"הצמרת הכלכלית": מדור חדש ב-ynet כלכלה יביא אליכם מדי שבוע את הכתבות הנצפות של השבוע, אלה שעשו הכי הרבה כותרות ועוררו שיח, ולצידן המלצה אישית שלנו - כתבה אחת שחמקה מתחת לרדאר - שלדעתנו ראויה לתשומת לב מיוחדת.

מה יעלה בגורל אימפריית הסמים של אסד?

עם האירועים האחרונים בזירה הסורית, עולה השאלה מה יעלה בגורל אימפריית הסמים שהקים משטרו של הנשיא בשאר אל-אסד? הסם הממריץ קפטגון, שכונה גם כ"סם האומץ של דאעש" ו"קוקאין לעניים" ונמצא בין השאר על גופותיהם וברכביהם של מחבלי חמאס בטבח של 7 באוקטובר, גילגל לפחות 5 מיליארד דולר בשנה ונחשב לענף היצוא מספר אחד של סוריה.
5 צפייה בגלריה
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
עסק שגילגל 5 מיליארד דולר בשנה
(צילום: AFP / SANA / SPA , SANA via AP)
הקפטגון מימן את הצבא הסורי וגם את חיזבאללה, ומובן שהמיליארדים זרמו גם לכיסים הפרטיים של משפחת אסד, לגנרלים בצבא הסורי ולבכירי חיזבאללה. התעשייה הזו החזיקה כלכלית את המשטר כי הכלכלה הסורית התרסקה בעקבות מלחמת האזרחים, והיקפי העסקאות בה לא נפלו מאלה של קרטלי הסמים הגדולים במקסיקו ובדרום אמריקה.
הקאמבק של מנה חמה: קרבונרה, טוקבוקי וסופר חריף
מנות מזון חמות להכנה מהירה לוהטות שוב: אחרי שנים שהמושג "מנה חמה" נחשב שם נרדף לטעם רע – פתאום זה טרנדי למלא מים ‏חמים עד הקו, להוסיף לזה ירקות מיובשים, אבקה בצבע זרחני ורוטב עתיר מונוסודיום גלוטמט, לערבב ‏ולחכות כמה דקות עד שהכל מוכן. ‏
5 צפייה בגלריה
מנה חמה אולד סקול
מנה חמה אולד סקול
מנה חמה אולד סקול
ראמנים ונודלס להכנה מהירה מקוריאה הם להיט עולמי מטורף עכשיו, גם בקרב צעירים בישראל בזכות הטיקטוק, ואסם, שמוכרת מנה חמה מ-1992, זיהתה ‏את הטרנד: החברה הוציאה סדרת טעמי מק אנד צ'יז בשלושה טעמים והחזירה למדפים נודלס בטעמים ‏חריפים, כל אלה לצד נודלס והטעמים הוותיקים שהיא מוכרת כבר שנים כמו מנה חמה קוסקוס ומנה חמה ‏פירה פטריות (וד"ש למנה החמה מג'דרה ז"ל).‏

החל שיפוץ מגדל דיזנגוף שהוגדר כמסוכן; הדיירים ישלמו מיליונים

כמעט שלוש שנים לאחר שהוכרז כמבנה מסוכן, החלו בשבוע שעבר עבודות השיפוץ של מגדל דיזנגוף בתל אביב, הממוקם ברחוב דיזנגוף 50. מדובר במגדל בן 21 קומות מעל קניון דיזנגוף סנטר, שנבנה בשנות ה-80 של המאה הקודמת, וביוני 2021 הוכרז על ידי עיריית תל אביב-יפו כמסוכן לפי סעיף 3 לחוק העזר העירוני. על פי ההודעה שנמסרה אז לבעלי הדירות, היה צורך בשיקום בטונים במעטפת החיצונית של המגדל עקב התפרקות ונפילה של חלקי בטון. הדיירים שרכשו נכס במגדל שנחשב יוקרתי נאלצים לממן עכשיו מכיסם שיפוץ יקר בעלות של 11.5 מיליון שקל.
5 צפייה בגלריה
אדריכלות
אדריכלות
אדריכלות
(צילום: ColorMaker/Shutterstock)
לפי חוק העזר לתל אביב-יפו (מבנים מסוכנים) התשס"ב–2001, הדיירים הם אלה שאחראים לתחזוקת הבניין במצב שלא יהווה סכנה לדיירים ולציבור. בחוות הדעת שהגישה העירייה לדיירים נכתב כי המגדל בנוי משלד בטון וכי נמצאו סדקים לאחר התפרקות גושי בטון חשוף מהעמודים, מהקורות ומשולי משטחי המרפסות במקומות שונים במעטפת החיצונית של המגדל. עוד נכתב בחוות הדעת של המהנדס מטעם העירייה כי חלקי בטון נפלו לשטח המדרכה והכביש הסמוכים לרחוב דיזנגוף וחלקם האחר נפל על גג דיזנגוף סנטר.

