הקהל קורא Bring Them Home בהופעת קולדפליי באתונה

ההופעה של קולדפליי באתונה השבוע העלתה על פני השטח עובדה ידועה: להקה שישראלים אוהבים, שמופיעה ביעד "של ישראלים" = הרבה ישראלים בקהל. אבל מה לגבי מי שלא יכול היה להגיע, כיוון שמחירי הטיסות לאתונה נשקו ל-1,000 דולר? מתברר שהמכר לישראלים, כשמדובר בקולדפליי, הוא כל כך דומיננטי ביעדים מסוימים, עד כדי כך שביטול המוני מביא להתרסקות במחירי הכרטיסים.
"קולדפליי זאת ההופעה הלאומית, אולי הלהקה הכי אהובה על ישראלים, שמדברת למכנה המשותף הרחב ביותר. יש לקוחות שהיו בהופעה לפני שנה-שנתיים וחוזרים עוד פעם ועוד פעם. מכירה בטוחה", מספר אייל רימר, מנהל תוכן באתר טיקט האוס שמוכר כרטיסים וחבילות להופעות ואירועים בחו"ל.
3 צפייה בגלריה
כריס מרטין מלהקת קולדפליי
כריס מרטין מלהקת קולדפליי
"שבועיים לפני ההופעה מחירי הכרטיסים קרסו". כריס מרטין מלהקת קולדפליי
(צילום: דנה "דיסטורשן" יבין)
לדבריו, "להופעות של קולדפליי באתונה מכרנו חבילות של 1,400 ו-1.500 אירו, שגילמו מחירי כרטיסים בשווי 800-500 אירו. שבועיים לפני ההופעה מחירי הכרטיסים קרסו ל-150 אירו, 200 אירו כשכולם ציפו שהמחירים ימשיכו לעלות עד כמה שיש לעלות ליותר מ-800 אירו. זה קרה כי הישראלים שיחררו המון כרטיסים לשוק. התברר לנו שהישראלים משפיעים בענק על המחירים, באירועים רלוונטיים".
מה קרה? "ישראלים משחררים כרטיסים בכמויות מכמה סיבות או משילוב של כולן: הם לא רוצים לנסוע ליעד מסוים כי מחירי הטיסות לא הגיוניים, או בגלל המצב. ויש המון ביטולים: אנחנו מקבלים כאן כל יום בערך חמש בקשות למכירה מחדש או לביטול כרטיסים.
"ההופעות של קולדפליי בליון למשל, היו בסט סלר שלנו לפני המלחמה. אנשים קנו כרטיסים שנה מראש כי היה לנו שם כרטיסים במחירים מעולים ו-80% מבקשים לבטל עכשיו. זה שילוב של הכל: קודם כל יש חשש מאווירה לא טובה כלפי ישראלים בצרפת. בנוסף, היו טיסות ישירות של טראנסאוויה, אבל הן בוטלו. גם הטיסות של איזיג'ט לז'נבה שקרובה לליון בוטלו, אז זה הופך את הנסיעה לקצת בלגן: צריך לטוס לפריז או למרסיי ומשם לקחת רכבת, או לעשות קונקשנים, כשמחירי הטיסות גבוהים. זה שילוב של הכל ביחד. בנוסף, לדעתי לאנשים אין ממש מצב רוח לצפות בהופעות כרגע. פעם אנשים התאבדו על זה, נסעו בכל דרך. עכשיו זה צריך ליפול ממש במשבצת".

הטיסות לאתונה הגיעו למחירי טוקיו

גבריאל מזרחי, בעלים ומנכ"ל חברת טיקטיק שמתמחה במכירת כרטיסים וחבילות להופעות בחו"ל ולאירועי ספורט, מסכים: "קולדפליי באתונה הייתה אמורה להיות בשורה כל כך גדולה לישראלים: הלהקה הכי אהובה על ישראלים מגיעה ליעד שכן כל כך קרוב. אם הם היו מגיעים לארץ, הם הרי היו ממלאים את פארק הירקון 5 פעמים לפחות. תחשבי כמה אנשים חיכו בסופ"ש שהמכירה נפתחה בו וקנו כרטיסים, כי באמת רצו לטוס. מדובר ביותר מ-10,000 איש להערכתי.
"אז המכירה נעשתה המון זמן מראש ואז אנשים חיכו לראות מה יציעו חברות התעופה הזרות. לאט לאט התברר שהמחירים מאוד גבוהים יחסית ליעד: 500 דולר ומעלה. אח"כ טיסות גם בוטלו. כולם חיכו לחזרתן של חברות הלואו קוסט כי זה כולה טיסה של שעתיים. אבל הבשורה לא הגיעה והמחירים רק עלו. לאחר מכן אגיאן וריינאייר ביטלו את הטיסות והמקומות הבודדים בחברות הטיסה הישראליות התמלאו ברגע והחלום התרחק עוד יותר, כי הטיסות התייקרו ל-800 דולר. אני מכיר מישהו ששילם אפילו 1,000 דולר - משהו הזיה זה כמו מחיר לטוקיו. אנשים חיכו עד שבועיים-שלושה לפני ההופעה וראו שאין ירידת מחירי טיסות וחברות הלואו קוסט לא חוזרות. אז בבת אחת אלפי ישראלים הציעו את הכרטיס שלהם למכירה וזה ריסק את המחירים".

