שרת הפנים איילת שקד אישרה הערב (שני) כי עוד 500 עובדים פלסטינים יוכלו לעבוד בענף המסעדות ובתי הקפה בישראל.
כיום מותר ל-1,500 פלסטינים לעבוד בענף המסעדנות ברחבי הארץ, שבו חסרים לפי הלמ"ס חסרים יותר מ-10,000 מלצרים ומוזגים ועוד אלפי עובדי ניקיון ועובדי מטבח.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
בית קפה בתל אביב. בענף חסרים אלפי עובדים
(צילום: מוטי קמחי)
בפגישה עם מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן ומסעדנים מהערים הגדולות, הסכימה השרה שקד להתיר לעוד 500 עובדים להגיע לעבודה במסעדות מהשטחים, אולם המסעדנים טוענים כי מדובר ב"טיפה בים".
לדברי ברמן, "בעבודות ניקיון ועובדים ובמטבח אף ישראלי לא מוכן לעבוד. אנחנו מקווים שיאשרו לנו להביא עוד עובדים לענף הזה".
עוד אמר ברמן, כי ניתן להביא גם עובדים מירדן, אולם בישראל מאשרים כיום רק ל-800 ירדנים לעבוד בבתי המלון באילת ולא במסעדות שם ובמקומות אחרים "ואת זה צריך לתקן, לטובתם ולטובתנו".
נזכיר כי בנובמבר אישרה הממשלה מכסה של 500 עובדים פלסטינים שיוכלו לעבוד בהייטק הישראלי בשלוש השנים הקרובות, זאת לאחר שעד היום אישרה המדינה היתרים לפלסטינים מיהודה ושומרון בעיקר לעבודה בענפי הבנייה, החקלאות, התעשייה והשירותים.
באוקטובר הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים כי תוגדל מכסת עובדי הבניין הפלסטינים מיהודה ושומרון ב-9,000. זה היה השלב הראשון של מימוש החלטת הממשלה להגדיל את מספר פועלי הבניין הפלסטינים המועסקים בישראל ב-15 אלף.
בארגוני חברות הניקיון ביקשו מכסות של עובדים פלסטינים גם לענף הניקיון אך נענו בשלילה. מנכ"לית ארגון חברות הניקיון בישראל, עו"ד ורוניקה רוזנברג: "תקופה ארוכה אנחנו מתריעים על הכאוס בענף הניקיון וזוכים להתעלמות מוחלטת מצד ממשלת ישראל. לפי תחזיות משרד הבריאות אנו בפתחו של גל תחלואת הקורונה החמישי והממשלה עדיין לא השכילה להפנים את חיוניותו למשק של ענף הניקיון העומד בפני סכנת קריסה. אם לא יאומצו הפתרונות המתאימים בהקדם האפשרי לא יהיו עובדים שיתנו את המענה הנדרש בשמירת ההיגיינה והניקיון במרחב הציבורי. אני קוראת לממשלת ישראל להתעורר ולהקצות לענף הניקיון מכסות של עובדים פלסטינים במטרה להקל המחסור של 42,000 עובדים בענף ולסייע לשמירה על בריאות הציבור".
יש לציין כי עובדים פלסטינים מועסקים בישראל בהתאם להיתר ההעסקה במשרה ‏מלאה בלבד, ובאופן ישיר כעובדים מן המניין. אסור למעסיק להעביר את העובד לעבוד אצל מעסיק אחר או להעסיקו באמצעות קבלן כוח אדם.
בין היתר, זכאי עובד פלסטיני לשכר מינימום, חופשה שנתית, דמי מחלה, גמול עבור העסקה במנוחה השבועית או בחג, תשלום בגין שעות נוספות, תשלום דמי נסיעה, דמי הבראה, ביטוח פנסיוני, הודעה מוקדמת לפיטורים או התפטרות ופיצויי פיטורים על-פי הדין.
עובדים פלסטינים מבוטחים בביטוח הלאומי והם זכאים לביטוח בריאות ולשירותי בריאות תעסוקתית.