המחסור בחלב נמשך: כבר שבועיים שאין מספיק קרטוני ושקיות חלב ברשתות השיווק ויש גם מחסורים במוצרי חלב נוספים כמו שוקו ומשקאות חלב. מדובר במחסור שחוזר מדי שנה בחודש בו החגים נופלים על ימי אמצע השבוע, אך השנה המחסור ממושך מהרגיל.
מביקור בסניפים עולה כי המדפים דלילים בסחורה, גם בשעות הבוקר. בסניף יוחננוף מצאנו בעיקר חלב תנובה. בסניף חצי חינם מצאנו אמנם שקיות חלב של טרה אך קיים חוסר בקרטוני חלב של החברה. בסניף שופרסל מצאנו חלב תנובה בלבד ומחסור בחלב של המותג הפרטי, טרה ויטבתה. בנוסף, הקנייה בשופרסל מוגבלת לשלוש יחידות ללקוח. עובד בסניף אמר ל-ynet כי "המדף נראה בבוקר מלא בחלב, אבל זאת סחורה שנגמרת תוך שעה ואין לנו מלאי במחסנים".
3 צפייה בגלריה
מחסור בחלב
מחסור בחלב
קנייה המוגבלת לשלוש יחידות ללקוח. מחסור בחלב בסניף שופרסל
(צילום: מירב קריסטל)
באחת מרשתות השיווק אמרו ל-ynet: "אנחנו מקבלים 30%-40% מההזמנה. מקרר החלב דליל מהבוקר ולקראת סוף היום הוא גם ריק לגמרי. יש יותר חלב תנובה בגלל מערך ההפצה שלה שהוא יותר יעיל, אבל המחסור שווה בכל החברות".
בשטראוס מסרו כי החוסרים הם אכן בחלב, שוקו ומשקאות חלב. כל מוצרי יטבתה. במוצרי שטראוס כמו מילקי ודנונה אין מחסור. "אין בעיה של חומר גלם אבל בגלל פריסת החגים השנה יש באופן משמעותי פחות ימי ייצור החודש ומכאן נובעים החוסרים של החלב ומשקאות החלב. אנחנו מאמינים שזמן קצר אחרי החגים נוכל להשלים את החוסרים", מסרו בחברה.
בתנובה סירבו להגיב והפנו למועצת החלב. שם נמסר, כי "תצורת חלב בקרטון היא המרכזית שיש בה מחסור. המחסור משתנה ממקום למקום (תלוי מיקום גיאוגרפי) כשביחס ישר לגודל, תנובה מצליחה להביא את המוצר ליותר נקודות מכירה. השוק מתחיל להשלים מלאים, עד יום שישי יהיה די חלב, כשביום ראשון תהיה השלמה של מוצרים נוספים, כשמלאי מלא יהיה רק לקראת אמצע שבוע הבא".
בטרה מסרו, כי "כמדי שנה מיעוט ימי עבודה מקטין את הייצור לכל השוק".
גורם באחת מרשתות השיווק אמר ל-ynet: "אני לא זוכר הרבה זמן חג כזה, שהיו בו התמודדויות גם עם חלב גם עם בשר, גם עם שמן וגם עם הרבה מאוד פירות וירקות שסבלו ממחסורים זמניים".
ברשתות מדווחים גם על מחסור בשמן קנולה. בסניף יוחננוף תלו שלט: "עד 6 יחידות ללקוח". לעומת זאת בסניף שופרסל היה שמן קנולה בשפע, של המותג הפרטי. הסיבה למחסור היא בעיקר הפיכת שמנים ל"גידולי כסף" במקום גידולי מזון, משום ששמנים צמחיים החלו לשמש כתחליף לדלק.
3 צפייה בגלריה
שמן קנולה
שמן קנולה
"עד 6 יחידות ללקוח". שמן קנולה ביוחננוף
(צילום: מירב קריסטל)
ברשתות טוענים: "יש מחסור כבר הרבה זמן בשמן קנולה. אנחנו מפצים על זה בהרבה שמנים שלא רואים בכמויות גדולות כמו סויה, תירס וחמניות. שמן קנולה מהווה בדרך כלל 70%-75% מהמכירות אבל יש חוסר עולמי של קנולה שילך ויחמיר. לפי יבואנים לקראת נובמבר יהיה יותר קשה".
3 צפייה בגלריה
שמן קנולה
שמן קנולה
בשופרסל לא הורגש מחסור בשמן קנולה
(צילום: מירב קריסטל)
באחד מסניפי ויקטורי בתחילת השבוע כמה ממדפי הירקות והפירות היו ריקים. באחת מרשתות השיווק הגדולות אמרו ל-ynet: "בירקות יש מחסורים רגעיים. למשל, היה חוסר גדול בירקות כמו כרוב, כרובית, שעועית. בפירות חסר אפרסקים, נקטרינות ושזיפים. קשה להשיג. אם אתה צריך 100 קרטון - אתה צריך להסתדר עם 40%-30% מהכמות שאתה צריך. זה ברור כי יש מעט ימי עבודה. גם בעוף ובבשר היה מחסור אבל היום חוזרים לשחוט והביקוש הגבוה לכיפור, סוכות כבר מאחורינו".
לפי הרשתות, המכירות בחודש החגים היו עד כה פחות טובות ממכירות 2020 למרות הציפייה שספטמבר יהיה טוב יותר מ-2020. בשנה שעברה הישראלים נרגעו מבהלת הקורונה והפסיקו לאגור בספטמבר והשנה יש עדיין הרבה ישראלים שלא טסו לחו"ל. ייתכן שהתחושה הזאת נובעת מהעובדה שבשנה שעברה היו יותר ימי קניות.