שורת צעדים שמעניקים ודאות במיסוי בתעשיית ההייטק חוזרים להצעת חוק ההסדרים, ‏ויופיעו בטיוטה חדשה שאמורה להתפרסם היום. זאת לאחר שפרק ההייטק הוצא החוצה ‏מחוק ההסדרים בלחץ משרד המשפטים, שטען כי לא ניתן להספיק טכנית להיערך לשינויים ‏הכלולים בו.‏
בתעשיית ההייטק היו מי שתהו אם ההוצאה לא קשורה ברצונו של שר המשפטים "להתנקם" ‏בענף, שהיה ממובילי המחאה נגד ההפיכה המשטרית.‏
1 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
יריב לוין. בתעשיית ההייטק חשדו שהוציא את הסעיף מתוך "נקמנות"
(צילום: עמית שאבי)
בחודש שחלף מאז שפרק ההייטק הוצא מהטיוטה, נערכו כמה פגישות בין נציגי האוצר ‏ומשרד המשפטים, כדי לאפשר את החזרתו. באוצר תיכננו בכל מקרה לנסות להעביר את ‏השינויים בחקיקה רגילה, אך הדבר היה לוקח זמן רב, אם בכלל היה מוכתר בהצלחה.‏
המטרה העיקרית של השינויים המוצעים נוגעת להגדלת הוודאות בתחום המיסוי של החברות ‏הבינלאומיות והמשקיעים הזרים שפועלים בישראל. פרק ההייטק שאמור היה להיות חלק ‏מחוק ההסדרים, הוא תולדה של עבודת משרד האוצר יחד עם רשות המיסים, הכלכלן ‏הראשי, אגף התקציבים ורשות החדשנות. הצוות נפגש עם בכירים בתעשיית ההייטק לאורך ‏מחצית השנה האחרונה. ‏
במסגרת עבודת הצוות שהוקם נערכו כמה "שולחנות עגולים" בנושא שהתמקדו בעיקר ‏בעידוד השקעות זרות. זאת מתוך הבנה כי המלחמה הממושכת ועוד לפני כן ההפיכה ‏המשטרית מרתיעים רבים מהשקעה בישראל ולראיה הירידה החדה בהשקעות הון סיכון ב-‏‏2023 ו-2024.‏
המסלול הנבחר הוא שיפור ודאות בסביבת המס, חסרון מובהק של ישראל כיום בעיקר ‏באירועים של מיזוגים ורכישות חברות מקומיות. "במסגרת השולחנות העגולים עלה כי ‏הוודאות המיסויית בישראל היא נמוכה ומרתיעה חברות ומשקיעים רבים. מטרת העל ‏בצעדים המוצעים היא לסייע בחיזוק הסביבה העסקית ובפרט בדיני המס החלים בה", נכתב ‏בפרק. ‏
במסגרת הצעדים האופרטיביים מוצע להרחיב את טווח קבלת הטבת מס כך שיחול גם על ‏עסקאות שפערי השווי ביניהן הם עד 1:19, כלומר שווי החברה הנרכשת הוא לפחות 5% ‏מזה של הרוכשת. עד היום הטבות מס ניתנו רק על עסקאות ביחס של 1:9 , כלומר שווי ‏החברה הנרכשת הוא לפחות 10% מהרוכשת. הטבה זו באה להתאים את מהיסוי למציאות ‏של ירידות שווי חדות שבהן דווקא רכישות של חברות קטנות הפך לפחות אטרקטיבי מיסויית. ‏שינוי זה אמור להציל סטארט אפים וחברות קטנות יחסית מסגירה, באמצעות יצירת תמריץ ‏מס לרכישתן.‏
סעיף נוסף נוגע להורדת חסמי מיסוי על משקיעים זרים פרטיים בניסיון לעודד אותם להשקיע ‏בחברות מקומיות. כיום ניתן פטור ממס רווחי הון לתושבי חוץ בתנאי שהרווח לא מיוחס ‏ל"מפעל קבע שיש לתושב חוץ בישראל. כך למשל, אם הרווח מגיע מקרן שתושב החוץ ‏מושקע בה, הוא מחויב במס רווחי הון. כיום המשקיע יכול לפנות לרשות המיסים לקבל פטור ‏נקודתי על בסיס פרה-רולינג, אך עד לרגע האחרון קיים חוסר ודאות בנוגע לגובה המס ‏שישלם. כעת מציעים באוצר לתת פטור קבוע, בדומה למצב הקיים במרבית מדינות העולם. ‏
שינוי מהותי נוסף שמוצע פונה למגזר החברות הבינלאומיות שפועלת בישראל, ומעסיקות ‏כרבע מעובדי ההייטק במדינה ברמות תגמול גבוהות מהממוצע בתעשייה. חברות רב ‏לאומיות מהוות גם בית ספר חשוב ליזמים לעתיד ורבים מפורשי חברות אלה כגון מיקרוסופט, ‏גוגל, אפל, אינטל או אמזון מקימים סטארט-אפים. כיום פועלות בישראל 515 חברות כאלה ‏ומעסיקות 90 אלף עובדים. חברות אלה, שפועלות במקומות רבים בעולם, בוחנות את כדאיות ‏הפעילות בין היתר תוך השוואת סביבת המס בין המדינות השונות. ‏
מכיוון שקיימות מספר שיטות מיסוי שונות למרכזי פיתוח בינלאומיים, קיים בישראל חוסר ‏ודאות והחברות הגלובליות חוששות משינוי שיטת התמחור כך שהן ייאלצו לשלם כאן גם מס ‏בהתחשב בכלל הרווחים שלהן ולא רק על הפעילות המקומית. כיום גובה המס נקבע בתהליכי ‏פרה-רולינג מול רשות המיסים, וכדי להפחית את חוסר הוודאות מוצע כי הרשות תפרסם ‏בתוך 60 יום חוזר מס הכנסה שיפרט את ה"מסלול הירוק" שיתן ודאות לחברות שעיקר ‏פעילותן היא מחוץ לישראל, והן נמצאות כאן בעקבות ביצוע רכישות והפעלת מרכז מחקר ‏ופיתוח. ‏
נושא זה אינו ייחודי לישראל ויש טענות ברחבי העולם כי דווקא חברות הענק, לרוב חברות ‏תוכנה שאין להן מרכזי ייצור, חומקות מתשלום מלוא המס כי הן מפעילות רק מרכזי פיתוח ‏במדינות רבות.