בשיתוף אתר "המקצוענים"
קלפה למטבח, היא מנגנון הרמה שמאפשר לפתוח את הארונות העליונים מבלי שהדלתות יישארו פתוחות באופן שיפריע להתנהלות במטבח.
בניגוד לדלתות על ציר, שלרוב הגודל שלהן מוגבל ל-60 ס"מ, הרי שמנגנוני קלפה יכולים להרים גם חזיתות רחבות במיוחד.
הדבר מאפשר גמישות עיצובית, שמירה על קווים נקיים ואף הסתרה של מכשירי חשמל בצורה שתהיה נוחה לשימוש ביומיום.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בעד ונגד: כך תדעו האם קלפה למטבח היא הפתרון המתאים לכם או לא

יתרונות: בשונה מדלתות שנפתחות על ציר, הרי שקלפה למטבח מאפשרת פתיחה כלפי מעלה: חלקית או מלאה. זהו יתרון משמעותי שמאפשר התנהלות נוחה יותר במטבח, מבלי שהארון יפריע כשהוא פתוח. הסגירה שלה שקטה, בזכות המנגנון שלה, בלי קשר לגודל הדלת ולמשקל שלה.
חסרונות: החיסרון המשמעותי ביותר של קלפה למטבח הוא עבור משתמשים בגובה נמוך. כשפותחים פתיחה מלאה של הדלת כלפי מעלה, לנמוכים יהיה קשה יותר לסגור אותה.
חיסרון נוסף הוא הבלאי שלה. בשונה מדלתות על ציר, שניתן לחזק גם כאשר הברגים משתחררים מעט, הרי שמנגנונים של קלפה נוטים להתקלקל מהר יותר. לרוב, בשל משקל הדלתות על המנגנון.
עוד חיסרון מתייחס לשטח האחסון. בשונה מצירים של דלת, הרי שמנגנון של קלפה תופס שטח גדול יותר בארון, ולפיכך מקטין את שטח האחסון בהשוואה לדלתות ציר. גם גובה הארונות מוגבל יותר למקסימום גובה של 50-60 ס"מ. מעבר לכך, המנגנון לא יכול לשאת את משקל הדלתות. גם עובדה זו מקטינה את שטח האחסון של הארונות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גם מחירה גבוה יותר מאשר מחיר של דלתות על ציר. לסיכום, זהו אמנם פתרון עיצובי יפה יותר מדלתות רגילות, אך יקר יותר בשלב הרכישה והן מבחינת התחזוקה לאורך זמן, והוא פחות פרקטי.
לכן, רבים מסתפקים בקלפה רק בחלק מארונות המטבח, ולא בכולם (לרוב בארונות של כוסות שתייה וארונות אחסון של מכשירי חשמל (מיקרוגל, למשל).

סוגי מנגנונים: פתיחה ידנית או חשמלית?

