חברות משכללות במשך שנים את השיטות למשיכת לקוחות חדשים, ולא משנה כמה הצרכנים מודעים – הם עדיין פגיעים ונופלים למלכודות כמו עמלות נסתרות, מינויים מתחדשים אוטומטית, או תנאים והגבלות מבלבלים. אתם מכירים את זה - עשיתם מינוי לאפליקציה שתכניס אתכם לכושר במחשבה שמדובר בתשלום חד-פעמי או לחודש אחד, אבל אחרי מספר חודשים גיליתם במקרה שאתם ממשיכים לשלם מדי חודש. וכשבאים להתנתק זה הרבה פעמים מסובך מאוד, מוסתר במעמקי ההגדרות והכל במטרה להתיש אתכם ולגרום לכם להמשיך ולשלם.
אבל הפתרון באופק. תקנה שקיבלה ועדת הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC) בסוף השבוע החולף, שמטרתה לשים קץ לקשיים שמעוררות חברות על צרכנים המבקשים להתנתק, תשפיע בהכרח על אפליקציות שמציעות לנו חברות מחו"ל ואולי תשפיע בהמשך גם על המחוקק הישראלי.
1 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
התקנה המכונה "לחץ לביטול" (Click To Cancel), תיכנס לתוקף בעוד כ-180 יום ותחייב את רוב העסקים בארה"ב להפוך את ביטול המינויים לקל בדיוק כמו תהליך ההרשמה. הצרכנים יצטרכו לאשר במפורש שהם רוצים מינוי שיתחדש אוטומטית, והחברות צריכות להיות מסוגלות להוכיח שהצרכנים ידעו למה הם מסכימים לפני ההרשמה. התקנה אמורה גם להגן על הלקוחות מפני טקטיקות ערמומיות אחרות, שמטרתן לשמר את הלקוח בחברה בניגוד לרצונו.
מתברר שגם בארה"ב, בעולם שבו צרכנים מנויים במקביל על שירותים מסוגים רבים וכמעט שלא קוראים את "האותיות הקטנות", הם נופלים בפח בבואם לבטל שירות שאין להם עניין בו. לפי אתר "ביזנס אינסיידר", בסקר שנערך בשנת 2022 על ידי חברת המחקר C+R, ציינו 42% מהנשאלים כי שכחו שהם ממשיכים לשלם עבור מוצרים שכבר לא השתמשו בהם. רוב האנשים, בלי קשר לרמת ההשכלה שלהם, חשופים למלכודות צרכניות.
בארה"ב הפרקטיקה הוותיקה מכונה "דפוס אפל". חברות אמריקניות השקיעו שנים בליטוש הטקטיקות שלהן למקסום הכנסות חוזרות: תוכניות המינוי המתחדשות באופן אוטומטי, למשל, מנצלות את העובדה שאנשים מטבעם לא נוטים להסכים באופן אקטיבי למשהו שוב ושוב. וכך, כשאתה שוכח שנרשמת למשהו, הרבה יותר קל לחברה להמשיך ליהנות מזה.
השיטה הנפוצה ביותר היא הפיכת הבחירה בחידוש האוטומטי של המינוי לקלה ומועדפת במיוחד. ענקית הקמעונאות אמזון למשל, מציעה את שירות "הירשם ושמור", שבו היא מציעה הנחה משמעותית על קבלת מוצר מסוים במשלוח חודשי. ברירת המחדל היא מינוי המתחדש אוטומטית, אלא אם הצרכן מבטל אותו אקטיבית.
שכיחות הטקטיקות האלה בארה"ב הניעה את "הלשכה להגנה פיננסית על צרכנים" לפרסם הנחיות, ולפיהן חברות יסתכנו בהפרת החוק אם לא יחשפו בבירור את תנאי חידוש המינוי או יקשו על צרכנים לבטלו.
עם זאת, התקנה החדשה מעוררת גם התנגדות בארה"ב. איגוד המפרסמים, למשל, טוען כי ביטולים מקריים ייהפכו נפוצים הרבה יותר.
בישראל אין תוקף לתנאי בחוזה הקובע כי התקשרות תימשך לאחר סיום העסקה או ההתחייבות, ונדרשת לכך הסכמה פוזיטיבית של הלקוח. נותן השירות צריך לציין את מועד סיום העסקה בהודעה מובלטת בחשבונית ומסרון SMS לטלפון הנייד.