תודה על הכנות - אתם מפוטרים: הסקר שהוביל לפיטורי כ-100 עובדים

הסטארטאפ ההודי YesMadam, שמפתח פלטפורמת שירותי יופי המציעה שירותים עד הבית, פיטר כ-100 עובדים שענו שהם לחוצים מאוד בעבודה בסקר בנושא שעליו התבקשו לענות. מייל פנימי בנושא של מנהלת ה-HR בחברה, אשו ארורה ג'ה, הופץ השבוע ברשתות החברתיות, הפך לוויראלי וגרר ביקורות רבות שנוגעות לאתיקה התעסוקתית ב-YesMadam.
5 צפייה בגלריה
שחיקה בעבודה לחץ עבודה סטרס
שחיקה בעבודה לחץ עבודה סטרס
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"צוות יקר, לאחרונה ערכנו סקר על מנת להבין את תחושותיכם בנוגע ללחץ בעבודה. רבים מכם שיתפו את חששותיהם, אשר אנו מעריכים ומכבדים באופן עמוק. כחברה המחויבת ליצירת סביבת עבודה בריאה ותומכת, שקלנו בקפידה את המשוב", נכתב במייל. "כדי להבטיח שאיש לא יישאר תחת לחץ בעבודה, קיבלנו את ההחלטה הקשה להיפרד מעובדים שציינו לחץ משמעותי. ההחלטה תיכנס לתוקף מיידית, והעובדים שההודעה נוגעת אליהם יקבלו פרטים נוספים בנפרד. תודה על תרומתכם".

המלצת המערכת

כמה שעות בחודש נוסעים בישראל מחכים לאוטובוס?

נוסעי התחבורה הציבורית בישראל חיכו לאוטובוס כ-13 דקות בממוצע בכל נסיעה בשנת 2024. המשמעות: מי שנוסע פעמיים ביום (הלוך וחזור), במשך 21 ימי עבודה בחודש, "מבלה" כתשע שעות בממוצע בחודש בהמתנה לקו האוטובוס, שהם כ-4.5 ימים בשנה. כך עולה מהסקר הדו-שנתי שפרסמה היום (שלישי) חברת מוביט (Moovit), המפעילה את אחת מאפליקציות התחבורה הציבורית המובילות בעולם ומספקת שירותים ליותר ממיליארד בני אדם וחצי, בהם אלפים רבים של ישראלים שהשתתפו בסקר לצד מאות אלפי נוסעים נוספים ברחבי העולם.
5 צפייה בגלריה
אוטובוס אגד אילוס ארכיון
אוטובוס אגד אילוס ארכיון
אוטובוס אגד
(צילום: Igor Rozhkov \ Shutterstock)
לפי נתוני החברה, ישראל (שנכנסה לסקר כעיר אחת למטרות ההשוואה) ממוקמת במקום ה-17 מתוך 50 הערים שנבדקו בזמן ההמתנה הממוצע לקו אוטובוס יחיד. בראש הרשימה נמצאת פריז, עם ממוצע של 10 דקות המתנה לאוטובוס. במקום האחרון ממוקמת מונטריי שבמקסיקו, שם תחכו בתחנה 25 דקות בממוצע לכל נסיעה. עוד מובילות ברשימה: לימה בירת פרו ומדיין בקולומביה, שם זמן ההמתנה הממוצע עומד על 11 דקות. בנאפולי הנוסעים ממתינים 22 דקות בממוצע, ובמיאמי 21 דקות בממוצע.