קוינבייס (Coinbase), בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב, הודיעה היום (ג') כי תפטר כ-1,100 עובדים, המהווים כ-18% מסך עובדיה. כך לפי הודעת החברה לרשות לניירות ערך האמריקנית, בה נכתב כי בסוף החודש - עם סיום מהלך הפיטורים - צפויים להישאר בחברה כ-5,000 עובדים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בצל הירידות החדות שנרשמות בשוק המטבעות הווירטואליים בשבועות ובחודשים האחרונים, איבדה מניית החברה כ-80% מתחילת השנה. למעשה, קוינבייס השילה 23% משוויה רק בחמשת הימים האחרונים.
1 צפייה בגלריה
בורסת הקריפטו האמריקנית קוינבייס
בורסת הקריפטו האמריקנית קוינבייס
בורסת הקריפטו האמריקנית קוינבייס
(צילום: Shutterstock)
לטענת החברה, הפיטורים הנרחבים מגיעים במסגרת "תוכנית לייעול ההוצאות התפעוליות של החברה לאור המצב הנוכחי בשווקים ובצל מאמצי תיעדוף עסקיים מתמשכים". עוד ציינה קוינבייס בהודעה כי בעקבות המהלך, היא עומדת בפני הוצאות בגובה 45-40 מיליון דולר - רובן ככולן נובעות מפיצויים לעובדים המפוטרים, וכי בשל כך תוצאות החברה לשנת 2022 צפויות להיפגע.
במקביל, במכתב שנשלח לעובדי החברה ציין מנכ"ל קוינבייס, בריאן ארמסטרונג, כי "נראה שאנו נכנסים למיתון לאחר של למעלה מעשר שנים של פריחה כלכלית. מיתון יכול להוביל ל'חורף' נוסף בשוק הקריפטו שעלול להימשך תקופה ארוכה. בעוד קשה לצפות את הכלכלה או את השווקים, אנחנו תמיד מתכוננים לגרוע ביותר".
לפני כשבועיים הודיעה החברה על הקפאת גיוסי העובדים "לעתיד הנראה לעין" לאחר שרק בתחילת השנה טענה החברה כי היא מתכננת לגייס כ-2,000 עובדים חדשים. "על אף שניסינו כמיטב יכולתנו לעשות את זה כמו שצריך, כעת זה ברור לי שגייסנו יותר מדי עובדים", הוסיף ארמסטרונג.

צרות באות בצרורות, גם בקריפטו

בתוך כך, לאחר הירידות החדות של אתמול, המסחר בשוק הקריפטו מתנהל היום במגמה מעורבת. ביטקוין - המטבע הראשון והגדול במונחי נתח שוק ממשיך את המגמה השלילית עם ירידה של כ-7% ונסחר סבב 22.3 אלף דולר בלבד - נפילה של למעלה מ-60% מהשיא אליו הגיע בנובמבר אשתקד.
צפו: אדום וסוער בשווקים; שוק הקריפטו צונח
(צילום: נויל האריס)
המטבע השני בגודלו בשוק - אתריום - עבר ממגמת ירידה של כ-10% לעליות קלות, אולם גם כעת הוא נסחר סביב 1,200 דולר - שיא שלילי של למעלה משנה.
מנגד, המטבעות המובילים XRP, קרדנו, סולנה, סטלר ואפילו מטבע המם החביב על המיליארדר אילון מאסק - דוג'קוין - נסחרים בעליות של עד כ-14% כל אחד.
הנפילות האחרונות בשוק הקריפטו אינן תופעה ייחודית ומגיעות ברקע קריסה חדה בשוק המניות המסורתי בצל האינפלציה המשתוללת ברחבי העולם והחששות מהעלאת ריבית חדה בארה"ב עליה צפוי להכריז מחר הבנק המרכזי במדינה - הפדרל ריזרב.
בנוסף, שני אירועים משמעותיים בשתי חברות קריפטו גדולות ככל הנראה תרמו אמש לירידות. בורסת הקריפטו הגדולה בעולם בהיקף סחר, בייננס, הודיעה באופן מפתיע כי היא משהה את האפשרות למשוך מטבעות ביטקוין מחשבונות המשתמשים בשל תקלה טכנית במסגרתה "עסקה תקועה גרמה למִצְבּוֹר (backlog, בכוונה ל"פקק" של עסקאות - ד.ר.)".
תחילה טען זהאו (מכונה גם CZ) כי התקלה צפויה להיות מתוקנת תוך 30 דקות, אולם לאחר מכן צייץ שוב והסביר כי "תיקון התקלה ככל הנראה הולך לקחת מעט יותר זמן ממה שהערכתי תחילה".
ההודעה של בייננס הגיעה זמן קצר לאחר שצלזיוס, חברת קריפטו גדולה נוספת, הודיעה כי היא מקפיאה את כל המשיכות של הלקוחות מהחשבונות שלה בשל "תנאי שוק קיצוניים".
"החלטנו על הפעולה הזו היום, כדי להציב את צלזיוס בעמדה טובה יותר, כך שתוכל לכבד לאורך זמן את החובות שלה מול המשיכות", נאמר בהודעת פלטפורמת הלוואות הקריפטו הישראלית-אמריקנית שהוקמה ב-2017 על ידי הישראלים אלכס משינסקי ודניאל לאון.
צלזיוס, שנחשבה עד לא מזמן לגדולה מסוגה בשוק, סובלת מאובדן אמון דרמטי בקרב משתמשיה, שנכון לכתיבת שורות אלה משכו קצת פחות משני שלישים מנכסיהם מהפלטפורמה שלה בפחות מחצי שנה.