בית משפט השלום בירושלים קיבל לאחרונה תביעת לשון הרע שהגיש רופא נגד ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י), וקבע שהיא תפצה אותו ב-102 אלף שקל משום שפרסמה שהוא עשה שימוש בלתי ראוי בתואר "פרופסור" לפני שמו.
התובע הוא ד"ר יורם פינקלשטיין, בעל דוקטורט ברפואה ודוקטורט נוסף במדעים. הוא עבד שנים רבות כרופא בכיר וכמנהל היחידה לאבחון נוירולוגי ולטוקסיקולוגיה במרכז הרפואי שערי צדק. בעבר נמנה על חברי הסגל בפקולטה לרפואה באוניברסיטה היוקרתית וונדרבליט בארה"ב, בדרגת "פרופסור עמית".
1 צפייה בגלריה
רופא בית חולים אילוס אילוסטרציה
רופא בית חולים אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
התביעה עסקה בשני פרסומים. האחד מופיע באתר הר"י מספטמבר 2011 והשני באתר החדשות של דוקטורס אונלי, המשויך להר"י, ופונה לציבור הרופאים, מאז 2017. בפרסום הראשון צוין כי פינקלשטיין משתמש בתואר "פרופסור" שקיבל בוונדרבליט באופן שאינו ראוי ותוך הטעיית הציבור. בפרסום השני נכתב כי לפי פסיקת בית המשפט העליון, הוא לא יוכל עוד להתהדר בתואר פרופסור כמקדים את שמו משום שלא קיבל הכרה לכך משום מוסד להשכלה גבוהה בישראל וגם לא ממשרד הבריאות.
התביעה היא המשך של מחלוקת רבת שנים בין התובע לבין יו"ר הלשכה לאתיקה רפואית בהר"י, פרופ' אבינועם רכס, החתום על הפרסום מ-2011. פינקלשטיין תבע אותו בעבר בגין לשון הרע עקב הפרסום הראשון, וב-2016 קבע בית המשפט המחוזי כי הפרסום אכן מהווה לשון הרע, אלא שפרופ' רכס נהנה בעניין זה מהגנת "אמת דיברתי" והתביעה נדחתה.
בקשת רשות ערעור שהגיש ד"ר פינקלשטיין לעליון נדחתה ב-2017 ונקבע כי הוא לא רשאי להקדים את התואר פרופסור לשמו אלא רק לציין זאת בשורה השנייה לחתימתו. בעקבות זאת פרסמה הר"י את הפרסום השני.
בתביעה הנוכחית ביקש פינקלשטיין להורות להר"י למחוק את הפרסומים ולפצות אותו על הפגיעה בשמו הטוב. הוא ציין כי ב-2021 הוא מונה כפרופסור אורח על ידי הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית. כמו כן הוא קיבל מינוי כפרופסור אורח בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון.
עו"ד רוני חייטעו"ד רוני חייט
הר"י טענה מנגד שמינויו כפרופסור אורח עדיין לא מאפשר לו להקדים את התואר לשמו, אפשרות השמורה לגישתה לפרופסורים מן המניין.
השופטת אורנה סנדלר-איתן הבהירה שלנוכח המינויים באוניברסיטאות בארץ, חל שינוי נסיבות בנוגע למעמדו האקדמי המוכר של פינקלשטיין. בנסיבות אלה, הפרסום הראשון המתייחס לשימוש שעשה בתואר פרופסור על בסיס התואר שקיבל מאוניברסיטת וונדרבליט, אינו עדכני. באופן דומה, גם הפרסום השני אינו משקף באופן נאות את השימוש בתואר כיום.
"פגיעתו הרעה של הפרסום בשמו הטוב של התובע מתמשכת והולכת, ללא שנגרע ממנה דבר, וזאת חרף שינוי הנסיבות שחל במעמדו האקדמי המוכר של התובע בישראל", כתבה. היא ציינה שפרשנות הר"י, שלפיה פרופסורים אורחים אינם רשאים להשתמש בתואר לפי כללי האתיקה, אינה מבוססת.
בסיכומו של דבר היא חייבה את הר"י להסיר את הפרסומים ולפצות את ד"ר פינקלשטיין ב-72 אלף שקל בתוספת הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 30 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד אשר אקסלרד, עו"ד ציפי אוחנה קפש • ב"כ הנתבעת 1: עו"ד אהוד ארצי ממשרד עוה"ד ש. הורוביץ ושות' • ב"כ ההסתדרות הרפואית: עו"ד אילן סובל • עו"ד רוני חייט עוסק בלשון הרע • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין