חברת התעופה הישראלית החדשה "אייר חיפה" צפויה לקבל את הרישיון שלה בימים הקרובים, וקיוותה להשיק את הטיסה הראשונה שלה מנמל התעופה הבינלאומי בחיפה, אולם לאור ההסלמה מסתמן שתיאלץ לשנות את התוכניות. סגירת המרחב האווירי מחדרה צפונה תגרום לכך שטיסת הבכורה שלה תתבצע מנמל התעופה בן גוריון, כפי שאישרו בחברה.
"אייר חיפה השלימה את כל ההכנות הנדרשות והיא מוכנה לפעילות מבצעית", נמסר מטעמה. "אייר חיפה היא חברת התעופה של הצפון והוקמה במטרה לשרת את תושבי הצפון ולהפעיל טיסות מאזור זה. עם זאת, לאור המצב הביטחוני וההגבלות שהוכרזו על ידי פיקוד העורף, ככל ותתבקש החברה על ידי גורמי הביטחון, רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית להסיט את פעילותה באופן זמני, היא תפעל כמובן בהתאם להנחיות אלו, לרבות פעילות מנתב"ג בלבד בשלב ראשוני, עד אשר המצב יאפשר את תחילת הפעילות המסחרית כמתוכנן מנמל התעופה הבינלאומי בחיפה".
1 צפייה בגלריה
מטוס של אייר חיפה חברת התעופה הישראלית החדשה
מטוס של אייר חיפה חברת התעופה הישראלית החדשה
אייר חיפה
(באדיבות ATR)
על פי התוכנית המקורית של החברה, מטוסי אייר חיפה היו אמורים לעלות לאוויר כבר לפני שבוע עם טיסת הבכורה מחיפה לאילת, לצד טיסות לקפריסין ויוון. אבל, כאמור, תוכניות לחוד ומעשים לחוד. ראשית, הרישיון הסופי טרם בידם למרות שעמדו בכל ההתחייבות כדי לקבלו. ושנית, המצב הביטחוני וסגירת המרחב האווירי גם לא מאפשרים לה להטיס מהנמל בחיפה במידה שהיו מקבלים את הרישיון.
כשנשאל מיקי שטרסבורגר, אחד ממייסדי החברה והמשנה למנכ"ל, בראיון ל-ynet ו"ממון" בתחילת החודש האם הייתה זו טעות להשיק במציאות של מלחמה בצפון, ואולי היה כדאי לדחות את האירוע לימים שקטים יותר, ענה כי "ברור שיש לנו חששות מהתלקחות מלחמה בצפון ברמה האישית, הלאומית והעסקית. יש לנושא הזה המון היבטים, החל משלום הנוסעים, הצוותים, המטוסים, הנושא הביטוחי, וכמובן ההשפעה על הביקוש לטיסות ואת היכולת להפעיל טיסות מהצפון אם המרחב האווירי נסגר".
באשר לשאלה האם נשקלה דחייה של ההשקה, ענה כי לצד ממד אי ודאות, הרי שלדחות את תחילת הפעילות של החברה זה לא אופציה: "החלטה לדחות תהיה מאוד יקרה. המטוסים כבר כאן, הצוותים הוכשרו וצריך לשלם משכורות. בנוסף, יש ביקושים מאוד גבוהים לטיסות, כולם הרי מדברים על מחירי הכרטיסים הגבוהים בעקבות ביטולי הטיסות של החברות הזרות, אז האופציה היחידה שעומדת לפנינו זה להיערך לפעילות תחת המצב הנוכחי".
מה שבטוח הוא שלמייסדי החברה אין כוונה לדחות את ההשקה אם אכן הרישיון יתקבל בקרוב. הם, כאמור, יטוסו תחילה מנתב"ג, כל עוד לא יהיה ניתן להטיס משדה התעופה בחיפה. המשמעות כלפי הצרכנים היא שאם יתקבל הרישיון המיוחל בידי החברה היא תעלה לאוויר במיידית לא רק את טיסת הבכורה שלה לאילת, אלא גם את הטיסות שלה מעבר לים, מה שייתן תחרות ליעדים המבוקשים לקראת החגים.