-משפחתיים. וגם בניינים של חמש עד שש קומות עם דירות גן ודירות 3, 4, ו-5 חדרים לצד פנטהאוזים. אני חושבת שהשכונה הזו באמת יכולה לתת מענה לכל אחד. וכאמור, בשכונה, מלבד הדירות, יש כל מה שאדם צריך - יש מבני ציבור, יש גני ילדים, יש שם מסחר, משרדים, בתי מלון וגם פארק עצום שחוצה את השכונה מלמעלה ועד למטה".
לסיכום הדיון באולפן התייחס אפרצב גם לסוגיה נוספת ביישוב – הקהילתיות של קצרין: "יש שילוב מיוחד של אורח חיים כפרי ושירותים של עיר. אני רוצה להאמין שגם כשקצרין תגיע ל-55 אלף איש, עדיין מדובר בעיר קטנה, והנרטיב הקהילתי יישמר. זה הבסיס שעליו קצרין נבנתה, קהילת קצרין, חלק אינטגרלי מקהילת הגולן, וזה מה שהופך את קצרין למשהו מיוחד במינו. קהילה חמה ומחבקת, יודעת לקלוט ועדיין מרגישה שליחות".
בשיתוף אבני דרך וברזאני