(צילום: ליאור שרון)
"הנזק נכון לעכשיו עומד על עשרות מיליונים, ואנחנו לא מקבלים תשובות". כך אמר היום (ג') יונתן הירשפלד, מנכ"ל ארגון מגדלי הבקר בעקבות אלפי הדונמים של שטחי מרעה לבקר שנשרפו בגולן ובגליל כתוצאה מהשריפות שנוצרו מירי חיזבאללה. זאת לצד עשרות כוורות שנשרפו גם הן.
ממועצת הדבש נמסר כי השריפות שהשתוללו אמש (שני) ובשבוע שעבר, בגליל העליון וברמת הגולן, כילו עשרות אלפי דונם של מרעה, חורש ומטעי פרי - המהווים מקור צוף (מזון) לדבורה. כמו כן נשרפו עשרות כוורות, אך בשל האש אשר עדיין דולקת בחלק מהאזורים לא ניתן להגיע לכל השטחים השרופים ולאמוד את הנזק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שריפות בגליל העליון
שריפות בגליל העליון
שריפות בגליל העליון
(צילום: ACK GUEZ / AF)
הדבוראי תלם גלילי ממכוורת איילת השחר בגליל העליון אומר כי בימים האחרונים התגברו אירועי השריפות כתוצאה מירי חיזבאללה: "מראות השטחים השרופים קורעים את ליבנו. אמש חזינו בשריפה הכואבת ביותר שכיסתה בעננה שחורה את כל הגליל העליון, וכילתה שטחי מרעה רבים וכנראה גם עשרות כוורות של חבריי הדבוראים. אנו ממתינים שהאש תיכבה לגמרי, והדבוראים יוכלו להגיע לבדוק את מצב כל הכוורות בגליל ובגולן".
אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש, הוסיף כי "שטחי מרעה שנשרפו, ואובדן של כוורות דבורים, מהווים פגיעה אנושה בפן האקולוגי והחקלאי, ועדיין לא ידוע לנו האומדן הסופי של הנזק אשר טרם התגלה. בכל פעם שנשרפות כוורות, שטחים חקלאיים ושטחי מרעה צופני - נהרס גם ייצור המזון מן הצומח. על ממשלת ישראל לשים את ענף החקלאות והפיצויים לכלל הדבוראים והחקלאים בראש סדר העדיפויות, בדרך לשיקום המדינה".
יונתן הירשפלד, מנכ"ל ארגון מגדלי הבקר, סיפר: "רק אתמול נשרפו בגליל עליון כמעט 7,000 דונם מרעה, ואנחנו עוד לא יודעים כמה בגולן. אם אין עשב - נצטרך לתת לבקר מזון יקר. יש גם מערכת אקולוגית שנפגעה קשה והרבה בעלי חיים, כולל בקר, שנשרפו. בחלק מהמקומות בגולן עדיין בוערת אש, ולא ניתן לאסוף את העדר. בשנה הבאה תהיה קטסטרופה מבחינת בשר טרי מקומי. הפרה היא חיה רגישה – והיא לא מתעברת וגם מתה בגלל הסטרס.
"הבוקרים בארגון שומרים על 1.5 מיליון דונם של שטחים פתוחים. אובדן המשילות שהיה בנגב לא קרה עד כה בצפון, כי מגדלי הבקר נלחמים בפלישות, בגניבות ובהשלכת פסולת. אם לא יהיו עדרים בצפון - המדינה גם תפסיד. עדיין אני לא מצליח שהממונה במס רכוש על פיצוי לחקלאים יענה לטלפונים. לא ייתכן שלבוקרים יהיה נזק אדיר - רק הנזק לגדרות הוערך ב-22 מיליון שקל, לפי הערכת משרד החקלאות, והמדינה לא תפצה בהתאם".
לדברי הירשפלד, "בצפון יש 30 אלף ראשי בקר. הביטחון התזונתי של מדינת ישראל נפגע. אני עכשיו עם תורמים בקיבוץ בארי, בראשות רוברט גולדברג לשעבר נשיא הפדרציה היהודית בצפון אמריקה, שתורמים כעת במקום הממשלה לשיקום עדר הפרות לבשר של בארי, שלא נותר ממנו אחרי 7 באוקטובר. בזכותם נקים בבארי עדר ראשון מסוגו: אנגוס אדום מארצות-הברית".