פתיחה כלפי מעלה: מנגנון זה נחשב לנפוץ במיוחד לארונות שבתוכם ממוקם מיקרוגל (מכונה בשוק גם כ'מנגנון מיקרוגל'). החזית נפתחת כלפי מעלה, ומאפשרת פתיחה וסגירה נוחים יותר של המיקרוגל ביומיום, מבלי להפריע לעבודה השוטפת במטבח. החיסרון הוא המגבלה של המידות. הוא לרוב מגיע רק באחת משתי מידות סטנדרטיות: 60 או 90 ס"מ.
פתיחה אופקית: זהו מנגנון נפוץ יחסית, המאפשר לפתוח את הקלפה בצורה אופקית, ולא כלפי מעלה. הוא מתאים לארונות הקרובים יחסית לתקרה.
קלפה כפולה שמתקפלת: אם לארון יש שתי דלתות, אך אתם מעדיפים שהדלת תהיה קלפה אחת, תוכלו להרכיב קלפה בעלת שתי דלתות, עם מעין 'מפרק' אופקי.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קלפה שנפתחת בזווית של 45 מעלות: מנגנון זה נחשב לפחות נפוץ, שכן הוא פחות נוח לשימוש: ראשית, הוא מחייב השארת שטח ריק מעל לארון. שנית, בשל העובדה שהוא נפתח לגובה, קשה יותר לסגור אותו, ולכן הוא לא מתאים למטבח שבו חלק מהמשתמשים בו הם נמוכים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מנגנון פתיחה חשמלי באמצעות כפתור: אחד הפתרונות להתמודדות עם מגבלת גובה של הדיירים היא שימוש במנגנון חשמלי. זה מאפשר פתיחה וסגירה של דלתות הקלפה באמצעות לחיצה על כפתור או באמצעות שלט רחוק. זה אולי פתרון נוח יותר, אך הוא מייקר משמעותית את עלות המטבח הכוללת.
מנגנון בוכנת גז: מנגנון זה מיועד לדלתות הנפתחות כלפי מעלה. הבוכנה, מסייעת בפתיחת הקלפה ומשאירה אותה במצב פתוח. היא מגיעה עם שני מחברים (האחד לדופן הארון והשני לדלת הקלפה).
היא מגיעה בדרגות ניוטון שונות המאפשרות לדעת את כוח ההתנגדות הרצויה עבור פתיחת הקלפה.
יש להתאים את חוזק הבוכנה למשקל הדלת. לרוב החובה הדרוש הוא של פי 2-4 ממשקל הדלת. למשל, אם משקל הדלת הוא 4 ק"ג, יהיה נכון לבחור בבוכנה של 8-12 ק"ג.
בולם גז שיהיה חלש מדי, לא יצליח להחזיק את דלת הקלפה פתוחה למעלה, והיא עשויה להוריד את הדלת בחזרה במהירות קלפי מטה.

