בנט, סער, ליברמן וקארה במסיבת עיתונאים כלכלית והצגת התוכנית הלאומית להפחתת הרגולציה והביורוקרטיה
(צילום: לע"מ)

הקרב על חוק ההסדרים החל הלילה (בין חמישי לשישי). לאחר חצות פרסם משרד האוצר את כל פרקי החוק להערות הציבור, כאשר הם כבר מנוסחים משפטית ומוכנים להנחה על שולחן הממשלה ביום ראשון, ה-1 באוגוסט, בישיבת ממשלה ארוכה שתיכנס לתוך הלילה. אולם לכל ברור, כי מה שפורסם הלילה לא יהיה מה שיאושר בעוד עשרה ימים, בטרם חוק ההסדרים המקיף והמורכב אי פעם יגיע להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת בראשית חודש ספטמבר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברגע האחרון הוצאה מהחוק, כפי שפורסם לראשונה אתמול ב-ynet, רפורמת הרגולציה הגדולה, שעליה הכריזו אנשי האוצר, בראשות השר אביגדור ליברמן, ושר המשפטים גדעון סער, במסיבת העיתונאים היחידה שבה נטל גם חלק ראש הממשלה, נפתלי בנט. מי שמעכב את החוק רחב ההיקף הוא היועץ המשפטי ממשלה, אביחי מנדלבליט, ומעט מוזר ששר המשפטים היה בין מכריזי הרפורמה, כאשר היועץ המשפטי לא אישר את החוק מלכתחילה.
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
(צילום: ניב קנטור ורויטרס)
גם רפורמת העלאת הארנונה נעלמה מהחוק, והדבר מתיישב עם רצון האוצר להקפיא בסוף השנה את השכר הממוצע במשק, זאת השנה השנייה ברציפות, ולמנוע בכך את ייקור תעריפי הארנונה, החשמל, קצבאות הביטוח הלאומי ושכר המינימום והבכירים.
מה שעוד נותר בחוץ, אחרי הרעש הגדול שעורר העניין, הוא רפורמת הכשרות. זאת תיבחן בשבוע הקרוב גם כן במשרד המשפטים, וייתכן שתוכנס לחוק ההסדרים ברגע האחרון. עם זאת נודע ל-ynet כי ראש הממשלה כנראה לא שלם עמה, בשל רצונו לא לגרום לקרע עמוק, במפלגה שיסודה הוא דתי, עם הרבנות הראשית.
גם התוכנית שגרמה לרוגז במספר משרדי ממשלה להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות בגוש דן, שיאשרו מתן עצמאות בתכנון התחבורה בערים, הוצאה מתוכנית ההסדרים וגורלה הסופי לא ברור.
לעומת זאת, מצויים בתוך הרפורמה התוואי שפורסם לראשונה ב-ynet של העלאת גיל הפרישה לנשים ל-65 תוך 11 שנים, אישור להפיכת 30% מהמשרדים לדירות, כפי שהוצע לפני שהוחלט תחילה להעלות את שיעור ההיתרים ל-50%, ורפורמת החקלאות השנויה במחלוקת, שאמורה להגביר את התחרות ולהוזיל את מחירי הירקות והפירות בארץ. ההערכות הן שהרפורמה עשויה להתעכב בעקבות הדיון בממשלה.
שתי רפורמות שבעיקר הציבור החרדי לא אוהב הוצגו רק באמצע השבוע ויצורפו לחוק ההסדרים רק בשבוע הקרוב, כנראה יחד עם רפורמת הכשרות, שיהיו בה כנראה תיקונים: הטלת מיסים על כלים חד פעמיים ועל משקאות ממותקים.
חוק ההסדרים, המשתרע על פני כ-300 עמודים, כולל כ-70 רפורמות חדשות. החוק יובא לאישור הממשלה והכנסת בצמוד לתקציב המדינה הדו שנתי ל-2021-2022, והמועד האחרון לאישורו בכנסת נקבע ל-4 בנובמבר. אי אישורו יגרום להפלת הממשלה ולהכרזת בחירות חדשות, חמישיות תוך שלוש שנים.