משבר התעסוקה מראה את אותותיו? יו"ר ועד העובדים הארצי בביטוח לאומי, ירון צרפתי, פנה היום (ג') למנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, בבקשה דחופה לתוספת כוח אדם בסניפי המוסד. זאת, על רקע העומסים הכבדים שמוטלים על העובדים בשנים האחרונות, וביתר שאת לאור הרפורמות הרבות שאושרו לאחרונה בהן העלאת גיל הפרישה לנשים, העלאת קצבאות הנכים ותוספות להשלמת הכנסה לאזרח ותיק ולשארים.
במכתבו, שעותק ממנו נשלח גם לשר העבודה והרווחה, מאיר כהן, ציין בין היתר צרפתי כי "בביטוח הלאומי עובדים בני אדם, לא מכונות. עובדי הביטוח הלאומי משרתים בני אדם במצבים רגישים בחיים. אני לא מבקש כסף, לא מבקש דרגות ולא מבקש מעמד. אני מבקש כוח אדם שיוכל לסייע במטלות של המחוקק על הביטוח הלאומי כדי שהציבור יקבל את הזכויות המגיעות לו".
2 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
(צילום: נמרוד גליקמן)

צרפתי הוסיף, בפנייתו הלא שגרתית, כי "יש לקיים איתנו דיונים לגבי ארגז הכלים שיידרש לביצוע המשימות הללו בתהליכי העבודה וביישום הרפורמות. חוק הביטוח הלאומי הוא חוק מורכב, כשבכל שנה המחוקק מוסיף עוד ועוד סעיפים, ביורוקרטיה, תנאים לקצבה ועוד.
"כל קצבה צריכה להיות מותאמת לאזרח לפי נתוניו האישיים. הציפייה כי עובדי הביטוח הלאומי יכולים להמשיך ולעבוד עם השפעות ועומסי הקורונה באבטלה, סיעוד, הבטחת הכנסה ועוד, ובמקביל ליישם את כל תיקוני החקיקה בתקציב, היא ניתוק מוחלט לא רק מהעבודה המסיבית המוטלת על כתפינו, אלא חוסר התחשבות משווע בציבור שלא יקבל את השירות לו הוא מצפה".

ארגון חברות הניקיון: "חסרים 42 אלף עובדים בענף"

בתוך כך, גם בארגון חברות עובדי הניקיון מתריעים על מחסור בעובדים, ובמכתב דחוף ששיגרו לשרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי טענו כי חסרים עשרות אלפי עובדים והמצב עומד להחמיר, כתוצאה מיציאתם לגמלאות של כ-40% מעובדי הניקיון הפעילים כיום, והצטרפות של מעטים בלבד למקצוע זה.
2 צפייה בגלריה
עובדי ניקיון
עובדי ניקיון
עובדי ניקיון
(צילום: shutterstock)

במכתבם לשרת הכלכלה מציינים יו"ר הארגון אבי מזרחי, והמנכ"לית ורוניקה רוזנברג, כי "מחסור שכזה יגרום כבר בעת הקרובה לעיכובים בקליטת חולים במחלקות ובתחילת ניתוחים בבתי החולים, ללכלוך וזוהמה בבתי הספר, בשירותים, בכיתות ובמרחב הציבורי, לכלוך וזוהמה בבתי אבות שבפיקוח ממשלתי ועוד".
לדברי מזרחי ורוזנברג, "בתקופה האחרונה קיימנו שיחות עם גורמים רבים, לרבות גורמים בכירים במשרדי האוצר, הכלכלה וגורמים ביחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ומתוך השיחות עולה כי בשבוע הקרוב צפויה להתקבל הצעת מחליטים של הממשלה, אותה מוביל משרד הכלכלה בראשו את עומדת. ההצעה צפויה לאשרר את הגדלת המכסות להעסקת עובדים לא ישראלים לענף התעשייה והשירותים כולו, אך ענף הניקיון אינו מוזכר כלל וזוכה להתעלמות ממשרדי הממשלה, שלא לדבר על להיכלל במכסה כלשהי".
ארגון חברות הניקיון בישראל הוא הארגון המשמש כארגון המעסיקים היציג בענף הניקיון. הארגון מאגד כ-200 חברות ניקיון, ביניהן החברות הגדולות והוותיקות במשק הישראלי, המעסיקות יחד כ-80 אלף עובדים.
מהביטוח הלאומי נמסר: "הנהלת הביטוח הלאומי מחויבת להעניק את מלוא הכלים, האמצעים וכוח האדם, לשם עמידה במלוא המשימות המוטלות על עובדיו. כל סטייה ממדיניותו זו, תגרור פגיעה באיכות, יעילות וזמינות השירות הניתנים לתושבי ישראל".