הבורסה בתל אביב הגיבה בעליות שערים ניכרות ביום המסחר הראשון לאחר חיסול יחיא סינוואר, ולמרות ימי החג שהמסחר בהם לרוב מצומצם למדי: מדדי ת"א 90, ת"א 125, ת"א 35 והבנקים, עלו בקצת יותר מ-2%. מניית אנרג'יאן עלתה בכ-7%, פתאל החזקות בכ-6.5%, דיסקונט בכ-5.5% ובזק בכ-5%. העליות מגיעות על רקע תקוות כלכלנים ואנליסטים שבעקבות מותו של מנהיג חמאס והתקדמות כוחות צה"ל בדרום לבנון בימים האחרונים, גדל הסיכוי לעסקת חטופים ולסיום המלחמה.
לעומת המדדים המובילים, חברות השבבים רשמו ירידות ניכרות, בעיקר בשל פגיעה בחברות המהוות צומת בשרשרת ייצור שבבי הבינה המלאכותית וההאטה בצמיחתן. נובה ירדה בכ-15%, טאואר וקמטק בכ-3.5%, ופריוטק יורדת ב-2.7%.
2 צפייה בגלריה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב
הבורסה לניירות ערך בתל אביב
הבורסה לניירות ערך בתל אביב
(צילום: אוראל כהן)
סיום המלחמה יביא להפחתה משמעותית של הנטל הביטחוני על המשק, שחרור עשרות אלפי חיילי מילואים, הפסקת הגידול בגירעון בתקציב, חזרת רוב חברות התעופה לפעול בישראל והוזלת הובלת חומרי גלם ומוצרים מחו"ל לישראל.
יש לציין כי בימי חול המועד המסחר בבורסה מסתיים ב-14:30 - שלוש שעות מוקדם יותר מסיום המסחר בימים רגילים. היום לא התקיים מסחר במטבע חוץ ולא התפרסמו שערים יציגים למטבעות השונים. המסחר יחודש מחר והערכות האנליסטים הן שהשקל ימשיך להתחזק על רקע החיסול וההערכות כי הסיכויים לעסקת חטופים והכרזה על הפסקת אש גדלים.

החברה שקיבלה הזמנה שגדולה מכל המחזור השנתי שלה

מי שנהנתה מיום פורה מאוד בבורסה היא מפתחת הכטב"מים, חברת אירודרום, שזינקה ב-63% לאחר שזכתה במכרז הגדול בתולדותיה לאספקת כלי טיס בלתי מאוישים בשווי 137 מיליון שקל מלקוח ממשלתי. מדובר בהזמנה שעולה על כל המחזור השנתי של החברה, שסיימה את המחצית הראשונה של 2024 עם מחזור של 6.6 מיליון שקל בלבד.
אירודרום, בניהולו של המנכ"ל רועי דגני, פועלת בתחום האזרחי והצבאי - איסוף מודיעין אוויר, שכולל צילום ואיסוף מידע באמצעות כלי טיס לא מאוישים. החברה מספקת גם שירותי ניתוח של המידע שנאסף.
בעקבות השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה-אוקראינה, וחרבות ברזל, הביקוש העולמי לכלי טייס לא מאוישים זינק. לפי אירודרום, שוק הכטב"מים העולמי צפוי לגדול עד שנת 2027 לסכום של 28 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
כלי טייס לא מאויש של אירודרום
כלי טייס לא מאויש של אירודרום
כלי טייס לא מאויש של אירודרום
(צילום: אירודרום)
לאחר טענות כלפי מערכת הביטחון שלא נערכה במועד לנושא הכטב"מים שבידי החיזבאללה, שמסבים נזק יומי ופגיעה בחיי אדם, ללא מענה מספק מצה"ל, משרד הבטחון הגדיל תקציבים בתחום.
יש לציין כי העלייה החדה כעת במניית אירודרום, מגיעה אחרי שמתחילת השנה היא דווקא סבלה מירידה של 33%. בין הסיבות לירידה אז היה דיווח במרץ על כך שאחד מלקוחותיה בטל הזמנה שביצע. אירודרום ביצעה בשנת 2020 הנפקה פרטית בה השתתפו בין היתר משקיעים כמו נועם לניר, מור השקעות וכלל ביטוח. שווי החברה, אחרי העלייה היום בבורסה, עומד על 59.5 מיליון שקל.
פורסם לראשונה: 14:24, 20.10.24