רשימה מתארכת של עסקים במרכז הארץ הודיעו היום (א') שיעצרו את הפעילות הערב במחאה על חידלון היד של הממשלה בהחזרת החטופים, וכדי לעודד את הציבור ללכת להפגין למען שחרורם. בין המסעדות שיסגרו החל מהשעה 18:00 העסקים בקבוצת R2M של רותי ברודו, המסעדות של אייל שני האחים, הוטל מונטיפיורי, דיקסי, בסטה, המשייה, בלבוי, קלמטה, קפה בכרם, יין בכרם, הבוקה, חמנייה, דייזי, פיצה לילה, הנסיך, הכוסית, טוני וספה, המגדלור, אוזריה בתל אביב ועוד.
גם בתי קולנוע לב והסינמטק הודיעו שיסגרו את שעריהם הערב ויצטרפו למאבק להשבת החטופים, ובתוך כך הודיעו גם הקאמרי, הבימה, בית ליסין ותיאטרון צוותא שיבטלו את כל ההצגות וההופעות שתוכננו הערב.
2 צפייה בגלריה
מחאה נגד הפקרת החטופים ברחובות
מחאה נגד הפקרת החטופים ברחובות
מחאה נגד הפקרת החטופים
(צילום: מיקי שמידט)
תומר מור, מנכ"ל מסעדנים חזקים ביחד, מסר כי "נתבקשנו לפרסם ולהפיץ ע"י משפחות החטופים לקיים פעולה קיצונית ולהשבית את כל העסקיםו והמסעדות בשעה 18:00 כדי ללכת להפגין בקפלן למען שחרור החטופים". לילך ספיר, מבעלי הפיקוק ומראשי איגוד המסעדנים, אמרה ל-ynet: "לא נפתח הערב כי אנחנו רוצים לאפשר לנו ולצוותים ללכת להפגין".
שרונה מרקט ועזריאלי הודיעו כי יאפשרו לעסקים ששוכרים אצלם לסגור את דלתותיהם בערב. דור בורשטין, מנכ"ל שרונה מרקט מקבוצת ביג, מסר: "לאור התחושות הקשות החלטנו להעניק תמיכה מלאה לעסקים במרקט שיבחרו לסגור את דלתותיהם בין השעות 18:00 ל-22:00, כאות הזדהות עם המשפחות והקהילה כולה ולהשתתף בהפגנות המחאה".
מקבוצת עזריאלי נמסר: "בשעה קשה זו - קבוצת עזריאלי מתייצבת לצד משפחות החטופים, וקוראת למקבלי ההחלטות לקדם באופן מיידי עסקה לשחרורם. קבוצת עזריאלי תאפשר חופש פעולה לכל אחד מבעלי העסקים בנכסיה, לנהוג בהתאם לשיקול דעתו וצו מצפונו בכל הנוגע להשבתה המתוכננת".

לחץ על ההסתדרות וראשי המשק להודיע על שביתה

במקביל, פורום העסקים המאגד את 200 בכירי המשק עשוי להודיע הערב על השבתת המשק. זאת בעוד שבהסתדרות טרם פרסמו כל הודעה בנושא רצח שישה החטופים, גם לא הודעת אבל וזעזוע כפי שעשו כבר רוב הארגונים הכלכליים.
2 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד בוועידת "האנשים של המדינה"
ארנון בר דוד בוועידת "האנשים של המדינה"
בהסתדרות עדיין דנים האם לנקוט בצעדים. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד
(צילום: יריב כץ)
כפי שנודע ל-ynet, ראשי ארגונים כלכליים גדולים פנו בשעות האחרונות אל יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וקראו לו להודיע על השבתת המשק מחר, יום הלוויות החטופים שנרצחו בסוף השבוע וגופותיהם חולצו בלילה. חלק מראשי הארגונים אף הציעו להודיע על השבתה ללא הגבלת זמן.
פורום העסקים של ישראל, המורכב מ-200 מראשי המשק, ומעסיק את מרבית העובדים הלא מאוגדים בישראל הודיע כי הערב יתכנס הפורום יחד עם מטה ההייטק, פורום האלופים, ראשי ערים, מנהלי בתי חולים יחד עם נציגי משפחות החטופים לכינוס חירום.
מוקדם יותר מסרו בפורום העסקים כי הם מצטרפים למחאת מטה החטופים וקוראים לכל הציבור שלא להישאר אדיש לנוכח אובדן החיים היום-יומי והפקרת החטופים למותם, כאשר על פי מערכת הביטחון כולה ניתן היה להציל אותם. "במקביל לכאוס הביטחוני, כאוס כלכלי ללא תקציב מדינה הגיוני, שביתה במערכת החינוך וקריסת השירות הציבורי".
גורמים בהסתדרות אמרו ל-ynet כי מתקיימים בקרב ראשיה דיונים רצופים כאשר חלק מהם סבורים שנוכח אירועי סוף השבוע העצובים והמדאיגים "לא יתכן שההסתדרות תשב מהצד". גורם בכיר במשק אמר היום כי "ההסתדרות הייתה צריכה להיות הראשונה שמגיבה למה שמתרחש במדינה, אבל מתברר שגם הפעם היא תהיה האחרונה".
יצוין שההסתדרות כבר השביתה את המשק למשך 12 שעות בראשית חודש ינואר השנה על רקע הדרישה לעסקה להחזרת החטופים, אולם גורמים וועדים שונים כמו ועד רשות שדות התעופה אמנם שיתפו פעולה בשביתה אך הצטערו אחר כך שנטלו בה חלק. היו גם גורמים שסברו שאין זה מתפקידה של ההסתדרות להשבית את המשק שלא על רקע מחלוקות בתחום יחסי העבודה.
מנגד, בהודעה שפרסמה ההסתדרות הלאומית נכתב כי "המשק הישראלי נמצא באחד משעותיו הקשות ואנו חייבים לנהוג באחריות לאומית. לחזק, ולא לגרור ולהיגרר לפעולות אשר יחלישו את החברות במגזר העסקי וציבור העובדות והעובדים בישראל. השבתת המשק היא צעד מסוכן, צעד שייפגע במשק, בחוסנה וביטחונה של מדינת ישראל. אויבנו מחככים את ידיהם תוך שהם צופים בנו, קורסים לתוך עצמנו. אנו, הנהגת ההסתדרות הלאומית – לא ניתן לזה יד".
בתוך כך, גם מטה ההייטק בישראל פנה לכל עובדי ענף ההייטק היום וקרא להם להגיע להפגין הערב בשער בגין: "לא יושבים היום בבית, יוצאים לרחוב עם המשפחות. היום התבשרנו בכאב ובשברון לב על הרצחם בשבי של הרש גולדברג, עדן ירושלמי , כרמל גת, אלמוג סרוסי, אלכס לבנוב ואורי דנינו. בואו נעמוד עם משפחות ונקרא ביחד איתם לממשלת ישראל לחתור לעסקה מיידית שתשיב את אחינו ואחיותינו כולם הביתה ולהציל מייד את החטופים שנותרו בידי החמאס".
גורמים בענף ההייטק אמרו ל-ynet כי אם יוחלט על הפגנות בימים הבאים חברות יוכלו להודיע כי לא יפחיתו משכרם של עובדיהם שישתתפו בהפגנות על רקע הדרישות לביצוע עסקה מיידית להחזרת עשרות החטופים שכנראה עודם בחיים.

