בשיתוף בנק הפועלים
אם אתם אנשים של אנשים, יש לכם ראש יזמי ותמיד חלמתם לעסוק ולהתפרנס ממה שאתם באמת אוהבים – כנראה שהכתבה הזו מיועדת לכם. ואם צריך לבחור שניים מהענפים הכי מזוהים עם תשוקה ואהבה, קשה לא להצביע על ענפי האירוח – מסעדנות ותיירות. אך דווקא תחומים אלה סובלים מחוסר וודאות, והשנים האחרונות בישראל הוכיחו זאת. הסגרים בעקבות מגפת הקורונה שפגעו קשות בענפים אלה נדמו בסיומם כאירוע חולף ולאחריהם המציאות תחזור לקדמותה, אך האירועים הביטחוניים והמלחמה שפרצה מלמדים כי הדברים מורכבים בהרבה, ועסקי מזון ותיירות צפויים לחוות קשיים בכל תקופה מחדש. איך תוכלו להתכונן ולהמשיך לעשות את הדבר שאתם הכי אוהבים – ובלי להסתכן עם עסק שקורס על הראש?
יצאנו לדרום הארץ כדי להכיר שניים, בעלי ניסיון, שמצליחים - אפילו בתקופה בה אין תיירות נכנסת ואפילו הישראלים עצמם מתקשים לחזור לשגרה, מטעמים מובנים - לשמור על התשוקה, וגם על עסק מצליח: אבישי ואילנה בריל-אפרת, בעלים של גסטהאוס The White Hill בירוחם, המנהלים בהתנדבות גם את עמותת התיירות המקומית, וגלעד ומריה ברודרס-לוין, בעלי המעדניה ובית הקפה 'הכנעניה' במדרשת בן גוריון. שוחחנו איתם על הדרך, נקודות הכשל וההצלחה, טיפים רלוונטיים, ואיך ממשיכים כשהכול נראה אפור ומייאש.
4 צפייה בגלריה
אבישי ואילנה אפרת שהקימו את הגסטאהוס - The White Hill Guesthouse בירוחם.
אבישי ואילנה אפרת שהקימו את הגסטאהוס - The White Hill Guesthouse בירוחם.
אבישי ואילנה אפרת שהקימו את הגסטאהוס - The White Hill Guesthouse בירוחם.
מתשוקה לעסק
מאז שהכירו לפני 12 שנים, חלמו אבישי ואילנה להקים יחד עסק בענף האירוח. בינתיים השניים נישאו, עברו להתגורר בירוחם, ודווקא בשלוות המדבר הבינו שכאן זה המקום להגשים בו את חלומם. במהלך 2018 זה קורה כשהשניים פותחים את גסטהאוס "הגבעה הלבנה". "טיילנו בהרבה בעולם ומקומות אירוח ייחודיים, ופגשנו בעיקר מארחים יוצאי דופן שנכנסו לנו ללב וגרמו לנו לרצות גם, לארח בפשטות - אבל ביד רחבה ובלב פתוח, להכיר, להפגיש בין אנשים ולתת טיפים על טיולים", מספרים בני הזוג. אחרי שאבישי, כלכלן במקצועו, הבין שישיבה במשרד מול מחשב אינה אופציה, הגיע הרגע של בני הזוג להגשים וליזום. "הגשמנו את עצמנו ואת החלום בצורה די דומה לאיך שדמיינו. וכן. אנחנו עדיין אוהבים מאוד את מה שאנחנו עושים", אומרים בחיוך.
גלעד ומריה הגיעו למדרשת בן גוריון ב-2011, בעקבות ביקור אצל חברים שגרו בקיבוץ שדה בוקר. "חיפשנו מפלט מגוש דן, שנינו אנשים אוהבי מדבר והמקום קסם לנו. כשהגענו, לא היה שם כלום. כביש 40 היה חד סטרי מצומת אוהלים דרומה. היה נדמה שאם אתה לא עוסק באקדמיה או בצבא אין יותר מידי אופק תעסוקתי ולכן החלטנו להקים משהו משלנו – בדיוק כמו שאנחנו אוהבים". מריה עסקה בתחום האוכל טרם המעבר לדרום וגלעד חלם על מעדנייה משלו עוד מימיו כנער. "פתחנו את הכנענייה מתוך אהבה לתחום האירוח והאוכל. לראייתנו, ללא אהבה לעיסוק שלך, בטח בתחום המזון והאירוח, קשה להחזיק מעמד לאורך זמן".

