בשיתוף אתר "המקצוענים"
צביעת קירות בצבעים ובמיקומים לא שגרתיים, חומרים שמתחפשים לחומרים אחרים ואנשים שעבורם צבע הוא הרבה יותר מצבע, הוא דרך חיים.
הטיפוסים השמרנים והמונוכרומטיים מוזמנים לעבור לכתבה הבאה. מי שמחפש לשטוף את העיניים עם צבע ורעיונות לשדרוג הקרוב של הבית מוזמן לקחת השראה. רגע אחרי פורים, החג הצבעוני ביותר בשנה, ורגע לפני פתיחת עונת האירוח שמביא עמו פסח שבאופק, הנה כמה טרנדים מוגזמים שלכדו לנו את העין.
ה-טרנד הבולט בעיצוב הבית: מטבחים עם צבע דרמטי
הייתה תקופה של כשני עשורים שבהם המטבח הלבן שלט בצורה בלתי מעורערת בעולם המטבחים. ואז, הגיע השחור.
כעת, נראה שכל הקלפים במניפת הצבעים נטרפו, וכיום השאלה היא לא האם אתה מעוניין במטבח צבעוני, אלא באיזה צבע.
אפילו השמרנים, מוכנים להעז עם כמה חזיתות של הארון, או לכל הפחות עם כוננית מדפים תלויה בצבע בולט.
בחזרה לילדות: המבוגרים שמלבישים את הבית עם העכבר הממותג ביותר בעולם
כריות ומצעים של דיסני? זה למתחילים. מכורי דיסני הקשים כבר יכולים להתהדר ברהיטים מוגזמים ובולטים לסלון, למבואת הכניסה לבית ולחדרי השינה.
כן, גם מי שכבר עברו את גיל התיכון יכולים לישון עם גב מיטה בצורת אוזניים של מיקי מאוס, למשל.
אם חשבתם שהחנות הזו היא לילדים, טעיתם. כאן המבוגרים הם הקונים העיקריים.
הדבר המפתיע ביותר בכל הסיפור הזה, הוא שישראל למעשה נבחרה להיות המדינה הראשונה שמציגה את הקונספט של דיסני הום, ובשיתוף עם נציגים של וולט דיסני, קיבלו מנדט להשתמש במותג, לאחר קבלת כל האישורים על הסקיצות.
ואגב, כאן אמנם הדמויות הן מעולם של גיבורי ילדות, אך הצבעים (אם לשפוט לפי הקולקציה הראשונה) הם מאוד מאוד בוגרי. שחור-לבן-זהב שמשדרים רצינות ויוקרתיות וחלקם רק עם רמיזות מינימליסטיות של מיקי ומיני מאוס.
מה לגבי שאר דמויות דיסני? ובכן, מסתבר שהן פחות תופסות בקרב מבוגרים. "ניסינו לעשות הדפסים של מיקי וחברים, עם דונלד דאק ועוד, אבל זה לא תפס. אין לנו הסבר לזה. מיקי ומיני הם המלך והמלכה הבלתי מעורערים".
איך נולד הרעיון להקים רשת פריטי עיצוב לבית של דיסני?
"האמת? ממש במקרה", מודה אומר דודי כהן, מנכ"ל אקסטרה ריטייל. "היינו אמורים לפתוח חנות פופ-אפ זמנים בקניונים, אך כשהסטודיו לעיצוב שלנו הראה לנו את מגוון הקטגוריות והעיצובים הרגשנו שזה מצדיק פתיחה של רשת קונספט. זה היה אמור להיקרא דרים הום, כי לא האמנו שדיסני העולמית תיתן לנו להשתמש במותג שלה תחת השם 'דיסני הום'".
בדיעבד הבינו באקסטרה ריטייל שהם התפרצו לדלת פתוחה. "אמנם לפני כ-5 שנים בא לי הרעיון להקים חנות שכל כולה תהיה עיצוב לבית על טהרת דיסני, אבל רק בסגר הראשון התחלנו לעבוד על הקולקציה", אומרת ויקה יוסל, מנהלת החדשנות בקבוצת אקסטרה ריטייל ומנהלת הסטודיו לעיצוב Tutto Arte.
היא אחראית על זיהוי הטרנדים עבור כל הרשתות בקבוצה ועיצוב הכולל את בחירת הצבעים וההדפסים של המוצרים בקולקציות השונות.
