הר חרמון זה שם ישראלי מדי לחלב פולני. כך טוען מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר. מועצת החלב מופקדת על פי חוק על הסדרת הייצור והשיווק של חלב בארץ ועל כן פנתה במכתב אזהרה לפני תביעה ליבואנית החלב הפולני, חברת אדום גרופ. החברה מוכרת תחת אותו שם גם חמאה מפולין.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מנכ"ל המועצה טוען במכתב כי "שימוש בשם הר חרמון לחלב מתוצרת פולין מטעה את הצרכן הישראלי לחשוב כי מדובר בחלב ישראלי והוא עתיד לגרום נזקים ליצרני החלב ולמחלבות בישראל, כמו גם לצרכני החלב בארץ. הנכם מתבקשים לחדול לאלתר בשימוש בשם שבנידון ולהימנע משימוש בכל שם אחר שיהיה בו להטעות את הצרכן להאמין כי מדובר בחלב ישראלי. נודה אם תאשרו לנו בחוזר בתוך שבוע ימים מקבלת מכתבנו זה, כי תפעלו בהתאם לנדרש, שאם לא כן, נאלץ לשקול נקיטת הליכים משפטיים נגדכם".
1 צפייה בגלריה
חלב וחמאה הר החרמון מתוצרת פולין
חלב וחמאה הר החרמון מתוצרת פולין
חלב וחמאה הר החרמון מתוצרת פולין

"לא יגרום עוסק לכך שנכס שהוא מוכר ייחשב בטעות כנכס של עוסק אחר"

במועצה טוענים שהשם הישראלי מדי הוא הפרה של סעיפים 1 ו-2 לחוק עוולות מסחריות, סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן וסעיף 58 לפקודת הנזיקין.

לפי חוק עוולות מסחריות, "לא יגרום עוסק לכך שנכס שהוא מוכר או שירות שהוא נותן, ייחשבו בטעות כנכס או כשירות של עוסק אחר או כנכס או בשירות שיש להם קשר לעוסק אחר", אלא אם נדבר נעשה בתום לב.
כן נקבע בחוק כי "לא יפרסם עוסק מידע ולא יגרום לפרסום מידע, אשר הוא יודע או שהיה עליו לדעת שהוא אינו נכון, לגבי עסק, מקצוע, נכס או שירות, שלו או של עוסק אחר - תיאור כוזב".
לפי חוק הגנת הצרכן, חל איסור הטעיית צרכנים בעניין מהותי בעסקה, במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת, לרבות בשם או בכינוי המסחרי של הנכס או השירות. לפי פקודת הנזיקין יש לאדם זכות לדרוש פיצויים אם פורסמה הודעה כוזבת בנוגע לטובין שלו או זכות הקניין שלו.
במקרה זה נטען כי לחלב יש שם ישראלי מאוד, באופן שעלול להטעות צרכנים לחשוב שמדובר בתוצרת הארץ.

החלב הזה לא תמיד הוזיל עלויות לצרכן

למועצה נודע דבר החלב הזה, אחרי הפרסום ב-ynet לפיו החלב הפולני שנמכר תחת השם "הר חרמון" ברשת מחסני השוק הוא לכאורה בעל תוקף של 24 שעות בלבד לאחר הפתיחה. כך לפחות הוכרז על גבי אריזתו.
מדובר בחלב שיוצר לפני כשבועיים ותוקפו כחודש. הוא נמכר ברשת במחיר זהה למחיר חלב ישראלי.
היבואן הסביר כי מדובר בהחמרה ("פרק הזמן המומלץ לצריכה מיטבית הוא כ- 7 ימים מהפתיחה אך בשל טעות בשרשרת התרגום וההדפסה על חלק ממוצרי החלב בוצע רישום שגוי") וכי יאריך על גבי האריזה את פרק הזמן המצוין בהצהרת התוקף שאחרי הפתיחה אך הבוקר כבר התקשנו למצוא את החלב ברשת מחסני השוק.

היבואנית: "אין פעילות תעשייתית בחרמון"

מהיבואנית נמסר בתגובה: "עוד לפני שהחלב המיובא הגיע לישראל, נבחן, אושר ונרשם סימן המסחר הר החרמון אצל רשם סימני המסחר, לצורך מיתוג סדרה של מוצרי חלב מיובאים ובהם גם החלב הטרי.
"כשם שנעשה ביחס לכל סדרת מוצרי הר חרמון, גם על אריזת החלב המיובא כתוב בצורה ברורה ובולטת שהוא מיובא מפולין וכידוע, למהלך הייבוא של החלב נלווים פרסומים והד ציבורי נרחב וכתבה זו היא דוגמה נוספת לכך.
"הר החרמון, ששטחו מחולק בין ישראל, סוריה ולבנון, אינו מזוהה כמקום בו מתבצעת פעילות תעשייתית ובפרט לא כמקור גיאוגרפי לייצור של חלב ישראלי וההטעיה היחידה היא בעצם העלאת הטענה.
"להבדיל, יוון אכן ידועה כיצרנית יוגורט משובח, העיר פיראוס אכן מזוהה עם גבינות קשות איכותיות, ניו-יורק מתהדרת בקרם צ'יז נחשק - ולא ראינו את מועצת החלב מזדעקת כשהונחו על המדף סדרות של מוצרים ישראליים במיתוגים דומים.
"החלטת הממשלה נועדה להתמודד עם מחסור בחלב, להגביר תחרות ולהוזיל עלויות לצרכן וקבוצת אדום גרופ קוראת מכאן למועצת החלב לברך על המהלך שיש בו אך ורק תועלות לצרכן הישראלי".
בתוך כך, מועצת החלב מסרה כי "הערב הוגשה תגובת הענף לכוונת שר האוצר להאריך את צו ייבוא החלב ב-6 חודשים. בהתייחסותה, המועצה מצביעה על כשלים בהתקנת הצו וגורמים במועצה טוענים שאם גם הפעם יתעלמו באוצר מעמדת הענף ויפעלו כנגד כל ההסכמים ועמדת שר החקלאות ללא שיח ותאום, בכוונתם לעתור שוב לבג"ץ.