סגן שרת האוצר האמריקאי, וולי אדיימו, קורא לישראל להאריך את יחסיה הבנקאיים עם הבנקים הפלסטיניים למשך שנה לפחות, בצל המלחמה בין הצדדים. בפגישה עם נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, בניו יורק, הזהיר אדיימו כי ביטחונה של ישראל עצמה עלול להיפגע במידה שתנתק את הקשרים עם מערכת הבנקאות הפלסטינית.
אדיימו הביע את דאגת הממשל האמריקני מאיומים מצד גורמים בממשלת ישראל לנתק את היחסים הבנקאיים בין בנקים ישראליים ופלסטיניים. האישור הנוכחי ליחסים אלה עתיד לפוג ב-31 באוקטובר, מה שמסכן עסקאות ייצוא וייבוא בשווי של כמעט 10 מיליארד דולר.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
הבנק העולמי הזהיר כי הכלכלה הפלסטינית קרובה לקריסה, עם ירידה של 86% בתוצר המקומי הגולמי של עזה ברבעון הראשון של 2024 כתוצאה מהמלחמה.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', האריך ביוני האחרון את הפטור המאפשר שיתוף פעולה בין המערכת הבנקאית הישראלית לבנקים הפלסטיניים בגדה המערבית, אך רק לארבעה חודשים במקום שנה שלמה, כפי שעשו קודמיו. הקשר בין שתי המערכות מאפשר לבנקים הישראלים להעביר תשלומים בשקלים עבור שירותים ומשכורות שקשורים לרשות הפלסטינית, ללא סיכון להיות מואשמים בהלבנת הון ומימון טרור.
גורמים אמריקנים מזהירים כי ניתוק הבנקים הפלסטיניים עלול לערער את היציבות האזורית ולהעביר עסקאות פיננסיות פלסטיניות דרך גורמים מפוקפקים, מה שיפגע בביטחון הישראלי והאזורי.
שרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן העלתה חששות דומים לקראת פגישת שרי האוצר של ה-G7 בחודש מאי, והנושא הוזכר בשתי הודעות משותפות של הארגון.
גורם אמריקני הוסיף כי יכולת הקיום של הרשות הפלסטינית חיונית ליציבות בגדה המערבית, שבאופן ישיר חיונית לביטחון הלאומי של ישראל עצמה.

"נזקה של הרשות עולה על תועלתה"

גורמים בסביבת שר האוצר טענו כי "הרשות הפלסטינית מוכיחה פעם אחר פעם עד כמה היא עסוקה בלרדוף ולתקוף את מדינת ישראל, הן בתמיכה ישירה במחבלים שרצחו יהודים והן בקידום הליכים והצעות אנטישמיות בעולם, באו"ם ובמוסדות הבינלאומיים. רק בשבוע האחרון העבירה הרש"פ החלטה אנטישמית באו"ם הקוראת לאמברגו נשק על ישראל שנמצאת בעיצומה של מלחמה קיומית מול שבע חזיתות. עמדתו של שר האוצר ידועה, נזקה של הרש"פ עולה על תועלתה וצריך לתת לה לקרוס.
"זאת ועוד, המערכת הפיננסית של הרש"פ נגועה עד צוואר בטרור. החזקת הבנקים הקורוספונדנטים מהווה סיכון ענק שמדינת ישראל נוטלת על עצמה במשך שנים והעובדה שמדינת ישראל מעניקה שיפוי לבנקים שלה כדי שימשיכו בהעברות לבנקים הפלסטיניים ואלו ימשיכו בהעברת כסף לטרור - זו פרקטיקה שלא יכולה להימשך.
"שר האוצר יעשה את כל אשר לאל ידו כדי לוודא אחת משתיים: או שהרש"פ תחדל לעסוק בטרור ובמלחמה נגד ישראל והמערכת הפיננסית שלה תעמוד בכל הסטנדרטים הבינלאומיים הנדרשים במאבק נגד הטרור, לרבות שקיפות, בקרה ופיקוח על ידי הגופים הבינלאומיים, או שמדינת ישראל תמשוך את ידה ותיתן לרש"פ להתמודד עם תוצאות מעשיה בעצמה".