הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז חיפה החליטה החמירה את התנאים להקמת שכונת הפרפרים בחדרה: הפסקת פעילות היחידות הפחמיות בתחנת הכוח אורות רבין. זאת, בעקבות התנגדות איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל. החברה להגנת הטבע התנגדה לתוכנית, בה מצוי זן פרפרים בסכנת הכחדה, אך בהמשך משכה את ההתנגדות לאור שינויים בתוכנית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תוכנית שכונת הפרפרים של חברת שיכון ובינוי כוללת בקשה להקמת 2,600 יחידות דיור על שטח של כ-1,000 דונם, מזרחית לתחנת הכוח אורות רבין, כק"מ בלבד ממאגר הפחם בתחנה.
1 צפייה בגלריה
ארובה ארובות תחנת כוח אורות רבין חברת החשמל חדרה
ארובה ארובות תחנת כוח אורות רבין חברת החשמל חדרה
תחנת הכוח אורות רבין
(צילום: רויטרס)
לתוכניות הוגשו מספר התנגדויות, בהם של איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל. ההתנגדות התמקדה בשתי דרישות, הראשונה טיפול במפגע אבק הפחם אשר מתפזר מהתחנה אל עבר שכונת חפציבה הסמוכה וגורם מזה עשרות שנים לפגיעה באיכות החיים ובבריאות תושבי השכונה. הדרישה השנייה נוגעת להפסקת הפעלת יחידות 4-1 הפחמיות הישנות בתחנה. כזכור, ממשלת ישראל קבעה כי היחידות יועברו לשימור ביוני 2022, אך בעקבות דרישת חברת החשמל נדחה המועד, על אף חוות דעת של משרד הבריאות לפיה כ-50 איש בשנה מתים מהפליטות מהיחידות הללו.
לאור דרישות האיגוד, קבעה הוועדה המחוזית שני תנאים להקמת השכונה: הראשון הוא סגירה מוחלטת של יחידות 4-1, כלומר מעבר לשימור שקבעה הממשלה שמשמעותו הפעלה מספר חודשים בשנה בעת חירום וכתחזוקה שוטפת. התנאי השני: מציאת פתרון למפגע אבק הפחם.
בהתנגדות של האיגוד ציינו כי אם הוועדה תחליט שלא לאשר את התוכנית, "תהיה בכך אמירה מפורשת של מדינת ישראל, שאיננה יכולה להשלים עוד עם מפגע אבק הפחם והתחלואה הנגרמת ממנו, בכך תפעיל הוועדה לחץ על חח"י (חברת החשמל לישראל), לפעול במיידי להפסקת המפגע, בכל אמצעי שהוא וללא כל דיחוי נוסף". יש לציין כי היחידות היו אמורות להיסגר ביוני 2022, אך בחברת החשמל ביקשו לעכב את הסגירה.
יו"ר האיגוד, אסיף איזק, אמר בתגובה כי "הוועדה קבעה את מה שידוע לכל. יש לסגור את יחידות 4-1 ולמצוא פתרון למפגע אבק הפחם. אנו דורשים מהממשלה לפעול לכך באופן מיידי ולעצור את הפגיעה בסביבה, באיכות החיים ובבריאות התושבים". במקביל, בימים אלה מגבש האיגוד תביעה כנגד חברת החשמל בשל עיכוב זה.
התנגדות נוספת הייתה מטעם אגודת הפרפרים. "הרס וקיטוע בית הגידול על ידי סלילה ובנייה בתקופה בה אוכלוסיית נחושתן-הנמלים הגלילי נמצאת בשפל יכשילו את התאוששותו ועלולים להביא להכחדתו מאזור השרון", הזהירו באגודה.
כיום מונה אוכלוסיית הפרפרים עשרות פרטים בלבד, ואוכלוסייתה הצטמצמה ב-99% מאז שנת 2006 ועד 2020. גם החברה להגנת הטבע התנגדה לתוכנית, שבאזורו אוכלוסיית פרפרים מזן "נחושתן הנמלים הגלילי" המצוי בסכנת הכחדה. בחברה אמרו כי אוכלוסיית הפרפרים נמצאת בקריסה ויש חשיבות גדולה לשימור המין. במסגרת התוכנית יש גם שטחים פתוחים לשימור וטיפוח בית הגידול של הפרפר ומינים נוספים. החברה להגנת הטבע משכה את ההתנגדות שלה לאחר שבוצעו שינויים בתוכנית בהתאם להערות שלהם.
מחברת החשמל נמסר כי "היחידות הופסקו לשימור כבר מאמצע השנה ומופעלות רק לצורכי שרידות המערכת, על פי הנחיית נגה - החברה לניהול המערכת", אולם באיגוד ערים מסרו מנגד כי "היחידות הפחמיות פעלו במלוא התפוקה בחודשים האחרונים".