5 הדברות לעסק שבא מאהבה ומביא הכנסה

1. ללמוד היטב את התחום מראש
גלעד ומריה: "ההכנות שלנו כללו ביקורים במעדניות בכל רחבי הארץ. שאבנו השראה מישראל וגם מחו"ל, בעיקר בתחום השירותיות והמקצועיות וגם בהכרת הספקים השונים בתחום. התחלנו לעבוד עם ספקים שהכרנו באופן אישי, וגם למדנו מהם בעצמנו".
4 צפייה בגלריה
גלעד ומריה. הכנענייה
גלעד ומריה. הכנענייה
גלעד ומריה. הכנענייה
(צילום: רעות בורטניק)
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
"ובכלל, בנייה של עסק חייבת להיות בקצב שתואם את היכולת שלך לתפעל אותו. אחרת יהיו לקוחות לא מרוצים וחוסר שביעות רצון של הבעלים מהנעשה".
אבישי ואילנה: "מומלץ להתלמד במקומות אחרים, לקבל טיפים של אנשים שחיים את המקצוע, "להשתפשף כדי לגלות שהתחום באמת כמו שחשבתם ושאתם אוהבים אותו גם מבפנים, ולא רק מבחוץ".
2. תכנית עסקית היא כלי יומיומי, לא תכנית למגירה
אבישי ואילנה: "בדרך לתכנית עסקית טובה, כדאי לבקש נתונים מבעלי עסקים אחרים - כאלה שאתם לא הולכים להתחרות איתם באופן ישיר, למשל באזורים אחרים בארץ - אבל אפשר גם מיועצים, כל עוד הם מעודכנים בתנאי השוק הנוכחיים. צריך להכיר את התכנית העסקית ולדעת להשתמש בה ולעדכן אותה בהתאם למציאות. תכנית עסקית היא כלי יומיומי, לא תכנית למגירה".
"העסק חייב לתת מענה אמיתי לצורך קיים. תבדקו מה ההיצע בשוק בתחום שלכם ואיפה הערך המוסף שלכם, למה שיבחרו דווקא בכם ולא במקום אחר. מחיר אטרקטיבי, למשל, זה לא מספיק. תהיו יצירתיים".
3. להתכונן להכנסות נמוכות בהתחלה, ולהתאים את התכנית התקציבית למציאות
גלעד ומריה: "בכל הנוגע לעלויות ותשלומים, אנחנו מציעים להכניס לעלויות ההקמה הראשוניות טווח זמן מסוים שבו ההכנסות עדיין יהיו נמוכות מהנדרש, מה שייתן ביטחון כלכלי מסוים ויפחית מהלחץ. בנוסף, לא להיגרר לעסקאות תשלומים רבות, ולהשתדל לשלם לספקים בזמן על מנת לא להיגרר לחובות כתוצאה משיטות התשלומים 'שוטף פלוס'. כל פנטזיה או רעיון לעסק צריך להיות מגובה בתחשיב כלכלי. יש להתייחס ל-3 תסריטים אפשריים: כשלון, הצלחה, נקודת שוויון".
4 צפייה בגלריה
כנענייה, מדרשת בן גוריון
כנענייה, מדרשת בן גוריון
כנענייה, מדרשת בן גוריון
(צילום: מתוך פייסבוק)
"בנוסף חשוב שיהיה רואה חשבון נגיש. בתחילת הדרך אפשר לעשות טעויות גדולות ורואה חשבון שזמין לשאלות הוא גורם שעוזר מאוד".