"מסתבר, שגם דיסני עבדו על זה וכשפנינו אליהם ושלחנו אליהם את המצגת הם אמרו לנו: אתם לא מבינים עד כמה הגעתם בזמן", היא מתארת. "הם תכננו להיכנס לקטגוריית הבית, ואנו כבר עשינו זאת. הם אישרו לנו להשתמש במיתוג שלהם, כמובן לאחר שנה של אישורים ועבודה מול שני משרדים שונים שלהם".
ויש מגעים לפיתוח המותג גם בחו"ל?
כהן: "כן, אנחנו במגעים עם לונדון והחנות הראשונה תהיה שם כחנות בתוך חנות (של דיסני)".
אתה צופה שזה יתפוס או שזה עוד טרנד חולף?
כהן: "בינתיים אנחנו זכייני דיסני כבר כ-8 שנים בישראל בקטגוריות כלי בית וטקסטיל. באופן מפתיע, הקטגוריה של מצעי דיסני למבוגרים אצלנו בוורדינון נמכרה משמעותית ביחס להיקף המכירות של דיסני בעולם. נציגי דיסני הגיעו לארץ לראות מה אנחנו עושים שונה שזה תופס גם את המבוגרים. זה לא סוד שהשקענו מיליונים בפיתוח הרשת על סמך מכירות שהוכיחו את עצמם, ולא כהימור. מיקי מאוס כבר בן 93, אז אני לא אאחל לו עד 120 כי זה יהיה להעליב אותו".
כמי שעובד בזיהוי טרנדים, איזה טרנדים בולטים את מזהה שנראה השנה?
יוסל: "הצבעים הניאונים הולכים להיכנס יותר ויותר לחנויות, אבל בגוון פסטלי ולא חזק מדי. כזה שמשתלב גם עם נגיעות של זהב".
לדבריה, " בנוסף, רואים בעולם מגמה ברורה של טרנד טרופי עם דקלים, תוכים ופרפרים כהדפסים מובילים.
"לגבי צבעוניות: טרקוטה וג'ייד יהיה הבסיסי עם צבעים יותר נועזים כי הם הגוונים שמאפיינים את הטרופיות. גם כחול ולילך יהיו צבעים מובילים כבר באביב הקרוב והדפסים של פרחים".
אם זה יצליח, חנויות נוספות של הקונספט הזה צפויות להיפתח בקרוב באירופה. כלומר, אנחנו שפני הניסיונות של העכבר המיתולוגי. אחרי כל-כך הרבה שנים, הספקנו לשכוח שאחרי הכל, מדובר בעכבר הכי ממותג בעולם.
מעבר לדיסני הום, פרטי דיסני נמכרים בשנה האחרונה גם בחנות קונספט בשילב, בפוקס הום, בוורדינון ובנעמן. בקיצור, לא עוד לא ברור אם זהו טרנד חולף או ז'אנר שכאן להישאר ולהתרחב עם הדפסים נוסטלגיים של עוד גיבורי ילדות המיועדים לילד הפנימי שכבר חוגג כמה עשורים אבל עדיין נאחז בסמלי הילדות שלו.
קרנבל כל השנה: כל המרבה בצבע, הרי זה משובח
מעצב העל קארים רשיד, עשה מהצבעים הנועזים קריירה. בתי-מלון בוטיקיים, וילות יוקרה ומה לא.
מאז, ורוד נכנס למיינסטרים בעולמות העיצוב, בצורה בלתי מתנצלת, וגם הדפסי חיות, זהב ושילובי צבע וסגנונות בשעטנז שעובד.
אחרי שהעין של המיינסטרים התרגלה לצבעים, כעת מגיעים צבעי הנאון, ומאתגרים אותנו עם עוד יותר דרמה בעיניים.
שוב, זה לא לכולם, ובטח לא במינון מוגזם, אבל נגיעה או שתיים יכולות להפיח רוח חיים בחדר הכי משמים, בייחוד אם הוא מעוצב על טהרת הבטון האפרורי והמרדים.
עצבו זאת בעצמכם: למה לקנות כשאפשר להדפיס בבית?
כבר כמה שנים יש הייפ סביב הדפסות תלת-מימד, אך אלו עדיין לא ממש חדרו למיינסטרים.
