פחות מ-24 שעות לאחר הפרסומים שלפיהם דירקטוריון נגה, חברת ניהול מערכת החשמל, דן בהדחת המנכ"ל שאול גולדשטיין שהתריע בשבוע שעבר כי ישראל אינה ערוכה למלחמה כוללת בצפון - ובחברה כבר משנים את הטון. כעת טוענים שם כי נושא הדחתו של גולדשטיין כלל לא עלה בדיון אתמול, וכי דנו אך ורק בנושאים מקצועיים ביחס לתרחיש שהציג.
על אף שבחברה לא פוסלים לחלוטין את האפשרות כי גולדשטיין יודח, הקולות כיום כבר מתונים בהרבה, ולא מן הנמנע שהאירוע יסתיים במילים מכובסות כמו "תוכנית עבודה חדשה".
1 צפייה בגלריה
שאול גולדשטיין
שאול גולדשטיין
מנכ"ל נגה, שאול גולדשטיין
(צילום: רונן טופלברג)
שינוי הגישה בנגה, והעובדה שבחרו שלא לפרסם הכחשה לפני הפרסומים בתקשורת או לאחריהם - יכולים להעיד שמדובר בניסיון של החברה והיו"ר סמי תורג'מן (שגם ביקש את קיום הדיון אתמול) לעשות סיבוב יח"צ, אם במטרה לרצות שרים ואם לטובת פוליטיקה פנימית בחברה. במילים אחרות, בנגה פשוט רצו להראות שהם נוקטים צעד כלשהו, גם אם למטרות יח"צ בלבד, על גב מנכ"ל החברה והציבור הישראלי - בעת מלחמה.
הדיון שנערך ביום ראשון עסק בעיקר, כך לפי גורמים המעורים בפרטים, בהשלכות האמירות של גולדשטיין, ובניסיון להבין האם אכן יש בדבריו אמת ואת חומרת הדברים. בדיוני ההמשך בדירקטוריון שצפויים להתקיים ביום רביעי, אמור גולדשטיין להציג שתי סוגיות מרכזיות: מהן נקודות התורפה ברשת החשמל שעליהן דיבר, ואשר עלולות להוביל לתרחיש הפסימי שהציג, ומה בדיוק צריך לעשות כדי למנוע את התרחיש.
יש לא מעט מומחים שיחלקו על העמדות ותרחיש הקיצון שהציג גולדשטיין. גם אם הפסקות חשמל זמניות יתרחשו, בישראל יש גיבויים מסוימים ורזרבות של ייצור חשמל כמו גם יכולת להפעיל תחנות כוח על בסיס סולר ולא רק על בסיס גז טבעי במידה שתופסק הפקת הגז. עם זאת, העובדה שמתקיים שיח על הדחת מנכ"ל חברה ממשלתית לאחר שזה מזהיר את הציבור מתרחיש שבעיניו הוא אפשרי - היא בעייתית במיוחד, מאחר שהמסר לבכירים בשירות הציבורי הוא שעדיף להם לא לומר את האמת, אם זו אינה נוחה.
מנגה נמסר בתגובה: "דירקטוריון נגה דן באופן רצוף כל העת בסוגיות הליבה של החברה, והפעם ידון במהות הערכותיו של המנכל".
הדיון בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי
(צילום: INSS)