הישראלים שחררו כרטיסים ומחירי הכרטיסים לקלאסיקו ירדו

התופעה הזאת החלה מיד אחרי 7 באוקטובר. רימר מספר כי "נחשפנו לזה לפני כן בקלאסיקו באוקטובר. ביטלו אז את כל הטיסות מישראל ורוב המחזיקים ניסו להיפטר מהכרטיסים. המחירים לאירוע כזה הם גבוהים מאוד, עד 1,000 אירו וזאת פעם ראשונה שהמחירים צנחו למחירים של משחק רגיל ואפילו פחות, כי כל הישראלים הציפו את השוק והחזירו את הכרטיסים שלהם.
"בדרך כלל קשה לדעת מה קורה בענף כי מכירת הכרטיסים להופעות ומשחקים מחולקת בין הרבה מאוד שחקנים. הגדולים ביותר מחזיקים כמה מאות כרטיסים לאירוע וזהו. כל גורם מוכר 500-100 כרטיסים. כשמדובר על אירועים כמו הופעה של אדל למשל, סך הכל יש בין 20 ל-100 אלף כרטיסים. לכן אף אחד לא באמת יודע כמה קונים, אין תמונה ברורה של השוק לרוב.
3 צפייה בגלריה
לבנדובסקי בפעולה
לבנדובסקי בפעולה
הקלאסיקו. "המחירים צנחו בגלל שהשיראלים החזירו את הכרטיסים שלהם"
(צילום: JAVIER SORIANO / AFP))
"זאת פעם ראשונה שראינו בעיניים שהמחירים צונחים. ואתה רואה את זה באופן שיטתי: 'אירועים ישראלים' שאתה יודע שהם חזקים – אבל לא ידענו עד כמה הם חזקים. ראינו את הצניחה של המחירים בבורסות הכרטיסים כמו ויה גוגו, ראינו בהלת מכירת כרטיסים בקבוצות פייסבוק ואז אתה יודע שהישראלים הציפו את השוק והורידו כך את המחירים. בדרך כלל כשאתה מבטל אתה מתחרה במעט מאוד מוכרים, כי אלו הופעות מבוקשות. פתאום אתה רואה שעוד 50 איש מעלים כרטיסים בדיוק כמו שלך: אז המחירים יורדים".
איפה עוד זה קרה? "כאמור בליון יש הצפה של כרטיסים, באתונה, בבודפשט. היעדים הישראלים משחררים את הכרטיסים ומשפיע על כך מחירי הכרטיסים. איך אני יודע? כי ביעדים שהם לא 'ישראלים' רואים שאין שום שינוי, הכל כרגיל. למשל בהופעות בסקנדינביה, שם המחירים מתנהגים כמו תמיד, אין שום השפעה, אבל ביעדים ישראלים שזה אתונה, בודפשט, וינה, רומא, מילאנו, לרנקה ובוקרשט: הישראלים משפיעים על השוק יותר מכל אומה אחרת".
איך אתה יודע לגבי אומות אחרות? "כי רק שם רואים את ירידות המחירים האלה והביטולים ההמוניים הם של ישראלים. לדוגמה, אני מכיר משפחה שלמה שהייתה אמורה ללכת לקולדפליי באתונה, 10 אנשים. הם קנו את הכרטיסים לפני שנה ואמרו לי: 'אנחנו פשוט מוותרים על הכרטיסים. אי אפשר למכור אותם כי המחירים קרסו ואין לנו מצב רוח ואנחנו גם קצת מפחדים ללכת לאירוע המוני עם מלא ישראלים'. הם פשוט פחדו מאירוע בטחוני, אז הם טסו לאתונה ונהנו שם בלי ההופעה".
יש הופעות שישראלים יגיעו אליהן ללא ביטולים? "בבוקרשט יש מחירים ממש טובים להופעות של קולדפליי. יש את סטינג שהוא זמר מאוד אהוב על ישראלים. הוא יופיע באתונה, שהפכה להיות ת"א השנייה. אז ההופעות של סטינג באתונה ביולי הן סולד אאוט תוך 5 דקות ומחירי הטיסות ישר עולים וקופצים בתאריכים של סטינג. אם חס וחלילה תהיה חזית צפונית אז נראה שידור חוזר של ביטולים גם בסטינג. ישראלים עוד לא משחררים כרטיסים להופעה של קולדפליי בווינה, אבל מחירי הטיסות לא שפויים, ברמה של 900 דולר לטיסה, אם המצב יימשך נראה גם שם תופעה דומה.
"בכל מקרה כל מחירי הטיסות של הקיץ משוגעים לגמרי. בשבועות יש רכבת אווירית לאתונה. 20 טיסות עם מחירים של 80 אירו לכיוון. יש יעדים שפתאום נמכרים ב-500 אירו, אין חוקיות. בגדול המחירים מאוד מאוד גבוהים".

800 אלף כרטיסים לאדל במינכן אבל הטיסות יקרות

גם לפי מזרחי, יש צפי לשחרור כרטיסים גם בהופעות אחרות: "בסטינג המצב הפוך מקולדפליי: הטיסות לסטינג זולות, אבל המחירים של הכרטיסים מזנקים ל-900-800 אירו וכאן הסיבה היא שהוא מופיע יום אחרי יום באצטדיון קטן של 5,000 מושבים. אז יש פה המון משתנים.
"יש כמובן את המלחמה אבל יש גם המון שיקולים אחרים: לאדל יש 10 הופעות במינכן – סך הכל 800 אלף כרטיסים ועוד בשיא העונה. למינכן יש מהארץ טיסות רק לאל על וללופטהנזה. המחירים הם סביב 1,000 דולר. יש המון כרטיסים בשוק ואנשים כבר קנו בזול יחסית - אבל הטיסות יקרות. טיילור סוויפט מופיעה באמסטרדם, פריז ולונדון בעלות כרטיס של בין 800 ל-1,000 דולר לאדם. לעומת זאת, מי שטס לליון, יעד פחות 'ישראלי', יכל לראות אותה ב-300-200 דולר לאדם".
3 צפייה בגלריה
אדל
אדל
אדל. "יש המון כרטיסים בשוק ואנשים כבר קנו בזול יחסית"
(צילום מסך)
לאלו עוד הופעות ישראלים נוהרים?
"אוליביה רודריגו, דייויד גילמור שמופיע ברומא בסוף ספטמבר ואוקטובר ואדל. גם אנדרה ריו נמצא ברשימה, אבל ישראלים מעדיפים לראות אותם בעיר הולדתו מסטריך. לטיילור סוויפט יש המון ישראלים שהולכים ל-3-2 הופעות, יום אחרי יום או עוד פעם ביעד אחר.
"כשאתה קונה כרטיס, חשוב שיהיה לו 'אבא ואמא' כי המון פעמים אנחנו שומעים על החלום ושברו. בעיקר אם זה אירוע גדול - אנשים מגלים שהכרטיס שברשותם לא עובר בברקוד בכניסה וזאת עוגמת נפש עצומה כי מחכים לזה המון. לכן לאירועים הגדולים, אנחנו מחזיקים כרטיסים ספייר. אנחנו מעבירים בוואטסאפ מייד כרטיס חלופי למי שנתקע. זה הדבר הכי חשוב כשרוכשים כרטיסים לאירועים בסדרי גודל כאלה".
ומה לגבי היורו? אייל רימר טוען ש"ישראלים נוסעים ליורו, אבל לא כמו שיכלו. פחות מצב רוח, מיעוט טיסות – כל אלה הביאו לירידה בטיסות ליורו. כל הענף הצטייד במלאים והם הופנו למכירה בחו"ל כי המכירה לא בשיאה. יש קריסה של הדבר הזה שאמור היה להיות מנוע הכנסות די רציני. זה ענף של מצב רוח ומצב רוח אין. גם לאולימפיאדה מעטים יטוסו כי לפריז יש קונוטציה לא טובה".
מזרחי לעומתו, אופטימי יותר: "ההערכות לגבי היורו מדברות על 10,000 עד 20 אלף ישראלים שייסעו במהלך כל החודש לטורניר. עברית תהיה שם מורגשת מאוד, במיוחד בברלין כי זה יעד שהכי קל לישראלים להגיע אליו. רבע הגמר נופל ביולי, על החופש הגדול ובסוף שבוע. בנוסף, מי שרוצה יכול להגיע לצפות בשני רבעי גמר באותה נסיעה, אז זה מאוד אטרקטיבי. אפשר גם לעבור בין הערים ולבנות נסיעה של 5-4 משחקים. כרגע המכירה רגועה אבל היא תתגבר אחרי שזה יתחיל כי אחרי שרואים את הקצב, הצבעוניות, והדרמה אנשים מחליטים לנסוע מהיום למחר. ככה יהיה גם באולימפיאדה - אם נבחרת ישראל הצעירה תצליח, אם יהיו תחומים שצפויה בהם הצלחה ישראלית: אנשים יקבלו חשק ויטוסו מהיום למחר".
לפי רימר, אנשים בכל זאת טסים כי "החיים ממשיכים". "להופעות של טיילור סוויפט למשל היו הרבה מאוד נסיעות, כי הרבה מהן הן מתנות בת מצווה ולא רוצים לאכזב את הילדה. אז טסו לצרפת, לספרד. החיים נמשכים איכשהו, אבל המכירות בירידה".
איך אתם מתמודדים עם הירידה במכירות כרטיסים? "הסבנו מכירות למכירות לחו"ל בגלל הירידה הדרמטית בהכנסות. אנחנו מוכרים באירופה, לאירופים".
איך משפיעה דליפת הפרטים על הקנייה של כרטיסים להופעות? לייב ניישן זאת חברת הכירטוס הכי גבוהה בעולם. האקרים יכולים לפרוץ לכל חברה. לא נראה לי שזה מאוד משפיע על הקוח הישראלי זה לא מונע ממנו לטוס או להזמין בטיקט מאסטר".

