שיא בקניות לקראת ראש השנה: השנה הוצאנו בספטמבר למעלה מ-38.811 מיליארד שקל בכרטיסי אשראי בתוך ישראל - עלייה של 21.4% לעומת 2021. לשם השוואה, בספטמבר 2021 נרשמו הוצאות בסך של 31.961 מיליארד שקל, כך לפי נתוני חברת שב"א, מנהלת ומפתחת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי. הנתונים לא כוללים רכישות אונליין מאתרים בחו"ל ולא כוללים קניות מעבר לים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לשם השוואה, בספטמבר 2020, במהלכו חל הסגר השני והיו הגבלות על פעילות המשק בשל נגיף הקורונה, ההוצאות בכרטיסי אשראי הגיעו ל-30.184 מיליארד שקל. בספטמבר 2019 סך ההוצאות הגיע ל-30.378 מיליארד שקל.
העלייה הזאת הייתה צפויה, שכן היא ממשיכה מגמה: גם ביולי אוגוסט חלה עלייה במספר העסקאות וגם בגובה ההוצאות למרות שיותר ישראלים טסו לחו"ל בקיץ השנה. סיבות נוספות לשיא: נמשך המעבר לתשלום באשראי ממזומן וצ'קים. סיבה חשובה שלישית היא שספטמבר 2021 היה עמוס חגים בעוד בספטמבר השנה היו יותר ימי חול ויום כיפור וסוכות חלים באוקטובר - מה שהותיר יותר ימי קנייה בספטמבר השנה לעומת אשתקד. עיקר העלייה מיוחסת למכירות אונליין, שכן במכירות בחנויות הפיזיות חלה ירידה. גם בקניונים מדווחים על ירידה בפדיון.
הוצאנו יותר על אוכל
ברשתות המזון חלה עלייה בקניות באשראי מ-139.124 מיליון שקל ב-2019 ל-169.833 מיליון שקל השנה - עלייה של 22% במכירות, ייתכן בגלל התייקרויות אבל גם בשל מועדי חג שונים. בספטמבר 2021 הוצאנו 154.807 מיליון שקל בקניות ברשתות השיווק. הוצאנו יותר גם על מסעדות ומזון מהיר (כ-82 מיליון שקל לעומת 64 מיליון שקל אשתקד), תחבורה כ-13.2 מיליון שקל לעומת 10.3 מיליון שקל אשתקד) ועל דלק (כ-52 מיליון שקל לעומת 46 מיליון שקל אשתקד).
עלייה בהוצאות גם על מוצרי פארם, הלבשה והנעלה ופנאי ובידור. זינוק בהוצאות על תעופה מ-2.77 מיליון שקל ב-2021 ל-5.88 מיליון שקל השנה עלייה של 112%. על מלונאות הוצאנו פחות לעומת 2021: 26.4 מיליון שקל לעומת 27.1 מיליון שקל ב-2021. על מוצרי חשמל הוצאנו בספטמבר השנה 80.6 מיליון שקל - בדומה ל-2020 אז הוצאנו 80.5 מיליון שקל ויותר מאשר ב-2021 אז הוצאנו 62.5 מיליון שקל.
ההוצאה היומית הממוצעת בספטמבר החולף הגיעה לשיא של 1.294 מיליארד שקל - עלייה של 21.5% לעומת 2021. מדובר בצמיחה של 2.9% בממוצע, לעומת אוגוסט 2022, בו סכום ההוצאות הממוצע היומי הגיע ל-1.257 מיליארד שקל. כלומר: סכום ההוצאות הממוצע היומי עלה בכ-40 מיליון שקל מחודש לחודש. בספטמבר 2021 סכום ההוצאות הממוצע היומי הסתכם ב-1.065 מיליארד שקל בלבד.
חלה גם עלייה של 31% ברכישות באתרי אינטרנט ישראלים לעומת ספטמבר אשתקד. ההוצאה החודשית בעסקאות אונליין הגיעה בספטמבר לשיא חדש ולסכום כולל של 22.447 מיליארד שקל. בספטמבר 2021 הגיע סכום ההוצאות בעסקאות אונליין ל-17.191 מיליארד שקל. סכום ההוצאה היומית בעסקאות אונליין בספטמבר עמד על 748.246 שקל, נתון המהווה עלייה של 6.5% וכ-46 מיליון שקל בסכום ההוצאות יומי הממוצע באונליין לעומת אוגוסט 2022 בו הוצאנו ביום 702.297 מיליון שקל אונליין.
ירידה בקניות בחנויות, עלייה בפדיון בקניון מול הים
יחד עם זאת, כאמור, ההוצאות בעסקאות פיזיות בבתי העסק עצמם צמחו בספטמבר בשיעור של 10.8% לעומת אשתקד. סכום ההוצאות בעסקאות פיזיות עמד בספטמבר 2022 על 16.364 מיליארד שקל לעומת סכום הוצאות כולל בעסקאות פיזיות של 14.772 מיליארד שקל בספטמבר 2021. ממוצע ההוצאות היומי בעסקאות פיזיות עמד בספטמבר על סכום של 545.448 מיליון שקל. זוהי ירידה של 1.7% לעומת אוגוסט 2022 בו סכום ההוצאות היומי הממוצע בעסקאות פיזיות עמד על 555.042 מיליון שקל.
גם לפי נתוני חברת RIS שמודדת את המכירות ברוב החנויות בקניונים ובמרכזי הקניות (פאואר סנטרים), יש ירידה בפדיון של 1.3%. החברה בדקה את נתוני השבוע לפני ראש השנה עד סוף השבוע בו ח ראש השנה - שנה מול שנה. הפדיון במרכזי הקניות עלה ב-1% והפדיון בקניונים ירד ב-2.7%.
איפה כן הייתה עלייה במכירות? בחוצות המפרץ אאוטלט הייתה עלייה של 20% ובביג פשן ירכא הייתה עלייה של 7% במכירות. קניון עזריאלי מול הים אילת הציג עלייה במכירות של 4% וגובה המכירות הגבוה ביותר למ"ר: 166 שקל.
ירידה במשיכות המזומן
לפי שב"א, חלה גם ירידה של 2.2% בממוצע היומי של משיכות המזומן בכספומטים הבנקאיים בספטמבר לעומת אוגוסט. סכום המשיכה הממוצע היומי בספטמבר עמד על 189.475 מיליון שקל לעומת 193.779 מיליון שקל באוגוסט 2022. בספטמבר 2022 נמשכו מהכספומטים הבנקאיים על ידי הישראלים סכום כןלל של 5.684 מיליארד שקל, מדובר בעלייה של 14.8% לעומת ספטמבר 2021 בו היקף משיכות המזומן מהכספומטים הבנקאיים הגיע לסכום של 4.951 מיליארד שקל.
רונית טישלר פיטי, סמנכ"לית תפעול וקשרי שותפים בחברת שב"א: "בימים שלפני ראש השנה ראינו כיצד הציבור הישראלי מגביר את השימוש ואת היקף ההוצאות בכרטיסי אשראי כחלק מההיערכות שלו לחגי תשרי. הרכישות בעסקאות אונליין ממשיכות לצמוח בצורה משמעותית, וזאת כחלק מהרגלי הצריכה החדשים שהציבור אימץ במהלך תקופת משבר הקורונה. בשעות הפעילות העמוסות בערב ראש השנה, נרשמה במערכות שב"א פעילות של למעלה מ-16 אלף עסקאות באשראי בדקה".