המוצר שמככב באינסטגרם כבר זמן רב יחסית, הגיע באיחור לא אופנתי ארצה. הוא נראה כמו מדפסת, אך הוא למעשה מכונת חיתוך שמאפשרת ליצור איתה מסכות, פסלי נייר תלת-מימדיים לחדרי ילדים, מדבקות לקירות, כיתובים והדפסים שניתן למסגר ולתלות על הקירות ומה לא.
קהל היעד שלו מתחלק לשניים. המוצר הבסיסי של המותג CRICUT נקרא Joy, מיועד לבני-נוער יצירתיים שאוהבים שילוב שבין טכנולוגיה ליצירה.
המוצר המקצועי יותר, מיועד לגרפיקאים, מעצבי מוצר, מעצבי פנים, יוצרים בזכוכית ובעץ ובעלי עסקים קטנים שמעוניינים למתג את עצמם לבד, בלי לפנות לשירותי מיקור חוץ של גרפיקה ובתי-דפוס. הוא יכול לחתוך חומרים בעובי של עד 2.4 מ"מ, לרבות סיבית, לוחות ועץ מסוג בלזה.
השם שלו אגב, זכה באנגלית לכינוי מייקר (Maker), שלא הצליחו למצוא לו תרגום טוב מספיק בעברית.
מה עוד אפשר לייצר עם מוצר ה-diy הזה? ליצור, לצייר ולסגנן מעל 300 משטחי עבודה מחומרים שונים, כולל בד, עץ, ניירות, קרטונים, דפי מדבקה, ריקוע במתכת ועוד.
ניתן להכין מדבקות ולמתג איתם כלים שונים (קרש חיתוך, בקבוק שתייה, כוסות וצלחות), להדפיס על חולצות (בעזרת שימוש במגהץ), להכין שלטים על משטחי זכוכית, מיתוג תיקים, עיצוב של כריות ובדים. והכל? בלי כישרון מיוחד, אך עם הרבה סבלנות.
מדובר במכשירי DIY מדהימים המאפשרים לחתוך, ליצור, לקצר, לצייר ולסגנן מעל 300 חומרים שונים, כולל עץ, בד, ניירות, קרטונים, דפי מדבקה, ריקוע במתכת ועוד, ובכך לעשות התאמה אישית לכל מוצר ובגד.
מי שממש יתאהב בעיסוק הזה, יכול להפוך אותו ללא ספק להכנסה צדדית, אחרי שיסיים לעצב לעצמו. המותג הושק בשיתוף של בנדא מגנטיק המפיצה הרשמית בישראל ורשת קרביץ, במתחמי פופ-אפ במספר קניונים בארץ.
לצבוע את הבית עם אור בגוונים שונים
אם בעבר תאורה צבעונית הרגישה כמו פתרון צעקני יחסית, הרי שבשימוש נכון בבית, היא יכולה לעבוד טוב. וחוץ מזה, כטבעם של טרנדים, גם הפאוץ' נע בין טרגדיה אופנתית למוצר השנה. כרגע, מסתמן שעולם הלדים הולך להכניס שינוי בתפיסה שלנו את התאורה הצבעונית.
החודש נכנס לארץ מותג תאורה חכמה חדש שהוא חלק מקבוצת Signify העולמית (הידועה בעבר בש/ם פיליפס). הוא מתיימר להחליף את הרגלי התאורה שלנו בבית הן מבחינת אופן ההדלקה והן מבחינת השימוש בגווני תאורה צבעוניים.
ניתן להדליק ולכבות את הנורות באמצעות מתגים פיזיים על הקיר, אך גם באמצעות שלט רחוק או הפעלה וכיבוי מאפליקציה בנייד, תוך יצירת תרחישי תאורה שונים והדלקה בשעות שנקבעו מראש. איך? בכל נורה יש שבב המשלב WIFI ו-Blutooth על מנת לאפשר שליטה באמצעות שלט או אפליקציה.
היתרון הוא שהנורות מתאימות לכל גוף תאורה קיים בבית.
כלומר, גם מי שגר בדירות שכורות, או עבר להתגורר בדירת קבלן חדשה, ולא מעוניין להחליף את כל התשתיות, יכול לאבזר את כל הבית בתעריף זול יחסית. כל נורת לד עולה כ-45 שקל, מתחברת למגוון עצום של גופי תאורה ומחזיקה כ-12 אלף שעות כשהיא דלוקה.
