מכת הגזירות שצפויה במסגרת תקציב המדינה לשנת 2025 מתרחבת עוד ועוד. בנוסף לנטל נוסף בתשלום המיסים וקיצוץ קצבאות הביטוח הלאומי צפויים קיצוצים כואבים בתקציב המדינה דווקא במקומות הכואבים. 400 מיליון שקל צפויים להיות מקוצצים מתקציבי מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה, רבע מיליארד שקל יקוצץ ממערכת הבריאות ומאות מיליוני שקלים צפויים להיות מקוצצים מהרווחה וגם מהמשטרה, וזאת בתקופת מלחמה.
בה בשעה שבארגונים החברתיים ובהסתדרות מודאגים מהקיצוץ המתוכנן בקצבאות והקפאת מדרגות המס, חוששים מאוד במשרדי הממשלה השונים מהקיצוצים שמתכנן משרד האוצר בתקציבי 30 המשרדים לצורך מימון המלחמה והקטנת הגירעון.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: חיים צח / לע״מ)
גורמים בכירים באוצר אף ציינו בימים האחרונים כי אם לא יאושרו הקיצוצים במיסים והפגיעה בשכר במגזר הציבורי ובשכר המינימום, תעלה האפשרות להעלות כבר בעוד כחודשיים, ב-1 בינואר, את שיעור מס ערך מוסף בישראל בשני אחוזים ל-19% במקום העלאת המס באחוז אחד ל-18%.
באוצר מציינים שכל אחוז מע"מ מכניס לקופת המדינה 7.5 מיליארד שקלים ולכן ביטול גזירות אחרות תיאלץ לבצע מהלך לא רצוי ומאוד לא פופולארי של העלאת כל מחירי הסחורות והשירותים בארץ בעוד אחוז אחוז. החלטה כזאת תפגע מאד בעיקר בשכבות החלשות, אולם למעשה בכל האזרחים בכל רמות ההכנסה.
עוד גזירה שצפויה לפגוע קשות דווקא בבעלי השכר הנמוך מהשכר הממוצע הוא להעלות את מדרגת המס של 10% למשתכרים מסכום של כ-10,000 לשיעור מס של 14%.
ובינתיים אין עדיין ביטחון מוחלט שישיבת הממשלה המכרעת לאישור תקציב המדינה לשנת 2025 תתקיים כמתוכנן ב-31 באוקטובר לאחר עדיין לאחר שכבר נדחתה מה-29 באוקטובר והיא ממילא צפויה באיחור של חודשיים וחצי מהמועד הרגיל לקיום ישיבה כזאת במחצית הראשונה של חודש אוגוסט.
החשש מדחיית הישיבה נובע מהאיום של השר גולדקנופף, ראש מפלגת יהדות התורה, שהמפלגה תצביע נגד התקציב אם לא יוסדר קודם לכן עניין חקיקת חוק הגיוס החדש, שמכונה גם "חוק ההשתמטות". בעקבות האיום השמיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ אמירה חריגה וציין כי "זה לא יקרה", בהתכוונו לחקיקת חוק הגיוס החדש שישחרר למעשה את רוב החרדים בני ה-18 משרות בצה"ל על פי חוק.
בעקבות זאת, במהלך ישיבת הממשלה הבהירו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי תקציב המדינה חייב לעבור במועדו (31 באוקטובר) בהתאם לעקרונות התקציב שכבר סוכמו. ראש הממשלה ביקש מהשרים להתכנס למשא-ומתן מול משרד האוצר לקראת הדיון ביום חמישי הקרוב.
שר האוצר ציין כי מדובר בתקציב מאתגר בתקופת מלחמה וכי נדרשת אחריות פיסקלית מכלל השרים על מנת לאפשר למשק לפרוץ בחזרה למסלול של צמיחה בסיום המלחמה. ראש הממשלה ושר האוצר אמרו לשרים כי הם מצפים "להבין את גודל השעה ולהירתם לעניין".