"שעון הקיץ" שייכנס לתוקף בלילה שבין יום חמישי לשישי השבוע צפוי "לחסוך" למשק יותר מרבע מיליארד שקל, בעקבות הפחתת השימוש באנרגיה על ידי התעשייה. זאת, בנוסף לכ-50 מיליון שקל חיסכון באנרגיה של משקי הבית וכן גם מהפחתת הנזקים כתוצאה מפחות תאונות דרכים בשעת האור הנוספת בערב. זאת כמובן בנוסף לירידה במספר הנפגעים מהתאונות.
"שעון הקיץ" יימשך השנה כשבעה חודשים. הוא יתחיל בשתיים לפנות בוקר ביום שישי הקרוב, 29 במרץ, ויסתיים ביום ראשון לפנות בוקר של 27 באוקטובר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
עוברים לשעון קיץ
עוברים לשעון קיץ
עוברים לשעון קיץ
(צילום: shutterstock)
יצוין שעד לפני שנים אחדות נמשך שעון הקיץ פחות משישה חודשים בשל התנגדות של המפלגות החרדיות, בעיקר בשל קושי רב יותר לצום ביום הכיפורים, אולם הממשלה הכריעה להאריך את "שעון הקיץ" בשל החיסכון הרב כתוצאה מהפעלת השעון הקייצי - שמביא לשעת אור נוספת שבה יותר פעילות במשק.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר היום (ב') ל-ynet כי "הגיע הזמן להחיל את שעון הקיץ לאורך כל השנה, מהלך שיחסוך למשק 400 מיליון שקל לפחות במשך שנה שלמה". תומר קורא להחיל את שעון הקיץ לאורך כל השנה, בשל התועלת הכלכלית והאנרגטית הגדולה שלו למשק. "אין כל תוחלת בהשארת המצב הקיים, בו יש 'שעון קיץ' ו'שעון חורף'. האיחוד האירופי המליץ ב-2019 לפעול רק על פי 'שעון קיץ' בשל התועלות הכלכליות והאנרגטיות הרבות שלו, ובישראל המצב אינו שונה. במידה ונבחר לעבור רק ל'שעון קיץ', כולנו נהנה מיותר שעות שמש, ולמשק ייחסכו 400 מיליון שקל, מה שאומר איכות חיים טובה יותר לכולנו".

אלה התועלות מהארכת שעון הקיץ לכל השנה

התועלות הכלכליות של שעון הקיץ הינן תוצאה של החיסכון העצום באנרגיה, שעומד כיום רק על 90 מיליון שקל. עם זאת, אם שעון הקיץ ייושם לאורך כל השנה, החיסכון באנרגיה יעמוד על כ-155 מיליון שקל - כלומר 65 מיליון שקל נוספים. בנוסף המעבר לשעון קיץ יוביל לשיפור בפריון העבודה ובכושר התחרות של המשק, לצד גידול צפוי במכירות ענפי הבילוי, הפנאי והתיירות כתוצאה מיותר שעות שמש ופנאי. אלה צפויים לשקף תרומה כוללת למשק בהיקף של כ-240 מיליון שקל נוספים.
בנוסף שעת האור הנוספת מעודדת פעילות תרבות ופנאי משפחתית וקהילתית בקרב כלל הגילאים, בדגש על ילדים ובני נוער. כמו כן מתוך עמדת משרד הבריאות, עולה כי להרחבת משך החלתו של שעון הקיץ, עשויה להיות השפעה חיובית על בריאות האדם - גופנית ונפשית, ובמשרד התחבורה ציינו בשנים האחרונות ששעת אור נוספת בערב מפחיתה את מספר וחומרת תאונות הדרכים.
למה דווקא בשעה 2:00 בלילה מזיזים את השעון קדימה? ד"ר נדיה גולדובסקי, הממונה על מדידות זמן ותדר, האחראית על הזמן הלאומי במשרד הכלכלה והתעשייה, מסבירה שזאת "כדי לשמור על סינכרוניזציה של הזמן המקומי ישראלי עם הזמן העולמי UTC. מכיוון שהזמן המקומי שלנו מקדים את הזמן העולמי בשעתיים, אז כאשר בישראל השעה 2:00 בלילה אז בגריניץ' ולפי הזמן העולמי זאת תהיה השעה 00:00 בלילה. בכל העולם מבצעים שינויים בזמן בשעה 00:00 בלילה לפי הזמן העולמי UTC כדי להישאר מסונכרנים לזמן העולמי UTC".
רוב המדינות בעולם כבר ביטלו את החלפת הזמן לקיץ וחורף, בהן רוב מדינות אסיה, אפריקה ודרום אמריקה. גם בארה"ב יש גורמים הלוחצים להפסיק עם שינוי השעון בחורף. בנוסף, הפרלמנט האירופי הצביע ב-2019 בעד ביטול המעבר העונתי לשעון קיץ - כך שכל מדינה יכולה להחליט אם להישאר כל השנה באזור הזמן הרגיל שלה או לעבור באופן קבוע לשעון קיץ.