עץ מלא, דמוי עץ או זכוכית? כך תבחרו את חזית הקלפה

כמו דלתות על ציר, גם לחזיתות יש מגוון סוגי עיצוב. אלו, משפיעים על המראה הסופי של המטבח.
זכוכית: היא נחשבת לחזית המשווה למטבח מראה יוקרתי יותר, בין אם היא שקופה או אטומה. הזכוכית מאפשרת לבצע עליה חריטות, לשלב בה מרקמים, הדפסים וגוונים בטווח אינסופי של אפשרויות, המאפשר התאמה שלה לסגנונות עיצוב רבים ושונים. ועדיין, היא אידיאלית למטבחים בסגנון הנוטה לכיוון מודרני יותר.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
פורמייקה: ההיצע הקיים בחומר זה הוא גדול במיוחד. אם בעבר, זה היה פתרון שנחשב ל'פשרה' עיצובית הרי שהתפתחות הטכנולוגיה מאפשרת כיום רמות גימור מעניינות, מעוצבות ומתוחכמות במיוחד, המדמות חומרים טבעיים.
כמובן, שככל שתרצו מראה מעוצב ויוקרתי יותר, כך המחיר יעלה בהתאם, אך עודף ההיצע בשוק מאפשר טווח עצום של אפשרויות.
בהשוואה לשאר החומרים, היא עדיין נחשבת לאחד הפתרונות הזולים. יתרון משמעותי שלה הוא העובדה שהיא נחשבת לעמידה מאוד לטווח רחוק. בחלל כמו מטבח, שבו הצורך בשימוש בחומרי ניקוי בתדירות גבוהה הוא גדול, זהו בהחלט יתרון משמעותי.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
פולימר: עוד חומר סינתטי שמשמש חלופה מצוינת לעץ טבעי הוא הפולימר. זהו חומר פלסטי שמתאים מאוד למטבחים בעיצוב כפרי. בשל גמישות החומר, ניתן לעצב בעזרתו כל צורה שרוצים, וליצור ממנו טקסטורות וחריטות.
לרוב, הוא מולבש על בסיס של דלתות העשויות מ-MDF באמצעות דבק בלחץ וואקום בחום. תהליך זה מזכיר מעט את תהליך הלמינציה, אך בעל עמידות גבוהה יותר. חומר זה עמיד במיוחד לשריטות (בהשוואה לחומרים אחרים), ולכן הוא אטרקטיבי מאוד למטבחים פעילים ולבתים של משפחות עם ילדים קטנים. כמו דלתות בצביעה בתנור, גם שיטת צביעה זו מעניקה מראה אחיד ללא חיבורים, ויכולה להתאים מאוד למטבחים בסגנון כפרי-מודרני בתקציב מוגבל יחסית.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
צביעה בתנור: חזית מסוג זה נצבעת בשיטת התזה. היתרון הגדול שלה הוא שניתן לבחור כל צבע ממגוון גדול של גוונים במניפת הצבעים. היא יכולה להיות בגימור מט או מבריק, ונחשבת לרמת גימור יפה במיוחד.
בשיטה זו לוקחים את חזית הארון העשויה מ-MDF, מכניסים אותה לחדר נקי עם סירוקלציה של אוויר מסונן, ומרססים את החזית מכל הכיוונים בצבע בחום גבוה.
ואולם, יש לה גם שני חסרונות עיקריים: מחירה גבוה במיוחד ביחס לחיפויים אחרים והיא אינה נחשבת למספיק עמידה.
היא נשרטת ונפצעת בקלות רבה יותר, ולרוב גם כשרוצים לתקן נקודתית את הנזק, התיקון בולט לעין.
לכן, שיטה זו פחות מתאימה למטבחים פעילים, למטבחים עם ילדים קטנים או חיות מחמד שיכולות לשרוט את הדלתות.
כמו חיפוי פולימרי, גם שיטת צביעה זו מעניקה מראה נקי, מוקפד ומודרני, שכן אין בה סימני תפרים והמראה הסופי שלה הוא יפה ואחיד.
פורניר: בשונה מעץ מלא, הרי שפורניר הוא למעשה רק שכבת הגימור של העץ. זו חזית דקה במיוחד של עץ. בתקציב מוגבל, לרוב ייבחרו עץ בוק, מייפל או אלון מבוקע. בעלי תקציב גבוה יותר, יכולים לבחור בשכבת עץ דקה של טיק או אגוז אמריקאי.
היתרון הגדול של פורניר הוא שניתן ליהנות ממראה של עץ מלא, מבלי לשלם את מחירו הגבוה של עץ מלא.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה זה אמור לעלות ומה משפיע על המחיר?

מחיר הקלפה מורכב מעלות החזית עצמה, בהתאם לחומר ממנה היא עשויה ומחיר המנגנון. לכן, טווח המחירים הוא גדול בתחום זה. תוכלו לשלב מנגנון יקר עם חזית זולה, ובכך להקטין את העלויות, אם הנוחות והתחזוקה הם הדבר החשוב לכם לאורך זמן.
קלפה זולה יחסית, אך עמידה מאוד לאורך זמן, היא קלפה מפורמייקה. מחירה הוא בין 1,500 שקל ל-2,000 שקל עבור כל חזית.
פולימר יעלה סכום של 2,000-2,500 שקל לחזית, זכוכית תעלה 2,200-3,000 שקל לכל חזית וקפיצת המחירים המשמעותית היא בתחום של חזיתות הצבועות בתנור וחזיתות פורניר. מדובר בסכום ממוצע של בין 3,000 שקל לחזית הצבועה בתנור ל-3,700 שקל עבור חזית פורניר. כאמור, פורניר יוקרתי יכול לטפס גם לסכום של עד כ-5,000 שקל לחזית אחת.
לגבי המנגנונים, הרי שהדגמים הממוצעים יעלו בין 700 שקל ל-1,200 שקל למנגנון סטנדרטי, ובין 1,500 שקל ל-2,000 שקל למנגנון חשמלי מתקדם.
פורסם לראשונה: 06:47, 26.03.23