עיריות הודיעו שישביתו קבלת קהל

בתוך כך, מרכז השלטון המקומי ומרכז השלטון האזורי הודיעו כי "בהמשך לשיחות שקיימנו עם רבים מראשי הרשויות, כאות הזדהות ותמיכה יתקיימו מחר בין השעות 09:00 ל-10:00 התכנסויות ופעולות לאות הזדהות ותמיכה עם משפחות החטופים, כל רשות בדרך שהיא רואה לנכון. בשעות אלו לא תהיה קבלת קהל במשרדי העירייה. אנו עומדים לצד משפחות החטופות והחטופים ומצפים לראות את כולם חוזרים במהרה הביתה".
ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, כתב ברשת X כי "לאות הזדהות עם החטופים ומשפחותיהם, עיריית תל אביב-יפו מצטרפת לשביתה. מחר, החל משעות הבוקר ועד לצהריים לא תהיה קבלת קהל ונאפשר לכל העובדות והעובדים לצאת ולתמוך במאבק המשפחות".
גם עיריית גבעתיים הודיעה כי תשבית מחר את קבלת הקהל במשרדי העירייה כדי לצאת להפגין. בנוסף, תזמין גם תלמידים מהתיכונים להצטרף לפעילות. "לגבי מערכת החינוך: אם יוחלט על השבתה, נעדכן בהקדם", מסרו מהעירייה.
רותם ידלין, ראשת מועצה אזורית גזר: מועצה אזורית גזר תשבות מחר, לא תהיה קבלת קהל ועשרות עובדים ייצאו למטה החטופים להביע הזדהות עם הסבל של המשפחות. המחיר של אי השבת החטופים גבוה מידי עבורנו כאומה. זה אובדן ערכים מוחלט. זו לא המדינה שגדלנו בה ובה אנו מגדלים את ילדינו".
רפי סער, ראש עיריית כפר סבא הודיע על הצטרפות לשביתה בכדי לאפשר לעובדי העירייה לצאת ולתמוך במשפחות החטופים: "אני קורא לראשי רשויות נוספים להצטרף גם הם ולהשבית את פעילות העירייה. החזרת החטופים היא משימה לאומית. הגיע הזמן לפעול!".
עיריית הרצליה מסרה כי "העירייה תומכת במשפחות החטופים. מחר יצאו עובדי העירייה אל כיכר החטופים בתל אביב על מנת להביע הזדהות עם כאבן של המשפחות. בשל כך, לא תתקיים מחר קבלת קהל במשרדי העירייה. כמו כן, הערב תבטל החברה לאמנות ותרבות הרצליה את כל אירועי ומופעי התרבות שתוכננו במוסדות העירוניים: היכל אומניות הבמה, היכל בעיר וסינמטק הרצליה. המוקד העירוני 106 ימשיך לפעול כרגיל".
עיריית חיפה הודיעה על ביטול פעילויות התרבות העירוניים שתוכננו להערב ומחר, כהזדהות עם סבל משפחות החטופים. "הפעילות במוזיאונים, בסינמטק, בתיאטרון העירוני ובקונצרטים תופסק ולא תתקיים. קבלת הקהל תפעל כרגיל מתוך רצון שלא לפגוע בשירות לתושבי העיר".