קופת החולים שירותי בריאות כללית תובעת ממדינת ישראל, משרד הבריאות ומשרד האוצר כ-77 מיליון שקל, סכום אשר לטענתה נשאה בו עד לסוף 2023 בגין מלחמת חרבות ברזל, וזאת בכובעה כקופת חולים בקהילה. כמו כן, מבקשת כללית שבית המשפט המחוזי בת"א יצהיר כי כל ההוצאות שכללית המשיכה ותמשיך להוציא בגין המלחמה מ-1 בינואר 2024 ואילך יכוסו באופן מלא על ידי הנתבעים באופן שיינתן לכללית החזר הוצאות מלא.
בנוסף, מציינת כללית בתביעה כי לאור העובדה שטרם התברר באופן סופי היקף עלויות תיקון הנזקים אשר נגרמו למרפאות כללית כתוצאה מתקיפות הטרור, לרבות ביישובים בארי, נירים, נחל עוז ועוד, מבקשת הקופה להתיר לה לתבוע גם את החזר הוצאות אלה לאחר שיתברר היקפן באופן סופי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
קופת חולים כללית
קופת חולים כללית
קופת חולים כללית
(צילום: שאול גולן)
במסגרת התביעה שהוגשה לפני מספר ימים, טוענת כללית באמצעות עוה"ד ארז דר לולו ורעות בייץ ממשרד ליפא מאיר ושות', כי "עניינה של תובענה זו בהוצאות עתק בהן נאלצה כללית לשאת במהלך מלחמת חרבות ברזל אשר פרצה ב-7 באוקטובר 2023. כללית העמידה את מלוא משאביה, כוחותיה ויכולותיה בשני מישורים: במישור הראשון, בתי החולים של כללית - ובראשם סורוקה - התגייסו לטיפול בפצועי המלחמה שרבים מהם נפצעו פצעים קשים (התביעה לא עוסקת בנושא הזה-ל.ד). במישור השני, שהינו מושא תביעה זו, כללית העמידה את משאביה להבטחת הטיפול הרפואי במסגרת הקהילה, ובכלל זה לציבור העצום של העקורים והפליטים שפונו מבתיהם על פי הנחיות הממשלה, מה שהצריך ממנה מימון שאינו מתוקצב לטובת הטיפול בקהילה.
"בראש ובראשונה, ובמסגרת המאמץ לטובת הטיפול בקהילה, כללית פרסה בפריסה ארצית רחבה שירותים רפואיים - לרבות בכ-33 מרפאות חדשות, לטובת עשרות אלפי העקורים. נפרשו והוקמו כמעט בין ליל ואד-הוק, במעין שיטת 'חומה ומגדל', ערב רב של נקודות שירות חדשות, כגון בריכוזי העקורים באילת ובים המלח, לצורך מתן שירותי רפואה ראשונית, רפואה יועצת, בריאות הנפש, בתי מרקחת ועוד".
עוד טוענת כללית בתביעה כי במסגרת זו "ולרבות בהכוונת ועל פי הנחיית משרד הבריאות, העניקה כללית שירותים רפואיים הן למבוטחיה שלה והן למבוטחים של קופות אחרות. העמדת המשאבים באה לידי ביטוי גם בתחומים רבים נוספים. מדובר במאמץ יוצא דופן שכללית עשתה, שספק אם יש לו תקדים בתולדות ימי המדינה. לאור העובדה שהיה ברור לכל הנוגעים בדבר כי מאמץ יוצא דופן זה של כללית נושא בחובו עלויות מהותיות, הרי שכבר בסמוך לאחר ה-7 באוקטובר החלו התדיינויות בין כללית לבין משרדי האוצר והבריאות בניסיון לאמוד את היקף ההוצאות הצפויות של כללית במגזר הקהילה בשל מלחמת חרבות ברזל".
2 צפייה בגלריה
אוריאל בוסו מצביע בבני ברק
אוריאל בוסו מצביע בבני ברק
שר הבריאות אוריאל בוסו
(צילום: יאיר שגיא)
נטען כי כללית העבירה למשרדים הנ"ל פירוט מסודר של אומדן הוצאות הקהילה בגין המלחמה ודובר על כך שבדומה למבחני התמיכה שיפרסם משרד הבריאות לגבי הוצאות המלחמה במגזר בתי החולים, יתפרסם גם מבחן תמיכה מתאים בגין הוצאות המלחמה במגזר הקהילה, שכמובן הינו נפרד ומובחן ממגזר בתי החולים, "אלא ככל שנקפו הימים, וגם לאחר פרסום מבחני התמיכה לגבי הוצאות המלחמה במגזר בתי החולים, מבחן תמיכה בגין הוצאות המלחמה במגזר הקהילה לא פורסם, וכנראה גם לא יפורסם בעתיד.
"יתר על כן, לאחרונה החלו להישמע 'קולות חדשים', שהם בבחינת 'פניית פרסה', שאינה מעודדת ורחוקה מההבנות ששררו בנקודת המוצא, לפיהם ייתכן שלא יימצא התקציב הנדרש עבור החזר הוצאות הקהילה בגין מלחמת חרבות ברזל. כללית, מי שהתגייסה באופן מידי לטובת כלל הציבור עקב המלחמה ובכך מילאה את תפקידה הראשון במעלה של המדינה - להעניק שירותי בריאות לאזרחיה, נאלצת כעת לחזר אחר הפתחים כדי לקבל החזר בגין הוצאותיה העצומות - ואין קול ואין עונה. הדבר אינו מתקבל על הדעת ואינו ראוי במדינה מתוקנת. כללית זכאית אפוא לקבל החזר מלא של ההוצאות שהוציאה כפועל יוצא של מלחמת חרבות ברזל. זכות זו עומדת לכללית מכוח חוק ביטוח בריאות גופו, על תכליותיו הידועות, ומכוח הוראות דין אחרות. אם כללית לא תקבל החזר בגין הוצאותיה אלו, תיפגע יכולתה לספק את שירותי הבריאות לכלל מבוטחיה", נטען.
לבסוף, נטען בתביעה כי "למרבה הצער, חרף פניותיה החוזרות ונשנות של כללית אל משרדי הממשלה הנתבעים לצורך קבלת החזר בגין הוצאותיה בקהילה מאז תחילת המלחמה, היא נדחתה בלך ושוב. משכלו כל הקיצים, נאלצה כללית להגיש את התובענה". טרם הוגש כתב הגנה.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כבר בתחילת המלחמה הדגישו שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות כי כלל הצרכים של מערכת הבריאות יענו. בסוף שנת התקציב 2023, התבצעה הסדרה רוחבית תקדימית של כלל תקציבי הקופות שהכניסה לבסיס את כל התקציב השוטף של הקופות ובתי החולים. לעניין סוגיית הוצאות המלחמה, הרי שבתי החולים קיבלו פיצוי על ירידה בהכנסותיהם והוצאות אחרות.
"לעניין ההוצאות החדשות בקהילה, הנושא נמצא בבחינה מקצועית בין נציגי הקופות ונציגי משרדי הבריאות והאוצר, תוך בחינה של כל ההוצאות העודפות בגין שירותים שנדרשו לפתוח וכן התחשבות בשינוי בהוצאות על אשפוז. לכשתושלם הבדיקה המקצועית, יוקצו המשאבים הנדרשים, ככל שיידרשו".
ממשרד האוצר מסרו: "נגיב בערכאות המשפטיות".