בית משפט השלום בטבריה נעתר היום (ראשון) לבקשת חיים חליוה, בעלים ועורך בפועל של המקומון "כוכב הצפון", למתן צו פתיחת הליכים לרון קובי, ראש עיריית טבריה לשעבר. זאת, לאחר שקובי לא שילם לחליוה פיצוי שנפסק שעליו לשלם לו לאחר שפרסם בפייסבוק כמה פרסומים המהווים לשון הרע אודותיו.
קבלת צו לפתיחת הליכים הוא למעשה השלב הראשון בהליכי חדלות פירעון. חדלות פירעון היא מצב כלכלי שבו חייב אינו יכול לשלם את חובותיו במועדם.
1 צפייה בגלריה
ועדת הפנים
ועדת הפנים
ועדת הפנים
(צילום: עמית שאבי)
השופט עופר חיים שורק קבע בהחלטתו כי "בית המשפט ער לכך שהיחיד (הכוונה לרון קובי-ל.ד) הוא איש ציבור, ראש עיר לשעבר והתמודד בבחירות האחרונות על ראשות העיר טבריה. השלכות של מתן צו לפתיחת הליכים בתחום פעילותו זה ברורות, ואולם אלו אינן מובילות לדחיית בקשת הנושה ובכך להותיר אותו בפני שוקת שבורה וחוסר יכולת להתקדם בהליכי פירעון מהיחיד", נקבע.
מקור החוב של רון קובי לנושה בפסק דין שניתן בשנה שעברה בסך כ-482 אלף שקל, בתוספת הוצאות ושכ"ט עו"ד. על פסק הדין הגישו שני הצדדים ערעורים ובנובמבר 2023 קיבל בית המשפט המחוזי בחלקו את הערעור של קובי והפחית סכום החיוב בסך של כ-55 אלף שקל.
מהחלטת בית המשפט עולה כי קובי ביקש לדחות את בקשת הנושה ולאפשר לו להסדיר את חובותיו באמצעות הליך הסדר נושים. נטען לחוסר תום לב בבקשה וכי כל הניסיונות להגיע להסדר לא צלחו ממניעים זרים של הנושה ומתן צו לפתיחת הליכים יגרום לו נזקים קשים כאיש ציבור. קובי ביקש לאבחן את פסק הדין כפסק דין שניתן בתביעת לשון הרע ולא בגין חוב או ערבות, וכן טען כי הנושה יודע שהוא אינו חדל פירעון ואין הצדקה לנקיטת הליך דורסני.
הנושה המיוצג על ידי עו"ד ד"ר ליאור ברוך, הפנה לתצהירו של קובי בבקשה לעיכוב ביצוע בה טען כי אינו יכול לשלם את החוב אלא במימוש נכסים כשלאחר מכן התברר כי רובם אינם רשומים על שמו.
עו"ד ליאור ברוךעו"ד ליאור ברוךצילום: תומר בן יוסף
מהחלטת בית המשפט עולה כי לגבי אופן תשלום החוב לנושה, קובי חזר על כוונתו לשלם את החוב במלואו, אולם בשל מצב המלחמה טען לקושי לייצר עסקאות וביקש מהנושה להמתין מספר חודשים. בסופו של יום קבע השופט כי "לאחר שבחנתי את טענות הצדדים, הן אלה שבכתובים והן אלה שבעל-פה בדיון שהתקיים, הגעתי לכלל מסקנה כי דין בקשת הנושה להתקבל. אני דוחה את טענת היחיד (קובי-ל.ד) לקיום חלופה להליך חדלות הפירעון ולכך שהליכי ההוצאה לפועל נותנים מענה הולם ומספק לאור נכסיו. הנושה הפנה לקשיים בהליך מימוש הנכסים לאור אופי רישום הזכויות של היחיד (קובי-ל.ד) בהם ויש צדק בדבריו".
עוד קבע השופט כי "בעניינו, היחיד לא המציא פירוט ואף לא אסמכתאות המעידות על מצבו הכלכלי הנוכחי שיש בהן להוכיח כי צו לפתיחת הליכים יפגע באפשרות שיקומו הכלכלי".
רון קובי מסר בתגובה: "הדבר הזה נולד מתביעת דיבה פוליטית. היריבות הייתה יריבות פוליטית. הוא זכה בתביעת דיבה. הצעתי לו שאתן לו את כל הכסף ושייתן לי חודשיים שלושה, אבל הוא לא רוצה. יש פה משחקי אגו ומשחקים פוליטיים . הוא יקבל את הכסף שלו, אנחנו לא מתחמקים מהחובות שלנו. הסיפור הוא סיפור פוליטי, מנסים לפגוע ברון קובי, מנסים להוציא אותי מהמשחק הפוליטי. מנסים לגרום לסיטואציה שאני אפגע, אבל אנחנו חזקים מספיק ואני מאמין שזה ייפתר בקרוב".