בפסק דין שפורסם לאחרונה דחה בית המשפט למשפחה בתל אביב שני אחים שביקשו לאסור על אימם לבצע עסקאות בעיזבון שהותיר אחריו אביהם המנוח. השופטת ציפי כהן אביטן הבהירה שללא קשר לאופי הצוואה שעמד במוקד המחלוקת, זכותה של האישה לעשות בירושה כבשלה.
התובעים הם שניים מתוך שישה אחים. לפני כעשור ערכו ההורים שתי צוואות הדדיות בפני נוטריון. בצוואת האב נקבע כי "ביום פטירתי יועברו מלוא זכויותיי ברכושי, ללא יוצא מן הכלל, לבעלותה המלאה והיחידה של אשתי". בהמשך נכתב כי במקרה שהאם תמות קודם – רכושו של האב יחולק אחרי פטירתו לילדיו. חודשים ספורים אחרי עריכת הצוואה הלך האב לעולמו וניתן צו לקיומה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בספטמבר 2019 מכרה האלמנה חלק נכבד מהירושה – דירה ברמת גן – תמורת 4.4 מיליון שקל. היא חילקה את כספי המכר בין ארבעה מילדיה בלבד, מה שעורר את חמתם של השניים האחרים שהגישו את התביעה באפריל 2022.
לטענתם, כוונתו הברורה של אביהם הייתה לאסור על אימם למכור את נכסי העיזבון, על מנת שאלה יחולקו אחרי מותה לכל הילדים. הם ביקשו מבית המשפט להצהיר שהצוואה כוללת הוראת "יורש אחר יורש", ושאימם מנועה מלבצע עסקאות בנכסי האב.
מנגד טענו האם וארבעת הילדים האחרים כי גם בהנחה שצוואת האב מכילה הוראת "יורש אחר יורש", היא לא מגבילה את האם מלעשות בעיזבון כרצונה. מכאן, לטענתם, שאין יסוד לבקשת התובעים ויש לדחותה.
עו"ד אבי הורביץעו"ד אבי הורביץ
ואכן, השופטת כהן אביטן דחתה את פרשנות שני התובעים לצוואת אביהם לאחר שקבעה כי לשון הצוואה ברורה דיה: "מלשון הצוואה עולה מפורשות כי זכותם של הילדים לרשת את עזבון המנוח קמה אך לאחר פטירתה של האם (לאחר אריכות ימים ושנים), בבחינת 'יורש במקום יורש'".
כפועל יוצא מכך היא דחתה את עמדת התובעים שלפיה צוואת אביהם כוללת מנגנון של "יורש אחר יורש". לדבריה, אפילו בהנחה שהם צודקים – אין בכך כדי לסייע להם, מאחר שבהתאם לדין מותר לבן הזוג שנותר בחיים לעשות בעיזבון הנפטר כבשלו, וזאת כל עוד לא הוגבלה זכותו במסגרת הצוואה.
ואכן, הבהירה השופטת, צוואת האב לא גרעה מיכולתה של האם לעשות בירושה ככל העולה על רוחה. אדרבה, נכתב בצוואה שאחרי פטירת האב, האם היא הבעלים "המלאה והיחידה" על רכושו.
"לו חפץ המנוח להגביל את כוחה של אשתו, סביר להניח שהיה כולל ההגבלה בהוראות הצוואה", הודגש בפסק הדין. לפיכך דחתה השופטת את התביעה וחייבה את שני האחים התובעים בהוצאות המשפט של אימם ואחיהם בסך 70 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד זהר פשה אלון ועו"ד משה בן דורי • ב"כ הנתבעים: עו"ד ליהיא כהן דמבינסקי • עו"ד אבי הורביץ עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין