שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף הערב (חמישי) את נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, ואמר בפגישה סגורה עם 15 ראשי הארגונים של המגזר העסקי כי הנגיד היה צריך להוריד אתמול את הריבית במשק וטעה בהחלטתו בכך שלא סייע למשק. "זאת לא טעות, זאת טעות גדולה", אמר סמוטריץ' לנוכחים.
שר האוצר הציג בפני ראשי המשק, בהם ראש המגזר העסקי דובי אמיתי ונשיא התאחדות התעשיינים רון תומר, את תוכנית האוצר לפיה תקציב המדינה לשנת 2025 יוגש לאישור הממשלה בסוף אוקטובר ויובא לאישור הכנסת בשלוש קריאות עד סוף נובמבר.
אחדים מראשי המשק תקפו את השר על כך שעד כה קיים דיוני תקציב קצרים בלבד, יחד עם ראש הממשלה, מבלי לשתף בהם כלל את בכירי משרד האוצר ובראשם ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס. שר האוצר הבטיח שבדיונים הבאים ידאג לשתף גם את ראשי האגפים באוצר, אך ציין כי "אני הוא המחליט ואני עובר על נתונים וטבלאות אקסל בעצמי עד ארבע לפנות בוקר".
אחדים מבכירי ארגוני המגזר העסקי הזהירו כי נתוני המשק קשים, כאשר הצמיחה יורדת והגירעון בתקציב גדל, אך שר האוצר הבטיח שהתקציב יוסדר בכך שיבוצעו בו צעדי צמצום נדרשים בסכום של 30 מיליארד שקל. אחדים מראשי המגזר העסקי הביעו ספק אם ללא העלאות מסים, סגירת משרדי ממשלה מיותרים וקיצוצים של הכספים הקואליציוניים יהיה אכן קיצוץ של 30 מיליארד שקל.
כמו כן, במהלך הפגישה הושמעה ביקורת משמעותית של ראשי המגזר העסקי, שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד רועי כהן, נשיא ארגוני העצמאים, וד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, על הכנת תקציב המדינה, כשהשלושה הביעו ספק בהצהרת השר כי הוא יעבור בזמן, ובקיצוץ כה גדול כפי שהבטיח.
בהודעה שיצאה לאחר הפגישה נמסר כי השר הבטיח "שתקציב 2025 יעבור בע"ה עד סוף השנה והאוצר ימשיך את המדיניות האחראית המרחיבה לאזרחים ולעסקים, לצד שמירת המסגרות הפיסקליות וצעדי ההתייעלות הנדרשים לעידוד ולצמיחה של המשק".
1 צפייה בגלריה
דובי אמיתי (מימין), בצלאל סמוטריץ' ורון תומר
דובי אמיתי (מימין), בצלאל סמוטריץ' ורון תומר
דובי אמיתי (מימין), בצלאל סמוטריץ' ורון תומר במהלך הפגישה
עוד נכתב כי "במהלך הפגישה נדונו נושאים רבים ובהם האחריות התקציבית הנדרשת, מנועי הצמיחה, מענקי הפיצויים שיצאו לדרך מראשית המלחמה בהנחיית השר, מעטפת המילואימניקים והמפונים בדרום ובצפון, מצוקת העובדים הזרים, שינויים רגולטוריים מבניים, צעדי התייעלות נדרשים ועוד".
לסיכום, אמר סמוטריץ': "המדיניות המרחיבה עליה הכרזתי בראשית המלחמה מוכיחה את עצמה בנחישות וביכולת העמידה של החברה הישראלית ובמדדים חיוביים שמוכיחים כי חוסנו של המשק הישראלי הולך ומתעצם. מעטפת המילואימניקים והמפונים, תכנית הפיצויים הנרחבת לכלל העסקים בתחילת המלחמה ולעסקים שנמצאים באיזורי העימות כעת, נתנו ונותנים מענה מקיף לצרכי המשק, החברה והכלכלה, תוך מציאת נקודת האיזון מול האחריות הנדרשת לשמירת המסגרות הפיסקליות ולשמירת האמון בכלכלה הישראלית".
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, וד"ר רון תומר נשיא נשיאות המגזר העסקי מסרו לאחר הפגישה: "עלינו להתמודד עם אי הוודאות, למנוע הידרדרות במשק וליצור התנאים לצמיחה. התקציב השנתי אשר יוגש חייב לשקף אחריות פיסקלית ולהבטיח הקצאה יעילה של המשאבים המוגבלים של המדינה מול האתגרים המשמעותיים העומדים בפנינו. רק באמצעות שיתוף פעולה נוכל להחזיר את ישראל למסלול יציב ומשם לשגשוג וצמיחה".