ועדת ערר לפי חוק הנכים קיבלה לאחרונה ערר שהגיש לוחם לשעבר בגבעתי ומצאה קשר סיבתי בין מחלת הסוכרת שהתפרצה אצלו לבין תנאי השירות שכללו התעמרות מצד מפקדו הישיר. יו"ר הוועדה, השופט בדימוס ברוך אזולאי, הורה למשרד הביטחון להכיר בו כנכה צה"ל.
החייל לשעבר התגייס בנובמבר 2017 לשירות חובה ולאור תפקודו החיובי נשלח לקורס חובשים קרביים. ביחידה שאליה שובץ לאחר מכן הוא נקלט על ידי מפקד המרפאה, שהיה מרוצה מתפקודו ושיבח אותו לעיתים קרובות. לדבריו, הקשר שלו עם המפקד עורר את קנאתם של חבריו ליחידה. בערר נטען שמספטמבר 2018 נעדר הרופא מהיחידה בשל חופשה, ואת תפקידו מילא החובש הגדודי ששימש כמפקדו הישיר מאותה עת.
1 צפייה בגלריה
חייל אילוס אילוסטרציה
חייל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(gettyimages)
לטענת החייל, ממלא המקום התייחס אליו באופן משפיל והתעמר בו נפשית ופיזית. לדבריו הוא העליב אותו בפני חבריו ליחידה באמירות פוגעניות כמו: "נגמר הבית זונות", הציב אותו בכל המשימות מחוץ לשטח מחלקת הרפואה, מנע ממנו לצאת בסופי שבוע ונתן לו משימות תכופות בשעות לא שגרתיות.
עו"ד אורי צפוריעו"ד אורי צפורי
לטענתו, בשל ההתעמרות הוא החל לסבול מהתקפי חרדה, כעס, מחשבות אובדניות, נדודי שינה ותחושת חוסר אונים על כך שנותר ללא מענה. בשלב זה הוא פנה לקב"ן היחידה בטענה שחש התמוטטות נפשית ופיזית. כמו כן, הוא סבל מירידה משמעותית במשקל, טשטוש ראיה, צמא, שתן מרובה, סחרחורות, יובש בפה וקושי בהירדמות.
בינואר 2019 הוא סבל מחולשה חריגה ופונה למיון, שם אובחן עם רמת סוכר בדם הגבוהה מהערך התקין. הוא שב ליחידה וכחודש לאחר מכן אובחן כסובל מסוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים). לטענתו, המחלה נגרמה כתוצאה מהתנהגות המפקד כלפיו והוא זכאי להכרה כנכה צה"ל. אבל קצין התגמולים במשרד הביטחון דחה אותו בטענה שההתעמרות שתיאר לא הוכחה, וכי אין קשר בין מחלתו לבין תנאי השירות.
על כך פנה החייל לוועדת הערר שקיבלה את עמדת החייל. השופט אזולאי ציין שגרסתו נתמכה במכלול העדויות, כולל עדות מפקדו הקודם והקב"ן. כמו כן התקבלה חוות דעתם של המומחים מטעם המערער שסברו שיש קשר סיבתי רפואי בין הלחץ הנפשי שחווה לבין התפרצות המחלה. זאת בין היתר לנוכח העובדה שלא היה כל תיעוד המצביע על מצב של סוכרת לפני האירועים, בעוד שסמוך לאחריהם הוא אובחן עם המחלה.
בהחלטה צוין שהחייל היה לוחם וחובש קרבי, חשוף ללחצים ומראות קשים במיוחד שיכולים לגרום ללחצים נפשיים, שהיה בהם כדי לגרום לפרוץ מחלתו. על כך יש להוסיף את עוצמת התסכול והפגיעה שחווה מהמפקד המחליף. השופט אזולאי סיכם שיש להכיר בנכות המערער בשל מחלת הסוכרת, וחייב את משרד הביטחון בהוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 20 אלף שקל.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד שמעון מסס • ב"כ המשיב: פרקליטות מחוז דרום-אזרחי באמצעות מירן ספר • עו"ד אורי צפורי עוסק בצבא ומשרד הבטחון • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין