ההתחדשות העירונית ממשיכה להתקדם ברחבי הארץ. פרויקט פינוי בינוי בהרצליה אושר להפקדה ובמקביל, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על 10 מתחמים שאושרו לפינוי בינוי בהיקף של אלפי דירות.
בהרצליה, מדובר בהתקדמות בפרויקט פינוי בינוי. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר אישרה להפקדה בתנאים תכנית להקמת מגדל בן 25 קומות ומבנה מרקמי בן 7 קומות. מדובר בתוכנית המציעה בניה של 125 יחידות דיור ועוד 50 יחידות דיור קטנות המיועדות לדיור בר השגה ברחוב בר כוכבא בהרצליה. את התוכנית מקדמת חברת אבני דרך.
על פי החברה, מדובר בתב"ע מורכבת שקודמה יחד עם האדריכלית קיקה ברא"ז שכוללת פינוי בינוי של 33 דירות ישנות לטובת בניית מגדל אבל גם שילוב שטח ציבורי סמוך. מדובר במגרש של כדונם (השטח הציבורי בלבד) שנכון להיום משמש כמגרש חניה. על פי התב"ע ייבנה במקום בניין בן 7 קומות שיכלול בין היתר 50 דירות שיישארו בבעלות העירייה. שטח הדירות צפוי לעמוד על ממוצע של 65 מ"ר. הכוונה היא שאותן הדירות ייועדו לדיור בר השגה.
3 צפייה בגלריה
הדמיית פרויקט בר כוכבא בהרצליה. פינוי בינוי של חברת אבני דרך
הדמיית פרויקט בר כוכבא בהרצליה. פינוי בינוי של חברת אבני דרך
הדמיית פרויקט בר כוכבא בהרצליה. פינוי בינוי של חברת אבני דרך
(הדמיה: Evolve Media)
גיל גולדשטיין, מנכ"ל אבני דרך התחדשות עירונית: "פרויקט בר כוכבא מהווה דוגמא לשיתוף פעולה פורה עם העירייה בכך שהוא משלב תועלות ציבוריות משמעותיות בפרויקט התחדשות עירונית של מתחם מגורים ישן. התכנית החדשה משלבת דיור בר השגה, שטחי מסחר והרחבת הדרך הראשית לצד התועלות הקיימות בהתחדשות עירונית לבעלי הדירות הישנות". עוד הוסיף גולדשטיין: "זו דוגמא לחשיבה מתחמית נכונה. פרויקט כזה מעניק בסוף תועלות רחבות הרבה יותר רק מדירות למגורים. תמיד צריך להסתכל מעבר לדברים הברורים כמו תוספת ממ"ד או רווח יזמי ולנסות למצוא ולספק גם יתרונות נוספים".