30 אלף ישראלים צפויים להגיע להופעות קולדפליי הקיץ, כמו בשנתיים האחרונות

יוסי אלפסי, מנכ״ל Live Tickets אופטימי: "ישראלים בהופעות זאת תופעה. בקולדפליי הם הקהל הכי גדול אחרי הקהל המקומי. אנחנו המדינה הכי גדולה בכרטיסים אחרי המדינה המארחת. על אף המלחמה, המספרים עדיין גבוהים. ללא המלחמה הם היו יותר גבוהים, אבל אנחנו עדיין מאוד מופתעים מהמספרים. בקולדפליי באתונה היו מעל 5,000 ישראלים. אלה מספרים גבוהים. נכון שהיו ביטולים, אבל אלה מספרים מאוד גדולים.
"זאת שנה שלישית ברציפות שיגיעו 30-20 אלף ישראלים לטור של קולדפליי בקיץ, כשחלקם מגיעים להופעה הזאת פעם שנייה ושלישית. יש כאלה שהיו בהופעה הראשונה שהייתה באתונה וקנו ישר אחרי כרטיס גם להופעה למחרת. עוד דוגמא: סטינג הופיע בברטיסלבה ואין טיסות ישירות לשם, אבל זה 50 דקות נסיעה מווינה. אז הגיעו כ-250 ישראלים ואפשר היה לראות אותם בכל מקום במרכז העיר. בבודפשט היה מטוס שלם של מפעל הפיס.
הופעה של סטינג בברטיסלבה 1 ביוני 2024
(צילום: יובל לידור)
"המון ישראלים גם קנו כרטיסים לברוס ספרינגסטין באירופה, למרות שהוא דחה את ההופעות לשנה הבאה, שבועיים של הופעות. ישראלים מאוד אוהבים הופעות בחו"ל. זה בכל זאת קצת אחרת מפארק הירקון. זה חדש, זה קהל אחר, זאת חוויה אחרת וישראלים צריכים אסקפיזם. ישראלים גם מוצאים פתרונות למחירים כמו לטוס לבודפשט ומשם לווינה להופעה של קודפליי במקום לשלם ביוקר על טיסה לווינה. לאתונה אנשים טסו דרך סלוניקי וכרתים. זה מאוד ישראלי: קודם קונים כרטיס להופעה ועם הטיסה נסתדר. בגלל זה גם מכרו הרבה כרטיסים כי המסתדר הזה לא תמיד מסתדר".
ומה לגבי החשש מאנטי ישראליות? "יש לנו לקוחות שנסעו וצפו באריק קלפטון כמה ימים אחרי שהופיע באירלנד עם גיטרה צבועה בדגל פלסטין. הקהל הישראלי הוא סלחן. אנחנו גם עדיין מוכרים המון כרטיסים לבילי אייליש לשנה הבאה. כנראה שלרוג'ר ווטרס ישראלים לא יקנו כרטיסים וישראלים גם לא ייסעו לשבדיה לצפות בהופעה".