בעקבות הלחץ הציבורי, אל על תציע טיסות הלוך חזור במחיר קבוע לארבעה יעדים: לרנקה (ב-199 דולר), אתונה (299 דולר), וינה ודובאי (349 דולר). כך סוכם היום בפגישה שהתקיימה בין מנכ"לית אל על לשר הכלכלה ניר ברקת. המחירים האחידים שמציעה אל על יהיו בתוקף עד לסוף שנת 2024 ויחולו על כל מושבי מחלקת התיירים במטוס, ויתעדכנו החל מהערב (יום רביעי) באתר החברה.
ברקע, הביקורת הציבורית החריפה על אל על שניצלה את מצב המלחמה והעובדה שחברות תעופה זרות חדלו לטוס לישראל. הזעם התגבר אחרי פרסום דוחות אל על למחצית הראשונה של 2024, שהראו עלייה חדה ברווחים.
1 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על
(צילום: ערן גרנות)
בין השאר ייתכן כי אל על החליטה להציע את הטיסות במחירים קבועים לארבעה יעדים כדי להימנע מרגולציה משמעותית יותר שעלולה להיות מוטלת עליה. זאת, בעוד שבמקביל פתחה רשות התחרות לאחרונה בחקירה כדי לבדוק האם אל על מנצלת את כוחה לרעה. עם זאת, המהלך הנוכחי של אל על לא אמור להשפיע על החקירה של רשות התחרות, שבודקת את המחירים שהציעה אל על בחודשים האחרונים עוד לפני המהלך.
זאת ועוד, חשוב לציין כי ארבעת היעדים שאל על מציעה במחירים קבועים הם לא היעדים היקרים ביותר של החברה, כי אם יעדים שעוד חברות טסות אליהם, ועל כן קיימת בהם תחרות. זאת, לעומת הקווים של אל על לארה"ב ולונדון למשל, שהגיעו למחירי שיא בשל המונופול הכמעט מוחלט של אל על עליהם.
למשל, מחיר של כרטיס במחלקת תיירות לניו יורק של אל על (שמפעילה היום כ-90% מהטיסות בקו זה), הגיע לאחרונה עד 2,000 דולר ובעסקים עלה המחיר כבר ל-9,000 דולר.
הרווחים של אל על
(קרדיט: רלוונט)
אל על מסרה כי המהלך החדש נועד להפוך את לרנקה, אתונה, וינה ודובאי ל"האבים", אליהם יוכלו הנוסעים מישראל להגיע במחירים נוחים ומשם להמשיך לכל יעד בעולם במחירים תחרותיים. בשל ביטול טיסות רבות של חברות זרות, המטרה היא לאפשר לישראלים לצאת מישראל ולהגיע לשדות תעופה בינלאומיים מהם יוכלו לטוס לכל יעד בעולם במחירים הגיוניים יותר.
אל על טוענת כי היא מפעילה עשרות טיסות שבועיות ליעדים אלה, וכחלק מהמהלך היא תתגבר בטיסות נוספות אליהם, זאת על מנת להגדיל את היצע המושבים ולתת מענה לביקושים הגבוהים. כ-80 אלף מושבים יהיו זמינים לרכישה עד לסוף השנה, כך לדברי החברה.
מאל על נמסר כי החברה עושה מאמצים רבים מאז המלחמה על מנת לסייע לישראלים שטיסתם המקורית בוטלה, לטוס, ולאפשר ששמי ישראל יוותרו פתוחים.
שר הכלכלה ייפגש במהלך היום עם מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, ומנכ"ל ארקיע, בניסיון להגיע להסדרים דומים.

"לרוב מדובר במחירים אחידים גבוהים יותר מאלו שהיו לפני כן"

אלא שיש כאלה שמצננים את ההתלהבות מההצעה החדש של אל על. עוז ברלוביץ מנכ"ל ארקיע מתח ביקורת על המהלך: "אל על בסוג של מסך עשן קיבעה מחירים ליעדים שהם נוסעים בתדירות נמוכה. יש מחירים נמוכים משלה לאותם יעדים. בלונדון וניו יורק מחירי אל על בשיא".
"הציבור אינו צריך מחיר אחיד בקווים שאל על מצויה בתחרות עזה מול חברות תעופה ישראליות וזרות", אומר יניב לניס, מייסד האתר טיסות סודיות. "המחירים בהם נדרש לטפל מצויים היכן שאין תחרות, ל'האבים' המרכזיים באירופה - אליהם אל על טסה באופן כמעט בלעדי כמו פריז, אמסטרדם, לונדון או ניו יורק. זאת בעיקר כשאין כרגע חברות זרות שטסות ליעדים אלו".
לדבריו, "בבדיקה שעשינו באשר למחירי הטיסות באל על לפני המהלך החדש של היום, הרי שלרוב מדובר במחירים אחידים גבוהים יותר מאלו שהיו לפני כן. למשל, לרנקה (קפריסין) בספטמבר המחיר היה 198 דולר, באוקטובר 198 דולר, בנובמבר 139 דולר ובדצמבר מכרו ב-139 דולר בעוד שכעת המחיר האחיד שנקבע הוא 199 דולר. או לאתונה בספטמבר היה 308 דולר, באוקטובר 308 דולר, בנובמבר 198 דולר ובדצמבר 183 דולר ואילו האחיד שנקבע היום הוא 299 דולר. לעומת זאת, אם ניקח למשל טיסה לוינה בספטמבר שעלתה באל על 640 דולר, באוקטובר 445 דולר, בנובמבר 426 דולר ובדצמבר 467 דולר הרי שבמקרה הזה המחיר האחיד שנקבע היום שעומד על 349 דולר לכרטיס אכן מתחשב יותר. ביעדים כמו ארצות הברית המחיר לא יורד מ-1,999 דולר עד סוף אוקטובר לפחות, בזמן שזו החברה היחידה לפי שעה שממשיכה לטוס לארה"ב, החברות הזרות עצרו טיסותיהן לישראל".
אל על הגיבה לטענות של לניס: "ארבעת היעדים שנבחרו מאפשרים קישוריות רחבה למאות יעדי המשך ברחבי העולם. דובאי, למשל, מהווה נקודת קונקשיין לכלל המזרח וגם לארצות הברית, לרנקה נחשב ליעד משפחתי קרוב במציאות הנוכחית. המחירים האחידים כאמור הם עד סוף השנה והם מתייחסים גם לחגי תשרי וגם לחופשות כריסמס וחנוכה ולולא קביעת מחיר אחיד הרי שלא מן הפסול היה שהמחירים היו משתנים בהתאם להיצע וביקוש וכאמור כשיש מחיר מקסימום אחיד לאותם יעדים הרי שהלקוח יכול להיות רגוע שלא ישתנו לו מחירים לפחות לארבעת היעדים הללו".
פורסם לראשונה: 13:29, 21.08.24