ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית במליאה את הצעת החוק הקוראת להגברת התחרות בענף הפארמים, ולמניעת מצב בו סופר פארם, הרשת הגדולה בענף, תשתלט על מתחמים גיאוגרפיים, בין אם קניון, או מרכז מסחרי וכו'. הוועדה החליטה על הוראת שעה לחמש שנים במהלכן רשות התחרות תבחן ותאשר פתיחת סניפים במרכזים מסחריים בשטח של בין 3,000 מ"ר ל-35 אלף מ"ר, כשבסביבה שלהם קיימת חנות נוספת של אותה רשת פארם.
לפי ההצעה שאושרה, בערים הגדולות בהן יותר מ-200 אלף תושבים (10 הערים הגדולות) רשת פארם שתרצה לפתוח חנות שקרובה ברדיוס של קילומטר לחנות אחרת שלה, או שני ק"מ בערים הקטנות, תצטרך לקבל אישור מראש מרשות התחרות במשך חמש שנים. בתום התקופה הכלל יימשך, אך הרשות לא תאכוף זאת מראש אלא תבדוק פתיחת חנויות בדיעבד, ואם תהיה פגיעה בתחרות היא תתערב. בנוסף, בתום התקופה יוכל שר הכלכלה לבחון את הטווחים ולהגדיל אותם, באישור ועדת הכלכלה.
2 צפייה בגלריה
סופר-פארם
סופר-פארם
סופר-פארם
(צילום: יח"צ)
זו פעם ראשונה שחוק המזון יחול גם על רשתות הפארמים. ההחלטה היום בוועדה "מרוככת" לעומת ההצעה המקורית בה דנו בפעמים קודמות: למנוע מסופר פארם להיות הראשונה שפותחת סניף בקניונים, כאשר ברשת טענו כי מדובר ב"חוק נגד סופר פארם". יש לציין כי סופר פארם, מחשש כי יאסר עליה לפתוח ראשונה סניף בקניון חדש, מיהרה וחתמה בתקופה האחרונה על 20 חוזים למיקומים חדשים, כל עוד לא חלות עליה מגבלות הרקע לכל המהלך.
לטענת רשת Be, לה יש 93 סניפים לעומת 285 של סופר פארם, ישנם קניונים או מתחמים, כמו ביג, שמכניסים אליהם את סופר פארם ובכך נמנעת ממנה היכולת לפתוח סניף באיזור. בתגובה טענה סופר פארם כי העדפה מקורה בשיקולים כלכליים של בעלי אותם מתחמים, שמעדיפים את הרשת המצליחה. גם רשות התחרות לא תמכה בדרישה לאסור על סופר פארם להיות ראשונה בקניונים, והסבירה בדיונים קודמים כי ישנם מרכזים מסחריים שבהם יש היתכנות לשתי חנויות פארם כיון שהם מאוד גדולים - מעל 35 אלף מטר, ולכן גם אם ייפתח שם פארם אחד, לא תהיה בעיה לפתוח פארם נוסף. בעקבות זאת אושרה הוראת השעה, המרוככת, כאמור.
2 צפייה בגלריה
דוד ביטן בוועדת הכלכלה
דוד ביטן בוועדת הכלכלה
ח"כ ביטן. רשות התחרות התנגדה להצעה שלו
(צילום: דוברות הכנסת)
בישיבות הקודמות הבהירה הרשות כי כדי שניתן יהיה ליישם את החוק, היא צריכה חמישה תקנים נוספים. היום התייחס לכך יו"ר הוועדה דוד ביטן, ואמר כי הסיכום הוא להוסיף שתי משרות לרשות התחרות. רכז כלכלה ותעשייה באגף התקציבים באוצר, גל ברנס, אמר כי בדיונים על תקציב 2025 ימליץ האוצר להוסיף את שני התקנים.
ח"כ ינון אזולאי, שיזם את הצעת החוק, אמר בתום הדיון כי "הצעת החוק לא נעשתה נגד סופר פארם או בעד מישהו אחר, ההצעה נועדה להגביר תחרות ולהוריד מחירים. אם היא לא תביא להורדת מחירים אז נכשלתי, ואם היא תוריד מחירים אז כולנו הצלחנו". היו"ר ביטן הוסיף: "מהחוק הזה שני הצדדים יצאו לא מרוצים. אני מאחל לכם שתפתחו כמה שיותר סניפים ותורידו את המחירים, בינתיים אני לא רואה הפחתת מחירים".