רשתות השיווק מול החקלאים: הקרב על הרפורמה | ריאיון עם מנכ"ל רשת יוחננוף וחקלאי
(צילום: משה מזרחי)
המאבקים סביב רפורמת היבוא בחקלאות ממשיכים: ברקע אישור הרפורמה בממשלה הבוקר (ב') ומחאת החקלאים הגדולה שהתקיימה אמש, מנכ"ל ובעלי רשת יוחננוף, איתן יוחננוף, אמר היום באולפן ynet כי "אנחנו חד-משמעית משלמים היום מחיר יקר לחקלאים". כדוגמה, אמר יוחננוף שמתוך מחיר ממוצע של כ-20 שקל לקילו אפרסקים, כ-14 שקל מתוכם הולכים לחקלאי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לצד זאת, יוחננוף טען כי "יבוא צריך לבוא כמענה לחוסר ולא על מנת להרוס את החקלאים. החקלאים במדינת ישראל מאוד חשובים. צר לי לראות אותם עוברים את מה שהם עוברים, חרדים לפרסנתם ולעסקיהם. הם עוברים טיפול כושל. אי-אפשר לפתור את הבעיה הזו כל כך מהר. צריך לשלוט על הכמויות ולייצר יציבות בשוק החקלאות לשנים, לא ליום".
3 צפייה בגלריה
עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט
עגבניות ומלפפונים בסופרמרקט
סופרמרקט
(צילום: אוראל כהן)
לדבריו, "אחת הבעיות הגדולות בחקלאות זה שאנחנו חיים פה בחסדי מזג האוויר. לכן, אם אנחנו לא נדע לפתוח את היבוא בזמן שצריך לפתוח אותו, והחקלאי שהשנה ייפגע בגלל פתיחת החקלאות ליבוא ייפגע במחיר, צריך להבין איך מפצים אותו על זה. ולכן צריך לדעת למצוא את המנגנון הנכון שידייק את זה לאורך שנים. אי-אפשר רק ללמוד מהאיחוד האירופי כי יש פה משתנים גדולים".
לאחר מכן התייחס יוחננוף גם לסוגיית המיסוי על משקאות ממותקים שמקדמים באוצר, וטען כי "עולם כמנהגו ינהג. אנחנו כקמעונאים מכירים את הרגלי הצרכנים ועוקבים אחריהם. פלסטיק הוא נושא כאוב, לדעתי יותר באופן השימוש בו - זה שזורקים ברחוב ובים וזה שלא ממחזרים אותו. אני לא כל כך מתחבר לזה שהשימוש בו הוא הבעיה העיקרית".
3 צפייה בגלריה
תמונתו של איתן יוחננוף
תמונתו של איתן יוחננוף
הצרכנים ימשיכו לקנות משקאות ממותקים. איתן יוחננוף
(צילום: עמית שעל)
לדבריו, "גם אם ההחלטה הזו תצליח 'לחנך' את הציבור זה ייקח שנים רבות ובינתיים זה לא תורם ליוקר המחיה".

"אנחנו החקלאים לא קובעים את המחיר לצרכן"

שי גולני, חקלאי המגדל בין היתר תפוחים, קיווי, ענבים ופירות הדר, אמר לאולפן ynet כי "כולנו נפסיד אם נפתח את זה ליבוא בלי בקרות. בשוק התפוחים למשל, 45 אלף טון מתוך 150 אלף טון צריכה ישראלית זה מיבוא. היבוא נפתח והיבואנים לא שיפרו את המחיר לצרכן. הם בסך הכל גזרו קופון".
לדבריו גולני, "אני חושב שהתפוח זה מקרה בוחן טוב לראות חקלאים ברמת הגולן עוקרים עוד ועוד דונמים של תפוח כי הכוח עובר לרשתות. הכוח עובר למספר שחקנים מאוד מצומצם ששולט בשוק. אנחנו החקלאים לא קובעים את המחיר לצרכן".
3 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
"החקלאות לא מעניינת אותו, הוא רוצה פה נדל"ן". שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: ניב קנטור)
גולני המשיך לתקוף בחריפות את הרפורמה וטען כי "יש פה ניחוח של אופורטוניזם. יש פה אג'נדה שלא צריך חקלאות על הגבולות ואנשים שחושבים שחוק היד הנעלמה כולל גם להוציא את הציונות מתוך המשוואה הזו.
"אם אתם באמת חרדים לכיס של הצרכן - תקבעו מחיר מפוקח שחקלאי לא יוכל לעבור אותו ותקבעו מחיר מינימום שייגן על החקלאים. תתערבו בשוק. אתם מתערבים בשווקים אחרים אבל בשוק החקלאות לא. למה ליברמן לא רוצה להתערב? כי הוא רוצה נדל"ן, הוא לא רוצה פה חקלאות. זה לא מעניין אותו", אמר גולני.

משרד החקלאות: הרפורמה תחסוך כ-2.7 מיליארד שקל

מוקדם יותר היום, לאחר חילופי דברים בין חברי הכנסת ונציגי החקלאים לסגן השר אביר קארה במסגרת דיון על הרפורמה בוועדת הכלכלה, הרוחות התלהטו ויו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, ביקש להרגיע את הרוחות על מנת להמשיך את הדיון.
בפתח הדיון אמר היו"ר ביטון כי "לוועדה יש שליחות להוזיל את יוקר המחייה, אך לחקלאות יש משמעות רחבה יותר וכשעושים רפורמה צריך להסתכל על סוגיות לאומיות כמו ביטחון מזון והמשך האספקה גם בשעת חירום". ביטון הוסיף כי צריך לבדוק את כל השרשרת, מהייצור דרך האספקה והשיווק.
מנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופן פס, טענה בדיון כי הרפורמה תחסוך כ-2.7 מיליארד שקל למשק. כאשר הרפורמה בענף הביצים תחסוך כ-15 שקל בחודש למשפחה והרפורמה בפירות והירקות תחסוך כ-850 שקל בשנה למשפחה.