לדים, ללא ספק, מאפשרים הוזלה משמעותית של הוצאות החשמל עבור תאורה בבית. אין לכם כוח להתרוצץ אחרי הילדים ולכבות אורות? תכבו מהנייד.
רהיטים ישנים מתחפשים לחדשים
רהיטים ישנים לא זקוקים לפורים כדי להתחפש. הם יכולים ללבוש מראה טרנדי וחדשני רק באמצעות ריסוס של צבע עליהם והחלפת ריפודים.
מעבר לעובדה שזה הרבה יותר אקולוגי, זה גם מגביר את היצירתיות שלכם ומאפשר לכם להתהדר בפריטים שעיצבתם בעצמכם ושאין לאף אחד אחר.
"יותר ויותר אנשים מעזים להכניס צבע בשנים האחרונות לבית"
"השמים נסגרים ונפתחים, אנחנו לא בטוחים אם לטוס או לא, אבל צמאים שוב לחזור ולגלות מקומות מעוררי השראה בעולם", אומרת הדס כהן, מנהלת תחום אדריכלים והשראה בנירלט.
"רבים מתגעגעים להסתובב ברחובות, לפגוש תרבויות שונות ולחזור עם המון, המון זיכרונות".
לדברי כהן, "הבית שלנו הפך למגרש משחקים של ממש. אנחנו הופכים אותו לזירה צבעונית פעילה ויצירתית, ששואבת המון השראה ממקומות בהם ביקרנו או ממזכרות אתניות ונוסטלגיות שהבאנו איתנו במהלך השנים.
"צבעים בלתי שגרתיים ונועזים, חדרי משפחה פנטסטיים מלאי אישיות וחסרי מעצורים. אדומים, צהובים שפוגשים כחולים, סגולים שפוגשים ירוקים, כתומים וורודים- אין חוקים ויש הרבה תעוזה, שהופכת את החיים שלנו לקצת אחרים, אבל הרבה יותר טובים".
כשהחברים מהעבר חוזרים
לא רק מיקי מאוס חוזר בענק כקטע נוסטלגי, אלא גם חברים עושים קמבק. איכשהו הם מצליחים לפנות גם לדור שלא ממש גדל עליהם בזמן אמת, אלא רק רטרואקטיבית.
סופר פארם וקרביץ השקיעו בהחייאתם מחדש, וכבר השיקו כמה סדרות של הסדרה שהנפיקה דמויות בלתי נשכחות שחיות ובועטות עד היום: פיבי, מוניקה, רייצ'ל, צ'נדלר, רוס וג'ואי זכו לסוג של חיי נצח, אם לשפוט לפי הנוכחות שלהם בחנויות.
על טעם ועל צבע אין להתווכח: עיצוב דרמטי לאמיצים
כשאנחנו חושבים על צביעת הבית, אנחנו חושבים בעיקר על קירות, דלתות ומשקופים. לעתים, אנו מרחיקים לכת ואף משדרגים רהיטים.
הקסם הוא לעשות שימוש בצבע, בצורה שונה מהרגיל. להבליט דווקא את האלמנטים שרגילים להיות מוטמעים בבית בצורה שכמו 'מסתירה' ו'מטשטשת' אותם. הנה כמה רעיונות שיעשו את ההבדל, בבחינת אלוהי (הצבע) נמצא בפרטים הקטנים.
מה קשור? שילובים שעובדים יחד בצורה מפתיעה
מסתבר שלסגנון הזה יש שם, והוא נקרא פאטרן קלאש (הדפסים מתנגשים). צריך לעשות אותו עם טעם טוב, כי אחרת, זה יכול להיות באמת 'תאונה' עיצובית.
ואולם, אם יש לכם סטייל, אתם יכולים לקחת טלאים, צבעים והדפסים שלכאורה אמורים לא להתאים לזה, ולהפוך כל שטיח או רהיט ל'הצגה'.
איך? גם בלגן צריך להיות מסודר, וגם כללים צריך לדעת לשבור. התוצאה יכולה לסנוור אתכם או לעשות לכם שמח בעיניים: כי על טעם ועל ריח, באמת אין להתווכח.
וחוץ מזה, תמיד אפשר לקחת השראה מאנשים שנולדו עם החוש הזה באופן טבעי, ולשכפל את שילובי ההדפסים בדרך שלכם.