10 מתחמים ברחבי הארץ הוכרזו כזכאים לפינוי בינוי

במקביל, התקדמות גם במתחמי פינוי בינוי נוספים ברחבי הארץ כשהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על קידומם.
מדובר על לא פחות מ-10 מתחמים שונים בערים ירושלים, בת ים, רמת השרון, אשדוד וראשון לציון. רוב המתחמים יקודמו במסלול מיסוי, מסלול בו התכנון מבוצע ביוזמת יזם פרטי. מתחם אחד מקודם ב"מסלול רשויות" שבמסגרתו מתבצע תכנון המתחם על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. המתחמים כוללים 1,169 יחידות דיור קיימות, שיהרסו ויוחלפו ב 3,931 יחידות דיור חדשות.
המתחמים בירושלים שאושרו כעת להכרזה הם מתחם שלום יהודה 16-18, הממוקם בשכונת תלפיות בין הרחובות שלום יהודה ודרך חברון. במתחם 41 יחידות דיור ישנות ובמקומן ייבנו 160 יחידות דיור חדשות. היזם בפרויקט הוא שלום יהודה 16-18 התחדשות עירונית ; מתחם ברגר על הפארק בשכונת פת בין הרחובות בר יוחאי וסן מרטין. במתחם 72 יחידות דיור ישנות שיהרסו, ובמקומן ייבנו 242 יחידות דיור חדשות. היזם בפרויקט הוא ברגר על הפארק גונן ; מתחם חיים חביב 3 בשכונת קריית היובל בין הרחובות חיים חביב ומאיר אבנר. במתחם 50 יחידות דיור ישנות שיהרסו, ובמקומן ייבנו 165 יחידות דיור חדשות. היזם בפרויקט הוא פרדס N.B.S ; מתחם גוואטמלה בשכונת קריית היובל בין הרחובות גוואטמלה ובוליביה. במתחם קיימות 186 יחידות דיור שיהרסו, ובמקומן ייבנו 612 יחידות דיור חדשות. היזם בפרויקט היא חברת אזורים ; מתחם קטמונים 6 בשכונת גוננים בין הרחובות בר יוחאי ואברהם אלמליח. במתחם 162 יחידות דיור שיהרסו, ובמקומן ייבנו 691 יחידות דיור חדשות. היזם בפרויקט הוא קבוצת בית ירושלמי.
3 צפייה בגלריה
הר הבית כיפת הסלע מסגד אל-אקצא ירושלים העיר העתיקה אילוס אילוסטרציה
הר הבית כיפת הסלע מסגד אל-אקצא ירושלים העיר העתיקה אילוס אילוסטרציה
העיר ירושלים.
(צילום: REUTERS/Ilan Rosenberg)
בראשון לציון מדובר במתחם האומנים שנמצא בשכונת רביבים בין הרחובות עטרות וגוש עציון. במתחם קיימות 8 יחידות דיור שיהרסו, ובמקומן ייבנו 40 יחידות דיור חדשות. הכרזה זו מצטרפת ל216 יחידות דיור במתחם שכבר הוכרזו לפינוי ובינוי. היזם בפרויקט הוא דוניץ קרית האמנים.
באשדוד מדובר במתחם שנמצא ברובע ד' בין הרחובות שדרות הרצל והרב שאולי. במתחם קיימות 48 יחידות דיור שיהרסו, ובמקומן ייבנו 342 יחידות דיור חדשות. היזם בפרויקט הוא י.ח. דימרי.
3 צפייה בגלריה
אשדוד
אשדוד
אשדוד
(צילום: ירון שרון )
ברמת השרון מדובר במתחם לב העיר (מתחם A) בשכונת קריית יערים בין הרחובות זלמן שניאור, סוקולוב ושדרות ויצמן. במתחם קיימות 67 יחידות דיור ישנות שיהרסו, ובמקומן ייבנו 122 יחידות דיור חדשות. היזם בפרויקט הוא אורנים יזמות ובניה.
בבת ים מדובר בשני מתחמים. הראשון הוא מתחם אילת שנמצא בשכונת רמת יוסף בין הרחובות אילת שלום אש ומבצע סיני. במתחם קיימות 192 יחידות דיור שיהרסו, ובמקומן ייבנו 700 יחידות דיור חדשות. היזם בפרויקט הוא ארידניאל פינוי בינוי. המתחם השני, והוא המכרז היחיד שהוכרז במסלול רשויות, הוא מתחם מטרו קוממיות הממוקם בשכונת הנביאים בין הרחובות הקוממיות והנביאים. במתחם קיימות 343 יחידות ישנות שיהרסו, ובמקומן ייבנו 857 יחידות דיור חדשות.

"ההכרזה: חיונית למימוש הפרויקט"

מהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית נמסר כי: "ההכרזה על מתחם כמתחם לפינוי-בינוי מקנה ליזם את הטבות המס הקבועות בחוק, שהינן חיוניות למימוש הפרויקט, וכן מחילה עליהם את ההסדרים הקבועים בחוק בנושא "דייר סרבן". ההכרזה מתבצעת בשלב מתקדם יחסית של הפרויקט, לאחר שהתכנית הופקדה להתנגדויות על ידי מוסד התכנון המוסמך לאשרה, ולאחר שהיזם השלים חתימה על הסכמי פינוי-בינוי עם בעלי דירה בפרויקט בהיקף של 67% לפחות, כך שמדובר במתחמים המצויים ברמת בשלות גבוהה לביצוע".