מחירי הנפט ממשיכים לטפס היום (שני) על רקע החמרת המשבר באוקראינה והסיכוי הגובר להידוק הסנקציות מצד המערב על רוסיה. החוזים העתידיים על הברנט עלו הבוקר עד מעל ל-113 דולר לחבית וכעת נסחרים סביב ה-112 דולר, והחוזים העתידיים על הנפט האמריקני (WTI) שהתקרבו כבר ל-108 דולר לחבית נסחרים בשעה זו סביב 106.3 דולר.
לקראת חופשת סוף השבוע של חג הפסחא, החוזים על שני סוגי הנפט זינקו ביותר מ-2.5% ביום חמישי האחרון, לאחר הדיווחים על כך שהאיחוד האירופי עשוי לאסור על יבוא נפט מרוסיה. ממשלות האיחוד אמרו בשבוע שעבר כי הנהגת הגוש מנסחת הצעה לאיסור על יבוא נפט רוסי, אך דיפלומטים שמעורים בנושא אמרו שגרמניה לא תומכת במהלך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אוקראינה מפעל ה מתכות מתכת אזובסטל azovstal ב מריופול חיילים אוקראינים מתבצרים מלחמה עם רוסיה
אוקראינה מפעל ה מתכות מתכת אזובסטל azovstal ב מריופול חיילים אוקראינים מתבצרים מלחמה עם רוסיה
הרס באוקראינה בשל תקיפות הצבא הרוסי
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, בסוף השבוע המתיחות באוקראינה התגברה כאשר החיילים האוקראינים סירבו להיכנע לאולטימטום הרוסי, שדרש מהם להניח את הנשק במריופול. מוסקבה, שמכנה את פעולותיה באוקראינה "מבצע מיוחד", דיווחה כי כוחותיה השתלטו כמעט לחלוטין על העיר.
ביום רביעי בשבוע שעבר מסרה סוכנות האנרגיה הבינלאומית כי ההשפעה של הסנקציות והניסיון להחרים את הנפט הרוסי תחל להיות משמעותית מחודש מאי. בניגוד לכך, צפי לירידה בביקוש בסין בעקבות הקורונה, העלאת התפוקה במדינות המייצאות נפט בשילוב השיא באחסון נפט לחירום על ידי ארצות הברית ובעלות בריתה, אמורות למנוע מחסור חמור. לדברי הסוכנות, הביקוש צפוי להיות בסך הכל מאוזן יחסית.
עם זאת, תפוקת הנפט הרוסי ירדה ב-7.5% במחצית הראשונה של חודש אפריל, כך דיווחה ביום שישי סוכנות הידיעות Interfax. בנוסף, ארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק, הכולל את רוסיה), דחו את הלחץ המערבי להעלות את התפוקה בקצב מהיר יותר במסגרת הסכם שהושג להגברת ההיצע.

ההשפעה על מחירי הדלק בישראל

מחירי הנפט הגיעו בשבוע שלאחר פרוץ המלחמה עד ל-140 דולר לחבית, אולם בינתיים ירד מחירם לסביבות ה-100 דולר לחבית בשבועות האחרונים, מה שבין היתר מנע התייקרות חריגה יותר של הדלק בישראל, שמחושב על פי מחירי הנפט ושער הדולר בחמשת הימים האחרונים של סוף החודש.
העלייה המחודשת במחיר חבית הנפט הגיעה היום לכ-7% מעל למחיר שקבע את עליית מחיר הדלק בישראל ב-39 אגורות בחודש שעבר. גם העלייה המחודשת בשער הדולר, אם התחזקותו בעולם ומול השקל תימשך, תשפיע על מחיר הדלק בישראל שייקבע בעוד 10 ימים לחודש מאי.
אם המחיר הנוכחי של הנפט יישמר - מה שכלל לא בטוח לאור התנודות המשמעותיות בתקופה זו - וגם הדולר לא ירד, צפויה עלייה נוספת במחיר הדלק בכ-4%-5% - מחצית העלייה במחיר הנפט ומחצית העלייה בשער הדולר לעומת החישוב הקובע של מחיר הדלק בישראל לחודש הנוכחי. המשמעות: שוב התייקרות של 20-30 אגורות במחיר ליטר דלק 95 אוקטן שתקזז את ההוזלה בת מחצית השקל מהשבוע שעבר.
שר האוצר אביגדור ליברמן הבטיח כי במקרה כזה ולאור העלייה המשמעותית בהכנסות רשות המיסים, הוא ישקול בסוף החודש עוד הפחתה זמנית של המס על הדלק. לפי שעה הפחתת המס הנוכחית בת חצי השקל תהיה בתוקף עד לסוף חודש יולי, דהיינו במשך שלושה חודשים וחצי.
פורסם לראשונה: 08:26, 18.04.22