שותפות המו"פ ביג-טק 50 דיווחה הבוקר (ה') בפעם הראשונה לבורסה ורשמה עלייה של 32% בשווי השקעותיה עם רווח נקי של כ-2.6 מיליון דולר. ביג-טק היא אחת משתי שותפויות המו"פ הישראליות אשר מתמקדות בהשקעה בחברות פרטיות השוות מעל למיליארד דולר ("יוניקורן"). המודל: רוכשים את המניות מעובדים ועובדים לשעבר במחיר יחסית נמוך ונהנים מהעלייה לאחר ההנפקה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהדו"חות עולה כי נכון לסוף יוני 2021, השקיעה השותפות כ-15.2 מיליון דולר ב-10 חברות מטרה (ועד היום 17.2 מיליון דולר ב-11 חברות), מתוכן שתי חברות - איירון סורס ופיוניר - השלימו הנפקה בארה"ב. בגין הנפקת החברות, רשמה השותפות רווח של 4.9 מיליון דולר, מתוכו כ-747 אלף דולר כבר התקבל.
1 צפייה בגלריה
מרכז שירות לקוחות 'פיוניר'
מרכז שירות לקוחות 'פיוניר'
חברת הפינטק "פיוניר" התמזגה עם חברת ספאק והחלה להיסחר בנאסד"ק
(צילום: אוראל כהן)
מנהלי השותפות ציינו כי בזכות שתי ההנפקות, שווי ההשקעות של השותפות עלה בחצי השנה הראשונה למסחר בכ-32% וכי הם החליטו להשתמש ברווח נטו מתוך הסכום שהתקבל לטובת רכישה חוזרת (Buy-Back) של יחידות השתתפות בהיקף של כ-440 אלף דולר.
המודל עובד? כנראה עוד מוקדם לדעת. אולם, לפי ביג-טק 50, איירון סורס הונפקה לפי שווי של כ-11.1 מיליארד דולר, למעלה מפי ארבעה מהשווי לפיו השותפות השקיעה בחברה, ופיוניר הונפקה לפי שווי של כ-3.2 מיליארד דולר - פי שניים מהשווי לפיו השקיעה בחברה.
במסגרת ההנפקה של החברות, מימשה ביג-טק 50 את המקסימום שהותר בכל אחת מההשקעות (כ-15% מהאחזקות) וקיבלה בתמורה סך של כ-1.1 מיליון דולר, המגלם רווח ברוטו של כ-747 אלף דולר.
בין החברות הנוספות בהן השקיעה השותפות ניתן למנות את Sisense; Trax ;OutBrain; Perimeterx; Verbit; Orcam Via; Fundbox; ו-Kenshoo.

רשות ני"ע מזהירה מפני שותפויות מו"פ

יצויין, כי רשות ניירות ערך מזהירה מפני סכנות פוטנציאליות הקיימות במודל של ביג-טק 50 - שותפות מו"פ. מדובר בכלי חדש יחסית בבורסה הישראלית הנועד לקרב בין שוק ההון הישראלי לשוק ההייטק הישראלי - והוא שונה מהותית מחברה ציבורית רגילה שנסחרת בבורסה. לכן, הרשות פרסמה בחודש מאי האחרון מסמך המכיל "דגשים למשקיעים בנוגע להשקעה בשותפויות מו"פ" - כלומר, דגשים עבור המשקיעים ממה יש להיזהר.
הרשות מבקשת לשים את הדגש על כמה היבטים יחודיים של שותפויות מו"פ, ביניהם העובדה כי מנהלי השותפות עשויים להיות מושקעים בעצמם בשיעור נמוך יחסית מסך ההון המנוהל, בעוד יש להם את השליטה המלאה על פעילות השותפות, וכי בשל מודל ההשקעה לפיו השותפות מחזיקה בשיעור קטן מתוך סך המניות של חברה פרטית - אין לה תמיד את כל המידע על המתרגש בחברה, מה שעשוי להפוך את ההשקעה בה למסוכנת.
יוחאי זייד-רונן, מנכ"ל ביג-טק 50, אמר: "אנו עדים לתקופה של גאות וצמיחה בסקטור הטכנולוגי בעולם, בעידן בו הקורונה ממחישה עד כמה גדולים היתרונות שגלומים בפתרונות המתקדמים של חברות טכנולוגיה רבות. אנו נמשיך להשקיע בחברות הטובות ביותר בתחומן, המספקות את המוצרים והפתרונות המתקדמים ביותר, מתוך אמונה שחברות אלו ישיאו בעתיד ערך רב יותר למשקיעים, ויהיו בעמדת יתרון טובה יותר ביחס למתחרים".