בית המשפט המחוזי בבאר שבע מינה ביום חמישי שעבר נאמנת לשותפות "אמן יציקות" העוסקת בתחום יציקות אלומיניום לענף תעשיית הרכב. זאת לאחר שצברה חובות בסך של כ-50 מיליון דולר. בין לקוחותיה של השותפות: קבוצות מוכרות בתחום כמו פורד, פולסווגן, יגואר ולאנד רובר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
קיבוץ חצור מחזיק בשרשור בכ-72% מהשותפות. השופט יעקב פרסקי מינה את רו"ח עליזה שרון לנאמנת זמנית לשותפות וציין בהחלטתו כי השותפות היא "בעלת תקנים בינלאומיים ומוניטין רב בתחומה וזוכה להכרה בקרב חברות גדולות בענף הרכב בעולם".
1 צפייה בגלריה
אלומיניום
אלומיניום
אלומיניום. אילוסטרציה
(בלומברג)
מהבקשה שהגישה "אמן יציקות" (שותפות מוגבלת) לבית המשפט עולה כי פעילות השותפות החלה בבית מלאכה קטן שהוקם בשנת 1946 בקיבוץ חצור. במהלך השנים הוקם בשטחי הקיבוץ מפעל, המעסיק כיום כ-100 עובדים לייצור יציקות מתכת בלחץ גבוה לתעשיית הרכב. עוד עולה כי לאור הרחבת פעילותה הוקמו מפעלים נוספים ואלו פועלים או פעלו בחו"ל באמצעות חברות קשורות - "אמן ארה"ב" ו"אמן פורטוגל", שמוחזקות על ידי השותפה הכללית (המנהלת) של השותפות, "אומן החזקות אגודה שיתופית חקלאית" אשר בעלי הזכויות בה הם קיבוץ חצור (72%) וקרן טנא (27%). בכל הקבוצה מועסקים כ-160 עובדים.
בבקשה נטען כי חובות השותפות למערכת הבנקאית (הבנקים לאומי, הפועלים, הבינלאומי ומזרחי טפחות) מסתכמים בסך כולל של כ-35 מיליון דולר. עוד נטען כי החובות לעובדים מוערכים בהערכה מחמירה בכ-2.5 מיליון דולר, החוב לנושים רגילים הוא כ-9.4 מיליון דולר ועוד.
במסגרת הבקשה נטען על ידי עוה"ד יריב שי ישינובסקי וכרמי ליבוביץ ממשרד קנולר, ישינובסקי, קינן ושות' כי לקראת אוקטובר 2021 ועקב הקורונה חל משבר עולמי בייצור רכיבים אלקטרונים. "משבר זה הביא למחסור מוחלט בשבבים אלקטרוניים, ופגע ביכולת הייצור של כלל תעשיית הרכב בעולם. חברות הרכב השונות ובהן לקוחותיה של הקבוצה, אשר בשל משבר זה סבלו אף הן בתקופה זו ממשבר יצור חמור, ביטלו באחת וללא הודעה מוקדמת הזמנות ולא פנו בהזמנות חדשות".
רו"ח עליזה שרוןרו"ח עליזה שרוןצילום: אוראל כהן

עוד נטען כי לפני משבר הקורונה, בשנת 2019, הסתכם מחזור הפעילות של הקבוצה בסך של כ-40 מיליון דולר ואילו בשנת 2021 בכ-35 מיליון דולר. בנוסף נטען כי ברבעון הראשון של שנת 2022 חל שיפור במשבר השבבים ואכן מתחילת השנה גדל היקף ההזמנות ונראה היה, על פי הנטען, כי פעילות הקבוצה חוזרת לתיקונה. אולם, על פי הבקשה לפני כשבועיים הודיעה לקוחה עיקרית של הקבוצה על הפסקה מוחלטת של הזמנות מוצרים החל ממרץ 2022 ועל פי הטענה סירבה לשלם לשותפות עבור מוצרים מסוימים שהזמינה. נטען כי הדבר גרם לסחרור תזרימי של השותפות. מהבקשה עולה כי לקבוצה יש חברות רווחיות כמו אומן פורטוגל ולכן על הנאמנת לבחון את הפעולות הדרושות על מנת לשמור על ערכה של אמן פורטוגל.
במסגרת הבקשה נטען כי מבדיקתה של רו"ח עליזה שרון נמצא כי בעקבות משבר השבבים והקורונה חלה ירידה בפעילות הקבוצה בשיעור של 20%. יודגש כי בית משפט מינה נאמנת לשותפות אמן יציקות בלבד. דיון נוסף נקבע ל-24 בפברואר.