האם אחרי תקופה רעה מאוד הכלכלה הבריטית מתחילה להתאושש? הבוקר (רביעי) פורסם כי שיעור האינפלציה בממלכה ירד זה החודש השלישי ברציפות - לקצב של 10.1%, טוב יותר ממה שהאנליסטים חזו (10.3%). כזכור, בחודש שעבר קצב האינפלציה עמד על 10.5%, כאשר באוקטובר כבר הגיעה האינפלציה לשיא של 41 שנים - 11.1%.
הסיבה להאטה המשמעותית בקצב היא מדד המחירים לצרכן של חודש ינואר שהיה שלילי - 0.6-, ונבע, בין השאר, מירידה במדד הליבה לצרכן, שאינו כולל מזון, אנרגיה, אלכוהול או טבק, שעמד על 5.3% לעומת 5.8% בדצמבר. כמו כן, הייתה ירידה גם במחירי התחבורה, המסעדות ובתי המלון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בריטניה
בריטניה
בריטניה
(צילום: gettimyages)
כדי להתמודד עם קצב האינפלציה המהיר בממלכה עד לשלושת החודשים האחרונים, שנבע בעיקר בעקבות עליית מחירי האנרגיה בתגובה לפלישה הרוסית לאוקראינה, שהשפיעה על אספקת הנפט והגז לעולם, הבנק המרכזי של בריטניה נאלץ, כמו רובם המוחלט של הבנקים המרכזיים במדינות העולם, להעלות את שיעור הריבית בצורה משמעותית.
רק לפני פחות משבועיים העלה הבנק את הריבית ב-0.5 נקודות בסיס, והיא עומדת כרגע על שיעור של 4%, כשהצפי האופטימי מאוד שלו, יש להגיד, הוא שהאינפלציה בממלכה תרד ל-4% בלבד עד סוף השנה הנוכחית.
אתמול פורסמה האינפלציה בארה"ב, וגם שם נרשמה ירידה, אך לא כפי שצפו האנליסטים. בינואר היא עמדה על 6.4%, ירידה לעומת 6.5% בדצמבר ו-7.1% בנובמבר, אך הצפי היה ל-6.2%. העלייה החודשית נגרמה בעקבות זינוק במחירי הבנזין ב-2.4%, הגז הטבעי ב-6.7%, המגורים ב-0.7% והמזון ב-0.5%.
כזכור, אחרי ההאטה באינפלציה בחודש הקודם, הבנק המרכזי בארה"ב (הפד) החליט אמנם להמשיך במדיניות העלאת הריבית שלו, אבל בצורה יותר מדודה והודיע בתחילת פברואר על העלאה של 0.25% בשיעורה ל-4.75%.
הערב (18:30) יפורסם גם בישראל מדד המחירים לצרכן של חודש ינואר, וביום שני הבא תהיה החלטת הריבית של בנק ישראל, שצפוי להעלות את שיעורה במשק ב-0.25%-0.5% נוספים.