כחמש שנים אחרי רכישת 51% מהחברה, תנובה משלימה דה פקטו את ההשתלטות על חברת דורו איטליאן פרודקס, יצרנית מותג הפסטה הטרייה, פסטה ריקו.
תנובה מינתה ביום חמישי האחרון את אביבית רוטליין למ"מ מנכ"ל החברה במקומו של המייסד שי אלון, שפוטר על אף היותו לוחם במילואים. בכוונת תנובה למנות את רוטליין למנכ"לית החברה והיא צפויה להתפטר מתפקידה בתנובה.
עם מינויה של רוטליין, תנובה קיבלה בפועל שליטה מלאה על החברה, למרות שלא שילמה על 49% מהמניות המוחזקות בידי המייסדים שי אלון וגיל בן-דב.
2 צפייה בגלריה
פסטה ריקו
פסטה ריקו
פסטה ריקו
(צילום: אסף אמברם)
אלון גויס לשירות מילואים פעיל בסוף אוקטובר ומאז נמצא בשירות מבצעי, במקביל לתפקידו כמנכ"ל. פיטורי עובד במילואים טעונים אישור מיוחד של ועדת התעסוקה במשרד הביטחון, אך פיטוריו של אלון נעשו למרות שטרם התקבל אישור מהוועדה.
לפי תנובה, החברה שלחה מספר התרעות לאלון לפיהן הוא פועל לרעתה, "זאת כדי להימנע מכל צעד בשל היותו במילואים - אך ללא הועיל", כך טוענים בחברה. זאת, למרות שבסוף 2023 גייס למעלה מ-15 לקוחות שהגדילו את החברה בלמעלה מ-25% ברבעון הראשון של 2024.
פיטוריו נעשו מיידית והוא הועבר להיות מנהל פיתוח עסקי - תפקיד שלא קיים בחברה, עד לפיטוריו הסופיים, ומעתה הוא יהיה כפוף לרוטליין. החברה לא פנתה עדיין לוועדת התעסוקה במשרד הביטחון אם כי מסרה ל-ynet שתפנה לוועדה. בהודעה שקיבל אלון נמסר לו שנשללו כל סמכויותיו, לרבות סמכויות החתימה.
פיטוריו של אלון הם חלק מסכסוך עסקי בין תנובה לשני מייסדי החברה שפרץ כשהשניים הודיעו על החלטתם לממש את האופציה שיש בידיהם ולחייב את תנובה לרכוש את מניותיהם (49%) בחברה, בהתאם להסכם בין הצדדים.
ההסכם קובע מנגנון היפרדות והצדדים אף הסכימו על מעריך שווי מוסכם: ד"ר אלי אל על. אלא שמאז ההסכמה, תנובה מסרבת לאפשר למעריך השווי לבצע את העבודה. לטענתה, הערכת השווי שבידה שונה ונמוכה יותר מזאת של המייסדים. לטענת המייסדים, תנובה עושה כל שביכולתה כדי לפגוע בשווי החברה במטרה להפחית את התשלום עבור מניותיהם.
אלון: "צר לי שיו"ר תנובה, חיים גבריאלי, ושלוחו, שלום שמחון, אינם פועלים לכאורה לטובת החברה, ומנסים להתיש אותי ואת שותפי בניסיון להימנע מלקיים הסכם פשוט שנחתם בין הצדדים, שהיה צריך להסתיים כבר לפני כשנה. כל שהיה על חיים גבריאלי לעשות הוא לאשר למעריך השווי המוסכם מטעם הצדדים להתחיל לפעול, בהתאם להסכמות הצדדים. במקום זה, תנובה, בראשות גבריאלי, מתנכלת לי למרות היותי בשירות מילואים פעיל.
2 צפייה בגלריה
תנובה
תנובה
תנובה
(צילום: רויטרס)
"כל 'חטאנו' מסתכם בכך שביקשנו לממש את האופציה ולמכור לתנובה את חלקנו. אנחנו ייסדנו את החברה והבאנו אותה להישגיה. תנובה השתלטה על החברה באופן מלא, אך לא שילמה על המניות שלנו. עצוב שבעת הזאת תנובה בוחרת להילחם באנשים הלא נכונים שמשרתים נאמנה את החברה ואת מדינת ישראל".
במקביל למינויה של רוטליין, תנובה ביצעה מינויים נוספים בחברה במקום עובדים שהיו מזוהים עם המייסדים. כך, רו"ח טלי דותן המקורבת לרוטליין מונתה למנהלת הכספים. כמו כן, משרד עוה"ד גולדפרב מונו כיועצים המשפטיים של החברה.
נזכיר כי במרץ 2024 תנובה עיכבה תשלומים לכ-70 ספקים של החברה, כחלק מהסכסוך העסקי בין הצדדים. עיכוב התשלומים נעשה לספקים קטנים ואף לחקלאים שפנו ל-ynet והביעו את חששם מקריסת עסקיהם.
נתוני פסטה ריקו נחשפו בהערכת שווי שערכה חברת BDO, לבקשת תנובה, ולפיה בשנת 2022 הסתכמו ההכנסות ב- 42.4 מיליון שקל - זינוק של 23% ביחס לשנה קודמת. הרווח התפעולי הסתכם בשנה זו ב- 9.9 מיליון שקל ואילו הרווח הנקי ב-7.9 מיליון שקל.
יו״ר דורו איטליאן פרודקטס בע"מ, שלום שמחון, מסר: "בשנה האחרונה, שי אלון מבקש למכור את יתרת מניותיו בחברה. לצורך כך, שי מחזיק את החברה כבת ערובה. הדירקטוריון נתן לשי מספר התראות שהוא פועל לרעת החברה, וזאת כדי להימנע מכל צעד בשל היותו במילואים, אך לצערנו ללא הועיל. בלית ברירה ולאחר הליך שימוע, החברה החליטה לסיים את העסקתו ותפנה לקבלת היתר מוועדת התעסוקה במשרד הבטחון, על פי הדין. לעת עתה, שי מכהן כסמנכ"ל פיתוח עסקי, ויתר תנאי העסקתו נשמרו".