הביצים הטבעוניות הגיעו לרשתות השיווק: מספר רשתות החלו למכור את ביצת העין יו אג (yo egg), מוצר שמדמה ביצת עין - ללא חומרים מהחי.
המוצר החל להימכר בהדרגה בחודשיים האחרונים ברשתות ויקטורי, קרפור, מגה בעיר, וולט מרקט, סטופ מרקט, סלאח דבאח, נוי השדה ובמעדניות ונקודות מכירה מתאימות. בקרוב הוא יימכר גם ברמי לוי. עוד קודם לכן רשת בנדיקט מכרה מנה עם הביצה הטבעונית ובקרוב היא תיכנס גם למנות ברשתות לנדוור וקפה קפה.
2 צפייה בגלריה
הביצה הטבעונית יו אג
הביצה הטבעונית יו אג
הביצה הטבעונית יו אג
(צילום: יח"צ)
תחת המותג "ביצות יו אג", נמכרים שני מוצרים קפואים: ביצת עין לטיגון וביצה עלומה לבישול. שניהם מגיעים במארז של 4 יחידות של 220 גרם. המחיר נע בין 25.90 שקל במבצע בשני טבעוני בוויקטורי למחיר מדף של 34.90-35.90 שקל.
בהשוואה לביצה מדובר במחיר אסטרונומי. לשם השוואה, תבנית של תריסר ביצי מאכל בגודל M (63-53 גרם לביצה), נמכרת ב-12.89 שקל, כלומר 1.07 שקלים לביצת תרנגולת לעומת כ-9 שקלים לביצה טבעונית במשקל 55 גרם, או 6.40 שקלים במבצע, פער של 740%.
לפי נסים בן יוסף מבעלי המותג: "קשה להשוות את המוצר שלנו לביצת תרנגולת, כי טבעוני לא יצרוך אותה. גם עבור מפחיתן זאת תגלית מעניינת כי אין במוצר כולסטרול ואין בו חשש לסלמונלה. יש פה מוצר שאפשר לצרוך ללא הגבלה ללא חשש, אין אלרגנים".
יניב קוש, מנכ"ל ואחד ממייסדי קפוא זן, שמשווקת ושותפה בייצור המוצר, טוען ש"צריך לזכור שהפעילות בארץ גדלה אבל המפעל שלנו, טופ שף, נמצא שני ק"מ מגבול לבנון בקיבוץ איילון המפונה, כשהמפעל עובד בזכות העובדים והמנהלים המדהימים שמתפעלים אותו. כרגע נפח הייצור קטן, אז גם עכשיו בעצם עדיין מפסידים על המוצר. כלומר הוא עדיין לא רווחי. בהמשך אנחנו מקווים לייצא אותו לאירופה ומקומות אחרים ואז אנחנו מקווים להגיע לרווחיות. התשומות יירדו אז ויהיה קל יותר להרוויח ולצאת במבצעים".

ביצת עין מחלבון חומוס וכורכום

הביצה עשויה מחלבון חומוס (שמדמה את החלבון "הלבן" בביצה אמיתית) וחלבון סויה עם כורכום ואצות (שמדמה את חלמון הביצה "הצהוב"), ויש בה 1.7 גרם חלבון בלבד, לעומת 13 גרם בביצת תרנגולת.
יו אג התחילה כמתכון שאשתו של נסים, אושיית הטבעונות יוספה בן כהן, פיתחה למסעדה בקינג ג'ורג' בת"א. ההשקה שם עוררה עניין גדול בקהילה הטבעונית. קצת אחרי זה החלו להגיע בקשות ממקומות נוספים שרצו לקנות את הביצה. "כשאמרנו שמכרנו מתכון ולא את המוצר התחילו לומר לנו, 'אוקיי אנחנו לא רוצים מתכון, אנחנו רוצים לקנות', ואז הבנו שיש פה עניין גדול יותר ממכירת מתכון למסעדה בת"א", מספר ניסים.
"רשות החדשנות העניקה לנו מענק של רבע מיליון שקל כדי לקדם את הפיכת המתכון למשהו שאפשר לייצר במפעל ויוספה עבדה עם טכנולוג מזון מוכשר בתקופת הקורונה. לימים הפכנו את החברה לחברת סטארט-אפ. נכנסנו לרשת בנדיקט, עוד לפני שגייסנו את הכסף הגדול להיכנס לשוק האמריקני. בספטמבר 2021 ייסדנו חברה, שלושת השותפים, אני, יוספה וערן גרונר מנכ"ל החברה, שעשה רילוקיישן ללוס אנג'לס והקים איתנו את התשתית בארה"ב.