אבישי ואילנה: "אם מחיר החשמל עולה – להבין איך זה משפיע על העסק. אם מחליטים להשקיע, להבין כמה להשקיע ושזו השקעה מוצדקת שתחזיר את עצמה. ואם רואים שמשהו לא עובד, לא להיצמד אליו, אלא לנסות משהו אחר. כל עוד אנחנו עם יד על הדופק, אנחנו יודעים שלא נגיע להפסדים כבדים, וכך צריך בכל עסק".
4. גמישות והתאמה למציאות, עם בסיס משמעותי
אבישי ואילנה: "עסק טוב הוא עסק גמיש עם בסיס מובהק. כלומר, עסק שיודע מה הוא, אבל גם יודע להתאים את עצמו לתנאי השוק ולקהל. כשהקמנו את הגסטהאוס חשבנו שנארח המון תיירים מחו"ל, אבל אז הגיעה הקורונה ועכשיו המלחמה, והתאמנו את עצמנו יותר לקהל הישראלי. חשבנו שנארח רק זוגות ויחידים והתפתחנו לאירוח משפחות וקבוצות, ועוד שינויים לאורך הדרך. אבל הליבה של העסק נשארה. מקום אירוח פשוט אבל אסתטי מאוד, אירוח אישי ביד רחבה, ועם היכרות עמוקה עם המרחב והרבה עצות על טיולים".
גלעד ומריה: "אנחנו זיהינו את המחסור במקום מפגש לתושבי היישוב, ומתוך זיהוי פוטנציאל התנועה על כביש 40. אבל מעבר לכך, המציאות מזמינה אתגרים רבים וצריך להיות מוכן ללכת בדרך שלך אך לזהות קשיים להתגמש לעיתים ולמצוא פתרונות מועילים".
5. לא להפסיק ללמוד, לשדרג את העסק ולהשתפר
אבישי ואילנה: "בתחילת הדרך המשאב המוגבל הוא תקציב, והמשאב הקיים הוא זמן. זה הזמן להשקיע בללמוד, להתנסות אצל עסקים אחרים, בלנסות לעשות הכל. תיקונים, שירות לקוחות, שיווק, ניהול. עם הזמן, תבינו איפה היתרון היחסי שלכם ואיפה כדאי להיעזר באנשי מקצוע".
איזה טיפ בונוס הייתם נותנים לכל עצמאי\פרילנסר מתחיל?
גלעד ומריה: "החיבור למקומי - לקוחות מקומיים, שיתופי פעולה מקומיים וספקים מקומיים. במיוחד במקומות קטנים יחסית. הקהילה שנוצרה סביב "הכנענייה" היא אחת מאבני היסוד של המקום מראשיתו ועד היום".
אבישי ואילנה: "אל תפסיקו להתפתח ואל תשכחו בשביל מה אתם קמים בבוקר. תעשו את מה שאתם אוהבים, באופן שאתם אוהבים, עם שותפים, קולגות ואנשי מקצוע שאתם אוהבים. אחרת יהיה מאוד קשה לאורך זמן, ובעיקר יהיה קשה לשמור על רמה גבוהה של מוצר ושירות".
----------------------------------------
מתוך מטרה לאחד את הכוחות של העצמאים בישראל ולספק להם מענה לאתגרים הרבים, הוקם פורום העצמאים והפרילנסרים והפרילנסרים מבית ההסתדרות. הפורום חבר לאחרונה לבנק הפועלים כדי לסייע לאוכלוסיית העצמאים דרך מינוף היכולות העסקיות שלהם ולהציע להם הטבות צרכניות ושיתופי פעולה שלא היו זמינים עבורם עד כה.
במסגרת שיתוף הפעולה בין שני הגופים, לקוחות בנק הפועלים החברים בפורום העצמאים נהנים מחבילת הטבות ייחודית וגישה לתוכניות ליווי מתמשכות לעסקים ללא עלות. (בכפוף לתנאים המוצגים באתר הבנק).
בשיתוף בנק הפועלים