"יש לנו היום מפעל אחד בצפון הוליווד שמשווק ומפיץ למקסיקו, קנדה וארה"ב, גם בשוק המסעדות וגם בשוק הקמעונאי, ויש לנו מפעל שיושב על תשתית קפוא זן בשם טופ שף בקיבוץ איילון, שנמצא בהסכם שותפות לייצור והפצה עם קפוא זן, שהתחילה להפיץ אותנו גם בהיקף גדול לשוק המוסדי וגם לשוק הקמעונאי. כלומר, במהלך שלוש השנים האחרונות, נהפוך להיות יצרנים בנפח גבוה של ביצים אלטרנטיביות".
2 צפייה בגלריה
קפוא זן
קפוא זן
קפוא זן. משווקת ושותפה בייצור הביצה הטבעונית
(צילום: יח"צ)
תגיעו לעוד רשתות שיווק? "האפשרות של הכנת הביצה בבית נחשפה לצרכנים רק בחודשים האחרונים וברשתות הגדולות בחודשיים האחרונים, והקהל מצביע ברגליים וממש נהנה למצוא את מוצרינו ברשות השיווק. הכוונה כמובן להרחיב את זה ליוחננוף ורמי לוי, ובהמשך אנחנו מקווים גם לשופרסל ולכל רשת שתרצה לעבוד איתנו".
אתם חושבים לייצר עוד מוצרים דמויי ביצים? "ביצת עין הפוכה תימכר בארה"ב בזמן הקרוב. בינתיים היא לא יכולה להחליף ביצה בעוגה, אבל יש לנו תוכניות גם לזה. אנחנו מבחינתנו יצרן ביצים, בתקווה שנמצא מתכון ראוי ומוצר טוב לכל יישום של ביצים, גם לבישול ואפייה. החלומות שלנו גדולים: חביתה, מקושקשת, טמאגו. יש כל כך הרבה יישומים מגוונים לביצה ונוכל להגשים כל חלום שלנו בשווקים כל כך גדולים ומיוחדים בעולם.
"למשל, הודו זאת צרכנית הביצים הגדולה בעולם ואנחנו חרטנו על דגלנו להיות חברת הביצים הגדולה בעולם. בניגוד לחברות ביצים קיימות שמייצרות בעיקר לשוק המקומי, אנחנו מייצרים מוצר שיכול לנוע בין שווקים כי הוא מוצר קפוא עם תקוף לשנה ובקרוב לשנה וחצי. ומבחינתנו השמיים הם אפילו לא הגבול, אנחנו רוצים להיות עם המוצר שלנו בכל שוק ושוק".
מה לגבי ביצים למקרר? כרגע אתם מוכרים רק מוצר קפוא. "יש מחשבות לשווק ביצה במקרר, כי בסופו של דבר אנחנו רוצים שהיא תהיה אטרקטיבית והמצב הטבעי זה לא למצוא אותה במקרר הקפואים, אבל אנחנו מופתעים, כי הישראלים לאט לאט מבינים שמוצר קפוא זה לא בהכרח עדות למוצר פחות טוב או פחות טרי, אז דווקא השוק הזה מפתיע אותנו ולמדנו שאפילו הישראלים יודעים לקנות קפוא. אז כן השאיפה היא תמיד למכור מצונן. כרגע אנחנו מרוצים גם מזה שהוא נמצא בחלק הקפוא, אבל יש מצב שהפיתוחים הבאים יהיו במוצרים מצוננים".
אתם חוששים משיווק בחו"ל כישראלים? "האמת שהנושא כל הזמן עולה. כשאני מדבר עם ספקים מגרמניה, הולנד והסביבה, כולם מאוד מתעניינים והעניין הישראלי והמלחמה לא עולים בשיחה, אבל כשמתחילים לדבר על התכל'ס, על השוק הקמעונאי בו לקוח הקצה ירים את המוצר ויראה Made in Israel - כולם חוששים מזה. החשש מאוד גדול. אנחנו כולנו כיצרנים מקווים שהדבר הזה יחלוף במהרה ויאפשר לנו להפיץ ולמכור מחוץ לישראל".
או שתקימו מפעל באירופה. "אנחנו יכולים וחושבים על זה, אבל אחרי שהקמנו תשתית כל כך יפה בטופ שף בקיבוץ איילון, ויש לנו מוצר ישראלי, השאיפה הכי גדולה שלנו היא לייצא מישראל ולא להקים עוד אופרציה בזבזנית מעבר לגבולות שלנו".